تاریخ : 1399,چهارشنبه 29 بهمن14:40
کد خبر : 80926 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگران را بازیچه اغراض خود نکنیم (۷)

ابلاغ بخشنامه‌ی دولت درباره‌ تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران


ابلاغ بخشنامه‌ی دولت درباره‌ تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران

سازمان امور اداری و استخدامی، بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برنامه پنجم ابلاغ کرد.

فاش نیوز - هم‌زمان با مکاتبات دیوان عدالت اداری، سازمان امور اداری استخدامی و معاونت قوانین مجلس، به منظور رفع ابهامات و اجرای قانون تفسیر بند ۱۲ ماده ۴۴ قانون برنامه پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه‌ی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور اداری و استخدامی، بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برنامه پنجم ابلاغ کرد.

این بخشنامه به طور نسبی متضمن حقوق ایثارگران بوده و حاوی نکات زیر است:

۱ - شامل کلیه‌ی مشمولین ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌باشد که در زمان حاکمیت قانون برنامه پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار بوده‌اند.
۲ - در این بخشنامه تصریح و تاکید شده است که اقدام به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران مشمول ماده ۲۱ بر اساس شرایط مندرج در بند (و) ماده‌ی ۴۴ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و اصلاحات بعدی آن است.
۳ -  ایثارگرانی که وفق ضوابط و مقررات مربوط به صورت غیر از استخدام رسمی در دستگاه‌های اجرایی دارای حکم کارگزینی یا قرارداد مستقیم با دستگاه بوده‌اند، مشمول تبدیل وضعیت خواهند بود.
۴ - دستگاه‌های اجرایی با رعایت شرایط زیر موظفند اطلاعات و مستندات ایثارگران را در سامانه‌ی کارمند ایران بارگذاری و به سازمان ارسال نمایند تا اقدام لازم نسبت به صدور شماره مستخدم برای افراد واجد شرایط به عمل آید. شرایط به قرار زیر است:
الف - کارمند در زمان اجرای قانون برنامه‌ی پنجم توسعه در یکی از حالات غیررسمی از قبیل پیمانی، قرارداد کار معین یا مشخص، قرارداد موقت کارگری در دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و عناوین مشابه در سایر دستگاه‌های اجرایی خارج از شمول قانون مدیریت کشوری و یا دارای مقررات استخدامی خاص با دستگاه اجرایی قرارداد مستقیم داشته و یا برای وی حکم کارگزینی توسط دستگاه صادر شده باشد.
ب -  در حال حاضر ایثارگر با دستگاه اجرایی مربوطه، در یکی از حالات مندرج در بند فوق، رابطه‌ی استخدامی یا به‌کارگیری داشته باشد.
پ -  پست بلاتصدی در تشکیلات تفصیلی دستگاه برای انتصاب افراد وجود داشته باشد و در صورت عدم وجود پست بلاتصدی مناسب برای افراد مشمول، دستگاه اجرایی می‌تواند از طریق سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاه‌های اجرایی کشور نسبت به پیشنهاد تغییر عناوین و پست‌های سازمانی اقدام نماید.
ت - ایثارگر مشمول برای انتصاب در پست‌های مشاغل تخصصی پیشنهادی دستگاه، دارای شرایط احراز شغل مربوط از حیث مدرک تحصیلی باشد.
ث- صلاحیت ایثارگر برای استخدام رسمی قطعی به تایید گزینش رسیده باشد.
ج - نیروهای ایثارگری که به صورت قرارداد موقت بر اساس قانون کار در دستگاه اجرایی به‌کارگیری شده‌اند، اعم از این‌که کل کارکنان دستگاه متبوع و یا بخشی از آنها مشمول قانون کار باشند در چارچوب قانون کار جمهوری اسلامی ایران به قرارداد دائم تبدیل وضع می‌یابند.
چ- افراد شاغل در مشاغلی نظیر متصدی تاسیسات، تلفن‌چی، نگهبان، راننده، آبدارچی، نظافتچی، سرایدار... که در تشکیلات مصوب دستگاه‌های اجرایی پست سازمانی برای آنها در نظر گرفته نشده و  شاغلین آنها مشمول قانون کار هستند، از شرط پست بلاتصدی در تشکیلات دستگاه مستثنی می‌باشند.
ح -  نیروهای مشمول قانون استفساریه که در دستگاه‌های اجرایی در وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی می‌باشند، به رسمی قطعی تبدیل وضع می‌شوند.
خ - ارسال اطلاعات و مستندات برای دریافت شماره مستخدم شامل دستگاه‌هایی که شماره مستخدم و شناسه از سازمان امور اداری استخدامی دریافت می‌نمایند، موضوعیت دارد و سایر دستگاه‌ها، نظیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات، صدا و سیما، بنیاد مستضعفان و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و نیروهای نظامی و انتظامی بر اساس ضوابط و فرآیندهای مورد عمل خود، نسبت به تبدیل وضعیت مشمولین اقدام خواهند کرد.

سازمان در انتهای این بخشنامه مسئولیت اجرای مفاد آن را بر اساس وضعیت افراد مبتنی بر قانون، بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی گذاشته است.

| یوسف مجتهد