تاریخ : 1400,شنبه 21 فروردين13:35
کد خبر : 81853 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

تاکید نائب رییس کمیسیون صنایع:

قانون واگذاری خودرو به جانبازان باید امسال اجرایی شود


قانون واگذاری خودرو به جانبازان باید امسال اجرایی شود

نمایندگان ملت وزارت صمت را به واگذاری خودرو به جانبازان دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ درصد تا ۷۰ درصدمکلف کردند...

فاش نیوز - نائب رییس کمیسیون صنایع مجلس بر اجرایی شدن قانون واگذاری خودرو به جانبازان در سال 1400 تأکید کرد.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده ایثارگر مردم سنقرکلیایی در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی فاش‌نیوز با اشاره به مصوبه واگذاری خودرو به جانبازان جسمی حرکتی و جانبازان 50 درصد به بالا تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون بودجه 1400 به مصوبه واگذاری خودرو به جانبازان جسمی، حرکتی و جانبازان بالای 50 درصد رای مثبت دادند. بنابر این قانون واگذاری خودرو به جانبازان باید از امسال اجرایی شود.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح سامندهی خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع قرار دارد و اعضای آن برروی این موضوع کار می کنند متذکر شد: نمی دانم این طرح به گرانی این روزهای خودرو برسد یا نه، اما قطعا تا انحصار هست وضعیت و اشکالات همین است. بنا بر این ما اگر بخواهیم بازار خودرو سر و سامان بگیرد باید یک حمایت جدی از آن بکنیم و بعد هم در واقع واردات خودرو را به مرز صفر برسانیم و این موضوع می تواند بازار را متعادل کند.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: وقتی واردات متناسب با تولید باشد، بازار خودرو متعادل‌تر خواهد شد؛ چرا که خودرو از سه کلمه رقابت پذیر، عدالت محور و ارزان قیمت بودن تشکیل شده است.

نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واگذاری خودرو به جانبازان نیز در این چارچوب است و چون واردات خودرو ممنوع است، بر خلاف مصوبه قبلی که جانبازان حق واردات خودرو را داشتند، برای همه ممنوع شده است و هر وقت آزاد شود، این موضوع هم به طور طبیعی در چرخش قرار خواد گرفت؛ چرا که در آن موقع که بحث واگذاری خودرو مطرح بود، واردات آن آزاد بود؛ اما در مورد تولید داخل اگر تولید داشته باشند باید به جانبازان واجد شرایط، خودرو بدهند. بنابراین بر اساس قانون، واگذاری خودرو به جانبازان باید از 1400اجرایی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه‌ی سال 1400 رای به واگذاری قسطی خودرو از محل تولید محصولات ملی به جانبازان 25 درصد به بالا دادند. نمایندگان ملت در بهارستان، روز چهارشنبه، 6 اسفند 99 در جریان تصویب تبصره‌های لایحه‌ی بودجه‌ی سال 1400 وزارت صمت را مکلف به واگذاری خودرو با اقساط پنج ساله به جانبازان دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان 50 درصد تا 70 درصد، با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران کردند.

بر اساس بند الحاق 2 تبصره 7 لایحه بودجه، "وزارت صمت مکلف است از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، از محل تولید محصولات ملی خود، نسبت به فروش خودرو به جانبازان بالای 25درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان 50درصد تا 70درصد، با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران، و با تقسیط پنج‌ساله اقدام کند".

این گزارش حاکی است، بر اساس این مصوبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است، گزارش عملکرد را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه و بودجه و صنایع مجلس ارائه کند.