تاریخ : 1399,شنبه 16 اسفند18:50
کد خبر : 81282 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

معافیت رزمندگان از هزینه‌ی انشعابات


معافیت رزمندگان از هزینه‌ی انشعابات

رزمندگان ۸ سال دفاع‌ مقدس که حداقل ۶‌ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند و جانبازان زیر ۲۵درصد و آزادگان با کمتر از ۶‌ماه سابقه اسارت از پرداخت هزینه انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک‌بار در یک واحد مسکونی معاف هستند.

فاش نیوز - برابر جزء ۵ بند ث ماده ۸۸ قانون برنامه‌ی پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، رزمندگان 8 سال دفاع‌ مقدس که حداقل 6‌ ماه سابقه‌ی حضور در جبهه را داشته باشند و جانبازان زیر ۲۵درصد و آزادگان با کمتر از ۶‌ ماه سابقه‌ی اسارت از پرداخت هزینه‌ی انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک‌بار در یک واحد مسکونی معاف هستند.

در روند اجرای این قانون ایثارگران مشمول با مشکلاتی مواجه بودند و بخشنامه‌های صادره مانع از بهره‌مندی آنان از این امتیازات بود. احدی از جانبازان زیر ۲۵درصد با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری پیگیر حقوق قانونی خود شد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رأی صادره خود به شماره دادنامه ۱۵۵ مورخ ۱۰اردیبهشت ماه سال۹۸ حکمی به شرح زیر صادر کرد:

به موجب بند ث ماده۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقرر شده:

دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادت‌های رزمندگان 8 سال دفاع‌مقدس که حداقل ۶‌ماه سابقه حضور در جبهه را دارند و جانبازان زیر ۲۵درصد جانبازی و آزادگان با کمتر از ۶‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان، به ارائه برخی تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی اقدام نماید که بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب و فاضلاب و گاز برای یک‌بار در یک واحد مسکونی از جمله موارد آن است؛ بنابراین بند ۲-۵ بخشنامه شماره ۹۶/۲۵۸۰۵/۳۰/۱۰۰ مورخ ۷مرداد‌ماه سال۹۶ وزیر نیرو که براساس آن معافیت از پرداخت هزینه انشعاب برق به جانبازان با درصد جانبازی ۲۵درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده معظم شهدا اختصاص یافته و رزمندگان دارای حداقل 6ماه سابقه حضور در جبهه و جانبازان زیر ۲۵درصد جانبازی را در شمول این معافیت قرار نداده، دامنه شمول حکم قانونگذار را محدود کرده است. به همین جهت بند ۲-۵ نامه مورد شکایت مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات وزارت نیرو وضع شده و مستند به بند یک ماده۱۲ و ماده۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

با ابطال بند مربوط در این بخشنامه ایثارگران می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. ضمناً درصورتی که اجرای این تسهیلات در سایر موارد با مشکل مواجه شود ایثارگران می‌توانند با پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری به این حق قانونی خود برسند. ستاد کل نیروهای مسلح نیز در نامه شماره۱۰۴۶۸ مورخ ۵بهمن‌ماه سال۹۹ موضوع بهره‌مندی رزمندگان از این انشعابات را به
زیر مجموعه‌های خود ابلاغ کرده و متذکر شده است، برابر تفاهمنامه فی مابین دبیرخانه سند راهبردی رزمندگان با وزارتخانه‌های نیرو و نفت، موضوع عملیاتی و توسط وزارتخانه‌های فوق به مدیران عامل استان‌ها ابلاغ شده است.

| یوسف مجتهد