تاریخ : 1399,پنجشنبه 09 بهمن15:19
کد خبر : 80543 - سرویس خبری : خانواده شهدا

تجلیل از مادران و همسران شهدا در سالروز شهادت ام العباس(ع)


تجلیل از مادران و همسران شهدا در سالروز شهادت ام العباس(ع)

در سالروز شهادت حضرت ام البنین (ع)، مراسم بزرگداشت و تجلیلی از مادران و همسران شهدا برگزار شد.

فاش‌نیوز - در سالروز شهادت حضرت ام‌البنین (ع)، مادر قمر منیر بنی‌هاشم (ع) که بنام روز تکریم از مادران شهدا نامگذاری شده است، مراسم بزرگداشت و تجلیلی از مادران شهدا و همسران شهدا برگزار شد.

  در آستانه‌ی چهل و دومین سالگرد طلیعه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با سالروز شهادت حضرت ام البنین(ع)، مراسم تکریم و بزرگداشت تعدادی از مادران و همسران شهدا با حضور مهندس سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار جعفری مدیر عامل باغ موزه‌ی دفاع مقدس، دکتر صمیمی رئیس بنیاد شهید استان تهران و حجت الاسلام امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، در سالن خلیج فارس باغ موزه‌ی دفاع مقدس برگزار شد.

 این برنامه که در ابتدا با تلاوت آیاتی چند از کلام نور آغاز شد، سپس با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافت، در ابتدای برنامه، نماهنگ‌های خاطره‌انگیزی از بدرقه‌ی مادران و همسران شهدا به نظر مخاطبین رسید. بانوانی که به دستان خود همسر و فرزندانشان را روانه جبهه‌های حق علیه باطل کرده بودند، حکایت غریبی داشتند که ناخودآگاه در چشم‌ها اشک می نشاندند.

 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این برنامه، ضمن گرامی‌داشت مقام حضرت ام العباس(ع) به عنوان مادر 11شهید حماسه ساز کربلا، اظهار داشت: در تاریخ اسلام دو بانوی بزرگ داریم که به دلایل مهمی حق مطلب را نسبت به شخصیت‌شان در تاریخ به جا نیاورده‌ ایم. یکی از آنها حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر اسلام و دیگری حضرت ام‌البنین (س) که آنچنان که باید در موردشان سخن نگفته‌ایم. همزمانی سالگرد وفات حضرت ام‌ البنین (ع با تکریم مادران و همسران شهدا واقعا مایه‌ی افتخار است و اگر چشم بصیرت داشته باشیم، در کنار مادران و همسران و فرزندان شهدا، حضرت را می‌بینیم.

 وی سپس در قسمت دیگری از سخنان خود، با اشاره به شان و منزلت مادران شهدا نیز گفت: چه عزتی بالاتر از این که شهدای ما توانستند در زندگی انتخاب درست را انجام دهند و در جهت رشد و کمال حرکت کنند؟ چه اقتداری برای ایران بالاتر از این اقتداری است که مادران شهدا به ارمغان آوردند؟ اگر خدا خریدار عزیزان شما شد، برای این بود که آنها آنقدر ظرف وجودیشان بزرگ شده بود که در جسم نمی‌گنجید. اگر کسی دل خانواده‌ی شهدا را به دست بیاورد، خدا می‌فرماید: انگار دل مرا شاد کرده و اگر کسی دل آنها را بشکند، انگار به خدا ظلم کرده است.

 حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در مراسم تکریم و تجلیل از مادران و همسران شهدای حاضر در جمع، اظهارداشت: به برکت وجود این عزیزان و شهدایی که تقدیم انقلاب و اسلام گردید، قرن چهاردهم قرن شکوفایی اسلام، نابودی آمریکا و اسراییل و قرن ظهور امام عصر(عج) است.

 سردار علی اصغرجعفری، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس هم در این مراسم در سخنان کوتاه خود، اظهار امیدواری کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 با رهبری حضرت امام خمینی(ره) و راهبری مقام معظم رهبری و با ریختن خون هزاران شهید برآورده شده است و امروز شهدای ما ادامه دهنده راه ائمه اطهار(ع) هستند و در دهه‌ی فجر در واقع، جشن پیروزی همه‌ی شهدا در تاریخ اسلام را برگزار میکنیم.

پایان بخش این برنامه نیز تقدیر و تجلیل از تعدادی از همسران و مادران شهدای حاضر در مراسم بود.

 در حاشیه‌ی این مراسم، آنچه روزی می‌شود تنها توفیقی از سوی خداوند است که در این میان، مادرشهیدی بسیار پیر و ناتوان را بر روی ویلچر به مراسم می‌آورند. همراهش که مرد جوانی است، ویلچر را در کنار نزدیک‌ترین صندلی متوقف می‌کند. مادر به سختی و به کمک عصا از جای برمی‌خیزد تا بر روی صندلی بنشیند. به احترامش برمی‌خیزم و دستش را در میان دستانم جای می‌دهم و او را بر روی صندلی می‌نشانم که دعای خیرش، فتح باب گفت‌وگوی کوتاه اما ارزشمندمان با بانو "خیرالنسا شریفی" مادر دو شهید دوران انقلاب و دفاع مقدس می‌شود.

وقتی از حال و روزگارش می‌پرسم، آه جگرسوزی می‌کشد و می‌گوید که یکی از فرزندانش را در 22 بهمن سال 1357 و دیگری را که تنها 16 ساله بوده، در آخرین روز جنگ تحمیلی به اسلام تقدیم کرده است.

زمانی که از شیوه‌ی تربیت فرزندانش میپرسم که چطور اینگونه لایق شهادت شده‌اند، می‌گوید: همسرم با اینکه بازاری بود اما بسیار مقید به حلال و حرام بود.  از زمان ازدواج با حاج آقا، ایشان کتاب "آداب الشریعه" را برایم خریده بود که فرزندانمان را با توصیه‌های این کتاب پرورش بدهیم. هیچ‌گاه بدون وضو به فرزندانم شیر نمیدادم. برای همین هم هر دو فرزندم اهل نماز و روزه بودند و از نخسین روزهای شروع انقلاب، در تظاهرات ضدشاهنشاه شرکت میکردند. خودم هم از 27سالگی در منزلمان جلسات روضه و قرآن داشتم و مدرس قرآن بودم اما اکنون با کهولت سن و ناتوانی جسمی، فقط هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌کنم.

والسلام

 

 

گزارش از صنوبر محمدی