تاریخ : 1399,چهارشنبه 29 بهمن19:30
کد خبر : 80943 - سرویس خبری : جانبازان

مردم هیچ چیز از ما نمی‌دانند!


مردم هیچ چیز از ما نمی‌دانند!

ابتدا که با استقبال خوب مردم مواجه بود و اکثراً سوال می‌کردند خانم‌های معلول از طرف بهزیستی هستند؟ وقتی عنوان می‌شد که ایشان جانباز هستند، بسیار متعجب می‌شدند...

فاش‌نیوز - چندی پیش خبری تحت عنوان «تولید اولین سرود حماسی بانوان جانباز ویلچری و ۷۰ درصد سراسر کشور» در فاش‌نیوز انتشار یافت که این اتفاق در نوع خود بسیار زیبا و البته قابل تامل نیز بود. به همین منظور گفت‌وگویی با بانو «آمنه احمدی»، مسئول کمیته‌ی بانوان نخاعی که از نزدیک شاهد تلاش این گروه از جانبازان بودند، انجام شد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فاش‌نیوز: خانم احمدی! ایده و طرح اجرای سرود بانوان جانباز از چه زمانی کلید خورد؟

- بنده در ملاقاتی که در مهر ماه امسال با ریاست بنیادشهید و امور ایثارگران داشتم، در بیان پاره‌ای از مشکلات بانوان جانباز، طرح اجرای یک سرود حماسی توسط بانوان جانباز را نیز مطرح کردم که خوشبختانه این کار با استقبال و تایید جناب آقای اوحدی و نظر مساعد معاونت فرهنگی مجموعه روبرو شد.

 

فاش‌نیوز: ملاک انتخاب اعضا چه بود؟

- از آنجایی که بنده نماینده‌ی بانوان جانباز نخاعی هستم، ابتدا این کار را برای بانوان نخاعی پیشنهاد داده بودم اما همانطور که مطلع هستید بانوان جانباز نخاعی به‌خاطر آسیب‌پذیری و بعد هم به دلیل شرایط کرونایی که رفت و آمد را برایشان سخت می‌کرد، همگی مایل به حضور نبودند و تنها 2 تن از بانوان نخاعی اعلام حضور کردند. از آنجایی که بنده عزم خود را برای اجرای کار جزم کرده بودم، لذا با هماهنگی و پیشنهاد به جانبازان قطع عضو، این عزیزان هم لطف کردند و در اولین تماس موافقت خود را اعلام کردند.

 

فاش‌نیوز: آیا اعضای گروه آموزش موسیقی هم دیده‌اند؟

- بله اما بسیار کوتاه و فشرده زیرا زمان زیادی نداشتیم. البته قرار بود کار در چند مرحله‌ی اردویی انجام شود ولی متاسفانه به‌علت محدودیت‌هایی که از طرف بنیاد شهید عنوان شد، آن را در یک اردوی سه روزه در اصفهان جمع‌بندی کردیم.

 

 فاش‌نیوز: اعضای گروه سرود "زنان زینبی" متشکل از چند نفر از بانوان هست؟

- 7 تن از بانوان جانباز در این اجرا حضور دارند که شامل 2 تن از جانبازان نخاعی و 5 جانباز قطع عضو هستند که مجموعاً از استان‌های اصفهان، تهران، البرز و خوزستان می‌باشند.

 

فاش‌نیوز: هماهنگی‌ها چگونه انجام می‌شد؟

- هماهنگی با بنیاد استان‌ها توسط استاد عنایتی و هماهنگی با بانوان جانباز توسط خود بنده انجام می‌شد که البته بنیادشهید استان خوزستان و البرز در اطلاع‌رسانی به بانوان جانباز استان‌های خود کوتاهی کردند که بعد با پیگیری‌های خودم در جریان امر قرار گرفتند.

فاش‌نیوز: با توجه به پراکندگی بانوان ویلچری و 70 درصد در سراسر کشور و همچنین شرایط کرونایی، این تمرینات به چه صورت برگزار می‌شود؟

- ابتدا با تشکیل یک گروه در واتس آپ تمرینات یک‌ماهه و به صورت آنلاین انجام می‌شد اما پس از مطلع شدن از برگزاری "کنگره 17 هزار زن شهیده" که قرار است در آینده‌ی نزدیک برگزار شود، درخواست یک اردو برای تمرین و آمادگی بیشتر را مطرح کردیم که با هماهنگی‌های انجام شده این اردو به صورت فشرده و با همکاری بنیادشهید و امور ایثارگران اصفهان، از 17 تا 20 بهمن ماه در اصفهان برگزار شد.

 

فاش‌نیوز: با توجه به شرایط جسمانی بانوان جانباز نخاعی که در این گروه حضور دارند، قدری از سختی‌های کار بگویید.

- بانوان جانباز نخاعی به‌خاطر شرایطی که دارند، مشکلاتشان از سایر جانبازان بیشتر هست؛ به‌خصوص برای بانوان جانبازی که از استان‌های دیگر میهمان شهر اصفهان بودند، در هتل با مشکلاتی مواجه می‌شدند. بعد مسافت، مشکل اساسی بود و بعد هم محدودیت‌های کرونایی باعث خستگی بیشتر دوستان می‌شد.

 

فاش‌نیوز: باتوجه به اینکه این سرود، اولین سرود بانوان جانباز هست، فکر می‌کنید خروجی آن مطلوب باشد؟

- این سرود اولین کار فرهنگی بانوان جانباز پس از جنگ تحمیلی است که امیدواریم آخرین کار هم نباشد. البته انجام هر کاری برای اولین بار، ممکن است نواقص و ضعف‌هایی هم داشته باشد. هر چند که سعی و تلاش فراوان شده تا کار به بهترین نحو انجام شود، اما امیدواریم با حمایت و تمهیدات بیشتر ریاست بنیاد شهید و امور ایثاگران، این برنامه‌ها استمرار یابند.

 

فاش‌نیوز: لطفاً اثر را معرفی کنید.

- این کار با شعر محمدجواد الهی‌پور، آهنگسازی امیرحسین بخشی و سعید عنایتی و عواملی که برای ساخت سرود همکاری داشتند و همچنین مدیرتولید نیز سعید عنایتی هستند.

 

فاش‌نیوز: محل ضبط این برنامه کجا بود؟

- در 2 نقطه اصفهان یعنی میدان امام اصفهان و چهارباغ.

فاش‌نیوز: پس در محیط باز و محل تردد عمومی بوده است. واکنش مردم نسبت به بانوان ویلچرنشین چه بود؟

- ابتدا که با استقبال خوب مردم مواجه بود و اکثراً سوال می‌کردند خانم‌های معلول از طرف بهزیستی هستند؟ وقتی عنوان می‌شد که ایشان جانباز هستند، بسیار متعجب می‌شدند که این مسئله هم برمی‌گردد به این امر که هیچ کاری برای شناسایی زنان جانباز در جامعه صورت نگرفته است.

 

فاش‌نیوز: زمان اجرای این سرود چه زمانی خواهد بود؟

-  همزمان با برگزاری "گنگره‌ی 17هزار زن شهیده" خواهد بود که البته زمان دقیق برگزاری کنگره هنوز مشخص نشده است.

 

 فاش‌نیوز: در پایان اگر صحبتی هم هست، بفرمایید.

- بانوان جانباز، سربازان صبور و گمنامی هستند که متاسفانه برای شناسایی آنان به نسل‌های آینده هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی‌ای صورت نگرفته است؛ بنابراین اجرای این طرح، نشان از عزم و اقتدار و توانمندی زنان جانباز دارد. جا دارد همین جا از جناب آقای مهندس اوحدی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین واحد فرهنگی بنیاد شهید استان اصفهان که در این زمینه همکاری بسیار خوبی با ما داشتند سپاسگزاری کنم.

|صنوبر محمدی