تاریخ : 1399,چهارشنبه 06 اسفند16:49
کد خبر : 81085 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

نیویورکر: بایدن به جای وقت تلف کردن، به توافق برگردد



یک نشریه آمریکایی نوشت: به نفع دولت بایدن است که به جای وقت تلف کردن به توافق هسته‌ای با ایران برگردد.
هفته‌نامه نیویورکر می‌نویسد: احیای توافق برجام به‌عنوان مهم‌ترین پیمان یک ربع قرن اخیر برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران، برای تیم بایدن به‌شدت پیچیده است. برگرداندن سایر سیاست‌های ترامپ - با ورود مجدد به  توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیوستن دوباره به سازمان بهداشت جهانی، یا تمدید پیمان کنترل تسلیحات نیو استار با روسیه - کار ساده‌ای بود.
اما تیم بایدن مجبور است برای شروع کار با ایران در یک دیپلماسی سخت و بالقوه دردناک شرکت کند تا  بتواند دوباره این تفکر را بازیابی کند که آمریکا قادر است مسائل جهانی را به شکل ملموسی حل کند. در اصل، ایالات متحده دوباره متعهد به دیپلماسی بین‌المللی فراگیر است. با این حال در عمل، ترامپ چنان نظم جهانی را به‌هم ریخت و نهادهای آن را در گره کور انداخته که خسارت‌های تازه بعد از رفتن او قابل ارزیابی می‌باشند.
موضوع ایران در این بین بارزترین نمونه است. ترامپ مجموعه سهمگینی از اقدامات و سیاست‌ها را برای از بین بردن توافق به ‌کار انداخت و در کنار خروج از توافق، بیش از هزار نفر از شخصیت‌ها و بانک‌ها، کسب‌وکارها و شرکت‌ها، موسسات و حتی سپاه ایران را تحریم کرد. تا اینکه پس از یک سال ایران هم با کاهش تعهداتش واکنش نشان داد. ایران اکنون دوازده برابر میزان اورانیوم غنی شده مجاز در توافق، اورانیوم غنی‌شده دارد. سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را نصب کرده است که اورانیوم را سریع‌تر غنی می‌کنند. این غنی‌سازی اورانیوم به خلوص بالاتر از 3/67 درصد مجاز در توافق یعنی 20 درصد رسیده است. و با اجرایی شدن قانون مجلس هم، ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است.
دامنه پیشرفت‌های علمی ایران و تخریب‌های دیپلماتیک در دوره ترامپ، حالا خود را نشان می دهد. ناصر هادیان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید، پیش‌درآمدی که بایدن ارائه داده با آن چیزی که ما توقع داشتیم بسیار بی‌ارتباط بود. برداشت در تهران الان این است که این حرکت تاکتیک خرید زمان است و ایالات متحده جدی نیست.  زمان به نفع دولت بایدن نیست. ایران تا کمی دیگر تعطیلات سال جدیدش را شروع می‌کند و بعد از آن نیز به فصل مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری که قرار است در ژوئن برگزار شود، می‌رود. مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین‌المللی (گروه ضد ایرانی) می‌گوید احیا نکردن برجام و تعلل برای روی کار آمدن دولت جدید احمقانه است، مردم در دیپلماسی اهمیت دارند.