تاریخ : 1399,پنجشنبه 09 بهمن14:04
کد خبر : 80542 - سرویس خبری : دفاع مقدس

۲۵ اسفند و عملیات بدر بیاد ماندنی


۲۵ اسفند و عملیات بدر بیاد ماندنی

طی روزهای پاتک دشمن، تمامی اداوت ضد زره نیروهای خودی را با آتش انبوه تانک‌های تی ۷۲ و خمپاره و زره‌پوش‌ها نابود کردند.

دکتر احمد خنجری

احمد خنجری قمی - عملیات بدر، نیمه شب ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۳ با گذر از هورالعظیم با قایق پارویی

منطقه عملیاتی شرق دجله عملیات برون‌مرزی با هدف تصرف جاده العماره‌ی بصره و ارتباط نیروهای بعثی با بصره

 پس از انجام موفقیت‌آمیز عملیات بدر در شرق دجله و رسیدن نیروهای عملیاتی رزمندگان اسلام به رود دجله و تثبیت منطقه‌ی فتح شده در شرق دجله، تقریباً از روز دوم پیروزی عملیات بدر، یگان‌های زرهی بعثی با گذر از پل دجله، پاتک‌هایی را با یگان‌های زرهی، به طور متوالی و بی‌امان برای تصاحب مناطق تحت تصرف رزمندگان اسلام انجام می‌دادند. به طوری که هر روز و ساعت به یگان‌های زرهی دشمن بعثی اضافه می‌شد.

طی روزهای پاتک دشمن، تمامی اداوت ضد زره نیروهای خودی را با آتش انبوه تانک‌های تی ۷۲ و خمپاره و زره‌پوش‌ها نابود کردند...

 به طوری که از لحظات اولیه مورخه ۲۵ اسفند ۱۳۶۳تعداد بسیار زیادی زره‌پوش‌ها و تانک‌های تی ۷۲، طی روزهای قبل وارد منطقه عملیاتی بدر شده بودند و نیز هر لحظه به تعدادشان اضافه می‌شد و در مقابل خط رزمندگان اسلام صف‌آرایی می‌نمودند. از دجله تا هور چند کیلومتر فاصله بود و دشمن بعثی، تانک‌های پیشرفته از جمله تی ۷۲، بسیار زیاد و بیشمار دنده به دنده هم، در مقابل رزمندگان اسلام صف‌آرایی و مستقر کرده بودند!!

این تانک‌های پیشرفته‌ی دشمن بعثی، موتور روشن، از لحاظ تعداد بسبار زیاد در عرض این چند کیلومتر، مهیای نبرد نابرابر با رزمندگان اسلام بودند..جالبه بدونید .. ررمندگان اسلام فقط همین سلاح‌های انفرادی... کلاشینکف و مسلسل گرینف و آرپی چی و نارنجک دستی را داشتند.. ولی صلاح اصلی رزمندگان اسلام در مواجهه با این دشمن غدار و تا بن دندان مسلح به سلاح‌های زرهی پیشرفته.. ایمان به خدا و تاسی و توسل به سیدالشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) بود.

در همین روز ۲۵ اسفند ۶۳ قبل از طلوع آقتاب... آتش کور دشمن، به صورت خمپاره و گلوله‌های تانک و نیز رگبار مسلسل‌های کالیبر ۷۵ دشمن بی‌امان به طرف رزمندگان اسلام شلیک می‌شد.

کمی شفق روشنایی صبحگاهی زده شد.. مشاهده کردیم به گستره‌ی چند کیلومتر دجله تا هور، تانک‌های پیشرفته بسیار زیاد دشمن، موتور روشن در مقابل ما صف‌آرایی کرده اند و هر آن با تهاجم سراسری زرهی به ما حمله می‌کنند.

در ساعات صبح که هوا روشن شد.. دشمن با تانک‌های روشن شروع به عملیات ایذایی و گمراه‌کننده کرد تا نیروهای ما را بترساند و مرعوب هیمنه تعداد بسیار زیاد تانک ها کند تا بلکه بتواند با کمترین هزینه، مقاومت رزمندگان اسلام را بشکند و وادار به تسلیم نماید.

ولی رزمندگان اسلام با درایت و شجاعت، مرعوب دشمن غدار تا بن دندان مسلح زرهی نشدند..

دشمن بعثی از صبح ۲۵ اسفند ۶۳ تا ظهر همین روز، انبوهی از آتش گلوله‌های تانک و مسلسل کالیبر ۷۵ و خمپاره، روی خط رزمندگان اسلام ریخت و نیروهای ما هرگز تسلیم نشدند و مقاومت جانانه کردند.

نزدیکی ظهر همین روز، دشمن با فرماندهی عدنان خیرا، وزیر دفاع نیروهای بعثی که با هلیکوبتر بالای سر رزمندگان اسلام بود، با دید و اشراف مستقیم از وضعیت ما، هدایت عملیات پاتک یگان‌های زرهی تحت امرش را انجام می‌داد.

تمامی یگان‌های زرهی و‌ تانک‌های تی۷۲ موجود در مقابل ما، به یکباره با سرعت و با آتش مستقیم به سمت خط ما حمله کردند.

  رزمندگان اسلام علیرغم قطع ارتباط با عقبه و اینکه فرمانده‌ی ارشد دشمن با هلی‌کوپتر بالای سرما و تانک‌های تی ۷۲ دشمن آن طرف خاکریز بود، هر آنچه در توان داشتند.. به یاری خداوند متعال و تاسی به حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) با همین سلاح‌های مبتدی انفرادی، با این دشمن مجهز به پیشرفته ترین سلاح های روز، نبرد تن با تانک جانانه انجام دادند و طی چند ساعت نبرد سنگین و بی‌امان، به فضل خداوند منان و با مقاومت جانانه رزمندگان اسلام. الحمدلله این پاتک دشمن با شکست مواجه شد... و دشمن تا بن دندان مسلح، بعثی با شکست خود، فرار را بر قرار ترجیح داد.

البته با این چند جمله نمی‌توان حماسه‌ی عملیات بدر و خصوصاً در روز ۲۵ اسفند ۶۳ را ترسیم کرد.
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر معرفت باید چه شد

شادی ارواح شهدای عملیات بدر صلوات صلوات صلوات

ارادتمندم