تاریخ : 1399,سه شنبه 12 اسفند15:10
کد خبر : 81087 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی اعلام کرد

تعیین منابع مالی تبدیل وضعیت ایثارگران مشخص شد


تعیین منابع مالی تبدیل وضعیت ایثارگران مشخص شد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بر تامین بار مالی طرح تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی از محل تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صورت تائید از سوی شورای نگهبان تاکید کرد.

فاش نیوز - نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بر تامین بار مالی طرح تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی از محل تبصره 14 لایحه بودجه 1400 در صورت تائید از سوی شورای نگهبان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، ولی اسماعیلی، نماینده ایثارگر مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس پیرامون بررسی تبصره لایحه بودجه سال آینده، تأمین حداقل معیشت مردم و جامعه ایثارگران شرکتی را مهم‌ترین اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم عنوان، و خاطرنشان کرد:

با توجه به اینکه در آخرین جلسه‌ای که در مورد بحث ساماندهی کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی داشتیم، مقرر شد تبدیل نیروهای قراردادی به پیمانی، پیمانی به رسمی و آزمایشی، شرکتی‌ به قراردادی و غیر از آن، هر کسی که جذب دستگاه‌ها شوند فقط از طریق آزمون خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از این موضوع  با در دستورکار قرار گرفتن بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌ها، از جمله کمیسیون اجتماعی، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، هنگامی که لایحه بودجه در حال بررسی است، کمیسیون‌ها نمی‌توانند، طرح یا لایحه دیگری را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

نماینده مردم گرمی در بهارستان خاطر نشان کرد: بنابراین، مباحث راجع به ایثارگران و طرح‌های مرتبط با آنها که در حال پیگیری در کمیسیون اجتماعی بود به بعد از تصویب لایحه بودجه سال 1400 موکول شد.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: ببینید ما کارهایی که می‌توانستیم در کمیسیون انجام دهیم را در مورد ایثارگران انجام دادیم؛ اگر چه بعد از اجرای طرح تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی، با ورود دیوان عدالت اداری اجرای این مصوبه محدودیت پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به رای نمایندگان ملت به استفساریه تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی یادآور شد: ما مجدداً، بررسی نقاط ضعف طرح قبلی، اصلاحات مورد نیاز برای برطرف شدن موانع تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی اقدام خواهیم کرد؛ تا بلکه بتوان باری را از دوش ایثارگران برداشت.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت بررسی طرح استفساریه تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: معمولاً شورای نگهبان به بار مالی طرح‌ها و از جمله این طرح ایراد می‌گیرد؛ با این حال، ما با اعضای شورای نگهبان رایزنی کردیم که بار مالی طرح استفساریه تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی از محل تبصره 14 لایحه بودجه سال 1400 تامین شود. در صورتی که این توافق انجام نشود، مجلس شورای اسلامی منابع مالی اجرایی شدن این طرح را در لایحه بودجه سال آینده مشخص کند.

همچنین با توجه به بحث هدفمند کردن یارانه‌‌ها، اجرای این طرح قابل پیش بینی است و مجلس مصمم است که از طریق تبصره 14، بحث تامین اعتبارات مالی طرح تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی در سال 1400 را مرتفع کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس که به عنوان کمیسیون مادر تخصصی طرح‌ها و لوایح ایثارگری در سال آینده تصریح کرد: تمام سعی ما این است که حداقل مردم در مورد کالاهای اساسی مشکل نداشته باشند و در این جا هم انعطافی نشان دایم و علی‌رغم اینکه لایحه بودجه ارسالی دولت مطلوب ما نبود، به کلیات آن رای دادیم، تا بیشتر از این بر دوش مردم و قشر ایثارگر فشار وارد نشود، تا بتوانند زندگی حداقل خود را داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان تاکید کرد: تمام سعی ما این است که مشکلات جامعه ایثارگری را برطرف و مطالبات آنها را برآورده کنیم، اما بالاخره وضعیت موجود طوری است که با وجود تورم و عدم نظارت‌هایی که هست، باید به حداقل‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

ما هر چقدر به عنوان مجلس ریل‌گذاری کنیم، اما در بیرون هیچ نظارتی وجود نداشته باشد، چرخه توزیع معیوبی هم که داریم، باعث خواهد شد به اهداف مورد نظر دست پیدا نکنیم.

البته اگر اوضاع معیشتی اینگونه پیش برود، به نظر من برای سال بعد، وضعیت معیشت جامعه و ایثارگران به همین صورت ادامه خواهد داشت. هرچند که ما باید به دولت فشار وارد کنیم و دولت هم یک مقدار ساختار نظارتی خود را وارد میدان عمل کند. اگر این بشود، امیدواری وجود خواهد داشت که بالاخره حداقل‌ها را بتوانیم تامین کنیم.   ‌

| محمد معرفی