تاریخ : 1399,یکشنبه 03 اسفند14:49
کد خبر : 81019 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

نیوزویک: فشار حداکثری آمریکا شکست خورد



یک مجله آمریکایی نوشت: به نفع بایدن است که بدون شرط به توافق برگردد و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.
نیوزویک می‌نویسد: بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید از کارشناسان خاورمیانه، جو بایدن باید پیش از مطرح‌کردن مذاکرات درباره هر مسئله دیگری با ایران باید به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد. در نظرسنجی «بارومتر محقق خاورمیانه» ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که تنها استراتژی در سیاست خارجی که به احتمال زیاد می‌تواند «نتایج مطلوبی» برای ایالات متحده درپی داشته باشد این است که بایدن «بلافاصله» و پیش از هرگونه مذاکره‌ای درباره هر مسئله‌ای با ایران به برنامه جامع اقدام مشترک فعلی (برجام) بازگردد. ۷۵ درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی هم گفتند بازگشت ایالات متحده به این توافق، احتمال توسعه برنامه هسته‌ای ایران را طی یک دهه آینده کاهش می‌دهد.
شایبلی تلهامی، یک محقق خاورمیانه و استاد انورسادات برای صلح و توسعه در دانشگاه مریلند که مسئول انجام این نظرسنجی بود، به نیوزویک گفت: «این یک پاسخ و یک صدا بود.» او در ادامه به دو سوال اساسی درباره رویکرد ایالات متحده در رابطه با ایران اشاره کرد و افزود: «اگر توافق از سر گرفته شود، دو موضوع مشکل‌ساز وجود خواهد داشت. اولی این است که ایالات متحده باید به‌طور یکجانبه درباره توافق با متحدانی که هنوز بخشی از توافق هستند از جمله برخی از شرکای اروپایی، مذاکره کند. دومی نگرانی و ترس از این مسئله است که حصول توافق مجدد غیرممکن شود.»
این نظرسنجی از 8 تا 15 فوریه به‌عنوان یک پروژه مشترک بین نظرسنجی درباره مسائل بحرانی دانشگاه مریلند به مدیریت تلهامی و پروژه علوم سیاسی خاورمیانه در دانشگاه جورج واشنگتن انجام شده است. در این نظرسنجی 521 کارشناس که به‌طور غیرتصادفی انتخاب شده بودند، شرکت و دیدگاه خود را درباره تفاوت‌های رویکردهای فعلی سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه مطرح کردند. همه کارشناسان یا از اعضای انجمن مطالعات خاورمیانه یا بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی انجمن علوم سیاسی آمریکا، دو گروه دانشگاهی برجسته در زمینه مطالعات خاورمیانه، بوده‌اند.
پیوستن به برجام، به معنای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، در سال 2018 به‌طور یکجانبه از توافق خارج شد و تحریم‌های جدیدی را تحت عنوان فشار حداکثری اعمال کرد. این تحریم‌ها همچنین یک سری تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های جهانی که با ایران تجارت می‌کنند را نیز شامل می‌شود. فقط 4 درصد از پاسخ‌دهندگان طرفدار ادامه استراتژی اعمال فشار حداکثر بودند. مقامات ایران با افتخار عدم موفقیت ترامپ در حصول یک توافق جایگزین را به‌عنوان یک پیروزی برای خود توصیف کرده‌اند. ایران غنی‌سازی اورانیوم را در عقب‌نشینی آشکار از تعهدات برجامی از سر گرفته است. بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت که قصد دارد مجددا به برجام بپیوندد، اما همچنین اعلام کرده تا زمانی که ایران اقدامات غنی‌سازی خود را متوقف نکند، تحریم‌ها لغو نخواهند شد.
تلهامی معتقد است مسئله زمان اهمیت زیادی دارد و تشخیص اینکه آیا ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید سلاح هسته‌ای دارد یا خیر، دشوار است. از این‌رو، مسئله زمان یک مسئله خیلی مهم در توافق بایدن با تهران به شمار می‌رود.
این در حالی است که درگیری طولانی مدت بین واشنگتن و تهران تنها چین و روسیه را به ایران نزدیک کرده و سبب شده ایران درصدد یافتن متحدان جهانی برای احیای شرایط اقتصادی خود برآید.