تاریخ : 1399,چهارشنبه 15 بهمن11:56
کد خبر : 80663 - سرویس خبری : اقدامات بنیاد شهید

آیین رونمایی از ۱۰مستند مدافعان سلامت برگزار شد



آیین رونمایی از 10 مستند با موضوع مدافعان سلامت و تجلیل از شهدای مدافع سلامت روز دوشنبه 13 بهمن با حضور معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
 
آیین رونمایی از 10 مستند مدافعان سلامت برگزار شد
مهندس سعید اوحدی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و ولادت حضرت فاطمه(س) گفت: کوچ کردن از این دنیا و زندگی پس از مرگ یکی از مهمترین دغدغه‌های تمام انسان‌ها است. خداوند در قرآن در پاسخ به این مسئله تأکید کرده که هیچ انسانی از زمان و مکان مرگ خود خبر ندارد. در قرآن ذکر شده که «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْت» یعنی تمام موجودات و انسان‌ها می‌میرند.
وی افزود: با تمام این مسائل خداوند قدرت انتخاب را به انسان داده‌ که مسیر زندگی خود را انتخاب کند. در این مسیر چند دسته انسان وجود دارند، افرادی که با انتخاب‌های غلط سقوط می‌کنند، افرادی که در بستر کمال تلاش می‌کنند تا انتخاب‌های خوبی انجام دهند و افرادی که بهترین انتخاب‌ها را انجام می‌دهند. انتخاب این بهترین‌ها اتفاقی نیست و انسان‌های ویژه‌ای توفیق بهترین انتخاب‌ها را به دست می‌آورند که نمونه اصیل و کامل چنین انسان‌هایی شهدا هستند.
معاون رییس جمهور تصریح کرد: شهید سردار سلیمانی جمله‌ای دارد که می‌گوید باید شهید باشی تا شهید شوی. این جمله معنای عمیقی دارد، یعنی شهدای ما از پیش می‌دانستند که شهید می‌شوند و شهادت انتخاب آنان بوده است. وقتی وصیت‌نامه شهدا را می‌خوانیم مشخص است که این عزیزان از دنیای دیگری با ما سخن می‌گویند.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه شهدای سلامت نیز آگاهانه پا در مسیر شهادت گذاشتند، افزود: پزشکان و پرستاران و کادر درمان با علم به خطرات بسیار زیادی که جان آنان را تهدید می‌کرد صحنه خدمت را ترک نکردند. در این مدت خدمت خانواده‌های گرامی هر کدام از شهدای سلامت که رسیده‌ایم روایت‌های متعددی را درباره فداکاری این شهیدان شنیده‌ایم، تمام این شهدا تا لحظه آخر بالای سر بیماران خود مانده‌اند و حاضر به ترک کردن بیماران و محل خدمت خود نبوده‌اند.
اوحدی با اشاره به رونمایی از 10 مستند با موضوع مدافعان سلامت گفت: این اقدام مبارک با حسن سلیقه‌ دست‌اندرکاران آن در طلیعه دهه مبارک فجر انجام شده است. جامعه بزرگ پزشکی و پرستاران همواره زحمات بسیار زیادی برای جامعه کشیده‌اند ولی این زحمات چندان دیده نشده بود تا اینکه در شرایط فعلی عظمت و قداست کار آنان به خوبی برای جامعه مشخص شد و امروز تمام مردم قدردان آن‌ها هستند و خداوند به برکت ایثارگری‌های جامعه سلامت کشورمان عزت را به آنان اعطا کرد.
سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم عنوان کرد: امروز چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم. در این مدت دشمن تمام تلاش خود را به صورت هدفمند، ساماندهی‌شده و همه‌جانبه به کار گرفت تا به قول خودشان چله انقلاب را نبینیم، اما به مدد ایثار و مقاومت در مقابل نابرابری‌ها و کارشکنی‌های دشمن نه تنها متوقف نشدیم، بلکه با اقتدار بیشتر و استوارتر چله دوم انقلاب را پشت سر می‌گذاریم.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به ارائه گزارشی از تولیدات رسانه‌ای و تلویزیونی بنیاد پرداخت و گفت: در ۶ ماه گذشته شاهد افزایش ۵ برابری در تولید و پخش تلویزیونی بوده‌ایم. از شهریورماه تا به امروز ۲۲ اثر در موضوع مدافعان سلامت تولید و در شبکه‌های سراسری و استانی پخش شده است.
سلیمانی با اشاره به رونمایی از 10 مستند با موضوع مدافعان سلامت اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که در تولید این آثار به آن توجه شده، مستند کردن حماسه و ایثار است. همچنین تأکید بر غنای علمی و پژوهشی همراه با هنر خلاقیت و نوآوری و توجه به تفکیک فرم و قالب و اهتمام به همه اقشار بوده است. این آثار هم با هماهنگی‌های صورت گرفته، در شبکه‌های سراسری و استانی پخش خواهند شد.
وی با بیان اینکه ساخت فیلم مستند با موضوع ایثار و جهاد توسط شهید آوینی پی‌ریزی شده است اضافه کرد: ادامه مسیر این شهید در مستندسازی در موضوع ایثار اجتماعی جزو سیاست‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان با بیان اینکه پیچیدگی‌های مبارزه با کرونا بیشتر از پیچیدگی‌های جنگ تحمیلی است اضافه کرد: در این مبارزه ممکن است خود ما، خانواده و نزدیکان موجب گسترش بیماری باشند و از این نظر کار بسیار پیچیده است؛ اما ایثار، حماسه و از خودگذشتگی که پزشکان و پرستاران ما در جامعه پزشکی داشتند، در صحنه این جنگ بی‌نظیر و قابل تقدیر است.
دکتر عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این آیین رونمایی ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر عنوان کرد: ما در ایران در چند دهه گذشته چند واقعه مهم تاریخی داشتیم که همیشه هم سربلند از آن بیرون آمدیم. اولین واقعه انقلاب اسلامی بود و پس از آن اتفاقات بسیار بزرگی چون دفاع مقدس، دفاع از حرمین شریفین و نهایتاً رویارویی با ویروس کرونا رخ داده‌اند که با سه‌ محور «وحدت کلمه»، «تبعیت از رهبری» و «توکل بر خدا» توانسته‌ایم از تمام این وقایع سربلند بیرون بیاییم.
وی ادامه داد: امروز با توکل بر خدا و تکیه بر علم و تخصص جامعه پزشکی کشور، در دفاع از سلامت جامعه نسبت به اکثر کشورهایی که خود را در زمینه مبارزه با این بیماری پیش‌قدم می‌دانستند موفق‌تر عمل کرده‌ایم و این موفقیت مگر با رشادت و شهامت کادر درمان و پزشکی کشور اتفاق نمی‌افتاد.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهادت جمع زیادی از پزشکان و مدافعان سلامت در مسیر دفاع از سلامت جامعه و مبارزه با بیماری کرونا گفت: تاکنون پرونده بیش از 100 نفر از این عزیزان به عنوان شهید تشکیل شده است و پرونده 140 نفر نیز به زودی در دستور بررسی قرار می‌گیرد.
عباسپور افزود: هر یک از این شهیدان اعم از پزشکان و پرستاران از سرمایه‌های بسیار مهم جامعه درمان کشورمان هستند و امیدواریم با رعایت بیش از پیش مسائل و نکات بهداشتی شاهد کاهش بیماری کرونا و حفظ این سرمایه‌ها باشیم.
وی با بیان اینکه 1 میلیون و 700 هزار نفر از ایثارگران از خدمات درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده می‌کنند افزود: بیش از 60 هزار جانباز شیمیایی در کشورمان حضور دارند و عزیزان دیگری چون والدین معظم شهدا و جانبازان با درصد بالا دارای ریسک بالایی از نظر ابتلا به بیماری هستند. در اسفندماه سال گذشته پس از اعلام همه‌گیری بیماری کرونا سریعاً برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت این عزیزان در برابر بیماری انجام شد و خوشبختانه میزان ابتلا و فوت بر اثر بیماری کرونا در جامعه ایثارگری از متوسط کشور کمتر بود.
دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم تأکید کرد: خدمت رسانی به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران افتخار بزرگی است که نصیب کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران شده است و به مسئولان و کارکنان این نهاد ارزشی بابت چنین افتخاری تبریک می‌گوییم.
وی افزود: در طول همه‌گیری ویروس کرونا شاهد افزایش وفاق و همدلی در بین ملت بودیم. ایثارگری همواره در کنار رشته پزشکی و پرستاری بوده است اما این همه‌گیری عاملی بود که باعث شده جلوه‌های ایثار به اوج خود برسد و برای مردم نمایان شود. همکاران ما در جامعه درمان با تأسی از شهدا و ایثارگران این مسیر را انتخاب کردند. پزشکان و جامعه درمان در جنگی نابرابر وارد شدند و علاوه بر خود خانواده‌هایشان را نیز در این مسیر درگیر کردند و خانواده این عزیزان نیز در این ایثارگری دخیل بودند و بی‌شک این موضوع نیز از صبر خانواده‌های معظم شهدا الگو گرفته شده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسالت مهم بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار مسئله خدمات رسانی را اشاعه و ترویج جلوه‌های ایثارگری دانست و گفت: در زمینه بیان ایثارگری‌های شهدای سلامت نیز بنیاد شهید و امور ایثارگران خوش درخشیده است و این ایثار باید به هر شکل ممکن به خصوص از طریق هنر به جامعه معرفی شود.
در پایان این مراسم از پوستر این 10 مستند رونمایی شد و تعدادی از پرستاران و پزشکان مدافع سلامت تجلیل شدند و سردار اصغر طایفه رییس انجمن خادمان شهدای مدافع حرم، خلعت افتخاری را به «سیما سادات لاری» تقدیم کرد.

منبع : ایثار