تاریخ : 1400,دوشنبه 06 ارديبهشت16:55
کد خبر : 81782 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

رئیس فراکسیون ایثارگران در گفت و گوی اختصاصی با فاش نیوز تشریح کرد:

خدمات و تسهیلاتی که در ۱۴۰۰ به ایثارگران اختصاص می‌یابد


خدمات و تسهیلاتی که در ۱۴۰۰ به ایثارگران اختصاص می‌یابد

تأسیس سازمان رزمندگان، تبدیل وضعیت، واگذاری خودرو، حقوق رزمندگان و جانبازان زیر۲۵درصد، پاداش پایان خدمت، تسهیلات مسکن و...

فاش نیوز - رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از لحاظ شدن قانون تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای آن در سال 1400 خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، احمد امیر آبادی، نماینده ایثارگر مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با فاش نیوز در حاشیه نخستین جلسه علنی مجلس در سال جاری به مصوبات ایثارگری قانون بودجه سال 1400 اشاره و بر اجرای کامل مصوبات با لحاظ تامین منابع مالی و احکام قانونی تاکید کرد و اظهار داشت: خوشبختانه از اینکه فراکسیون ایثارگران پیگیر مطالبات جامعه ایثارگری است، خود ایثارگران خوشحال هستند.

تبدیل وضعیت

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: قطعاً در بحث تبدیل وضعیت، هیچ مقام دولتی نمی‌تواند در این زمینه مقاومت و از قانون تخطی کند و فطعا دستگاه‌ها همکاری خواهند کرد و قول همکاری را هم به مجلس داده‌اند. بنابراین ما قانون را طوری نوشته‌ایم که هیچکس نتواند از قانون تخطی و برداشت دیگری کند. مشکلی را که در بحث استفساریه با دیوان عدالت اداری و سازمان استخدامی داشتیم، در حکم بودجه به طور کامل حل کردیم.

در مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی برای ایثارگران در سال 1400 باید بگویم که بودجه را تصویب کردیم و همه مصوبات ایثارگری هم در بودجه سال 1400 است.

وی افزود: دولت و دستگاه‌های مشمول ماده 2 قانون جامع (حاکمیتی ، دولتی و قوای سه گانه ) را مکلف کردیم که همه نیروهای شرکتی، قرارداد معین، کارگری، حجمی، تبصره‌ای، بند"ب" و "الف" ماده 18 قانون خدمات رسانی به ایثارگران را لحاظ کرده و بدون شرط آزمون و شرط سنی و جنسیتی، در سال 1400 تبدیل وضعیت رسمی و قطعی شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم ادامه داد: 500 میلیارد تومان برای اجرای این قانون در سال 1400 لحاظ شده است تا بهانه بار مالی برای اجرای آن وجود نداشته باشد.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی که بودجه ابلاغ می‌شود تا آئین نامه‌های آن به سایر دستگاه‌ها ابلاغ شود، مقداری طول می کشد.

تشکیل سازمان رزمندگان

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در رابطه با رزمندگان معسر خاطر نشان کرد: سازمان رزمندگان را در سال جاری تشکیل دادیم و این موضوع برای نخستین بار است. ما چندین میلیون رزمنده داریم اما هیچ سازمانی به آنها رسیدگی نمی کرد و بنیاد شهید فقط به خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان رسیدگی می‌کند.

بنابراین سازمان رزمندگان در قانون سال 1400 زیر نظر وزارت دفاع تشکیل شد و حدود 108 هزار رزمنده معسر در آن دارای ردیف بودجه‌ای شدند که نزدیک به سه هزار و پانصد میلیارد تومان و بر مبنای ماهیانه دومیلیون و 200 هزار تومان مستمری در سال جاری به آنان پرداخت شود.

امیر آبادی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حقیقت برای رزمندگان معسر، تسهیلاتی بر طبق قانون برنامه ششم لحاظ شده است که مبلغ 500 میلیارد تومان مابه‌التفاوت سود و تسهیلات مسکن در سال جاری در نظر گرفته شده است.

جانبازان 5 تا 24 درصد معسر

رئیس فراکسیون ایثارگران ادامه داد: همچنین برای جانبازان بین 5 تا 24 درصد معسر (38 هزار نفر) حدود هزار و 80 میلیارد تومان در ردیف بنیاد شهید لحاظ شده است و آن بنیاد را مکلف کردیم که از ابتدای سال جاری به این 38 هزار نفر، ماهیانه دومیلیون و 200 هزار تومان پرداخت شود.

خودروی جانبازان

عضو مجمع نمایندگان استان قم تاکید کرد: شرکت های خودرو سازی را مکلف کردیم که برای جانبازان جسمی و حرکتی و بالای 50درصد که تا کنون موفق به دریافت خودرو نشده‌اند، به آنها خودرو واگذار کنند.

وی افزود:  5هزار میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی ایثارگران در سال 1400 لحاظ شده است.

همچنین حدود 700 میلیارد تومان برای مشکل حقوق جانبازان در نظر گرفته شده است که در این زمینه کمبود داشتند.

نماینده ایثارگر مجلس یازدهم ادامه داد: حدود 180 میلیارد تومان برای بحث اجرای ماده 51 لحاظ شده است؛ موضوع بخش جابجایی صندوق تامین اجتماعی در مورد بیمه‌های ایثارگران را در نظر گرفتیم و قرار شد از این محل، مبلغ به ایثارگران پرداخت شود.

پاداش پایان خدمت

وی گفت: برای ماده 38 نیز مبالغ مناسبی در نظر گرفته شده است و برای تامین پاداش پایان خدمت ایثارگران و خانواده شهدا و به خصوص شهدای بازنشسته مبلغ مناسبی در سال جاری لحاظ شده است و در بند"و" پیش بینی شده است.

تسهیلات مسکن

امیر آبادی اضافه کرد: برای خود جانبازان و ایثارگران که تا پایان سال گذشته تسهیلات مسکن آنها، به نوعی تسویه کرده اند و زیر 25میلیون تومان وام دریافت کرده بودند، مقرر شد در سال 1400 مجدداً تسهیلات مسکن یارانه‌ای به آنها تعلق گیرد.

همچنین در مورد تسهیلات مسکن امسال، مقرر شد نباید کمتر از 200 میلیون تومان باشد که این موضوع را در یک حکم مورد تاکید قرار  دادیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بلاخره امسال، بودجه 1400 در مورد ایثارگران تلاش کرد که دیگر خودش محور تلفیق شود. همچنین نمایندگان هر پیشنهادی داشتند به فراکسیون ارائه و فراکسیون آن را به کمیسیون تلفیق ارجاع ‌کند.

تنقیح قوانین

امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس در توضیح جایگاه مجلس در قوای کشور متذکر شد: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اساسی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد. بر این اساس در سال جاری قرار شد که یکسری از قوانین را تنقیح کنیم، چرا که دست و پا گیر است.

وی اضافه کرد: به معاونت قوانین رسماً اعلام کردیم که یک سری قوانین برای تنقیح را در اولویت خود قرار دهند. نکته دیگری که همه ما باید به آن توجه کنیم اجرای قانون است. چرا که دستگاه مربوطه باید خود را با ناظر قانونگذار وفق دهد. متاسفانه در برخی مواقع، در شوراها و جاهای مختلف، تصمیماتی اتخاذ می‌شود که کاملاً در این راستا نیست.

امیرآبادی در ادامه سخنان خود توضیح داد: در این زمینه شوراهای زیادی مانند شورای انقلاب فرهنگی، شورای هماهنگی اقتصادی قوا، ستاد ملی کرونا و..... هستند که یکسری از آنها به جای مجلس شورای اسلامی قانونگذاری می‌کنند.

نماینده مردم قم در بهارستان افزود: اینها در بعضی از مواقع، بحث هایی را مطرح می‌کنند که در راستای تصمیمات و قوانین مجلس نیست؛ بنابراین باید مراقب باشند که تصمیمات آنها همسو با مجلس باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم مجلس در سال 1400 همین روند‌ی را که از روز اول شروع کرده است، ادامه داده و زمینه خوبی را در بحث پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید داشته باشد.