تاریخ : 1399,یکشنبه 10 اسفند13:50
کد خبر : 81147 - سرویس خبری : معرفی کتاب

کتاب «صحیفه دفاع» رونمایی شد



 

کتاب «صحیفه دفاع» رونمایی شد

کتاب «صحیفه دفاع» توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار نشر شد.

 به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، از کتاب «صحیفه دفاع» رونمایی شد. این کتاب در خصوص بیانات حضرت امام خمینی(ره)، پیام‌ها و احکام ایشان در دوران دفاع مقدس است.

به‌منظور آشنایی بیشتر با این کتاب، با «مرتضی قاضی»، مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختیم.

وی با اشاره به اینکه مرحوم حسین اردستانی، 10 سال پیش در خصوص نقش بی‌نظیر و منحصربه‌فرد حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس فعالیت‌هایی را آغاز کرده بود که برخی از آن‌ها در زمان حیاتشان منتشر شده است، عنوان کرد: مرکز اسناد تاکنون پنج جلد کتاب در رابطه با موضوع دفاع مقدس در کلام حضرت امام، در پنج موضوع مشخص «صلح»، «چیستی و چرایی جنگ»، «خاورمیانه و کشورهای اسلامی»، «حزب بعث و صدام» و «نظام جهانی» منتشر کرده است. البته کتاب‌هایی همچون «بررسی مواضع نظامی امام خمینی(ره)» نوشته رسول افضلی و «قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس» نوشته یعقوب نعمتی وروجنی را هم طی 3 سال اخیر منتشر کرده است که از زوایای مختلف، به ابعاد گسترده نقش رهبری حضرت امام خمینی در جنگ می‌پردازد. همچنین گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی کتاب «کارویژه امام در فرماندهی نظامی جنگ» را نیز در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل حضرت امام در دفاع مقدس تأکید کرد: به‌طورکلی تعبیر «دفاع مقدس» از «جنگ ایران و عراق» حتماً مرهون نگاه حضرت امام است. در سال‌های ابتدایی جنگ، از عبارت «جنگ تحمیلی عراق علیه ایران» در توصیف جنگ استفاده می‌شد اما از زمانی به بعد، حضرت امام خمینی (ره) از تعبیر دفاع مقدس برای توصیف و تبیین این جنگ استفاده کردند. به عبارت دیگر، ملت ایران در جنگ از طرف رژیم بعث عراق مورد تجاوز قرار گرفت و مجبور به دفاع از مرزهای وطن و مرزهای اعتقادی خود شد که مؤلفه‌های این دفاع باعث شد امام تعبیر دفاع مقدس را برای این جنگ به کار ببرند. این تعبیر حتماً مرهون و مدیون حضرت امام و نگاه ایشان بوده است.

در سرتاسر کتاب «صحیفه دفاع» برکات دفاع مقدس در کلام حضرت امام (ره) دیده می‌شود

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به مضمون پیام‌ها و سخنرانی‌های امام در کتاب «صحیفه دفاع» عنوان کرد: در سرتاسر این کتاب برکات دفاع مقدس در کلام حضرت امام (ره) دیده می‌شود. تأکید بر کسب تجربه، شکوفایی استعدادها و رسیدن به خودباوری و افزایش اتکای به نفس و اعتمادبه‌نفس از نکات بسیار مهمی است که در صفحه صفحه این کتاب به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه پیوند امام و ملت در دوران دفاع مقدس ازجمله عوامل کلیدی در رسیدن به پیشرفت‌ها است، تصریح کرد: ما در جنگ به پیشرفت‌های بسیار زیادی دست پیدا کردیم و محدودیت‌ها، تحریم‌ها و محاصره‌ها، باعث رشد افراد شده است و امام (ره) در تمامی صحبت‌های خود به‌صورت مکرر به آن اشاره می‌کند.