تاریخ : 1400,شنبه 21 فروردين18:08
کد خبر : 81907 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

نوکیسه ها، متولدین اقتصاد بیمار ما!


نوکیسه ها، متولدین اقتصاد بیمار ما!

غالباً این قشر نوکیسه که از لحاظ اجتماعی هیچ سنخیتی با ثروتمندان مولّد ندارند، بعد از پولدار شدن درصدد برمی‌آیند برای خود، پرستیژ اجتماعی دست و پا کنند.

جانباز رمضانعلی کاوسی

فاش‌نیوز - در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که به خاطر نظام نابسامان اقتصادیِ رفاقتیِ امروز، افرادی با استفاده از رانت، و زد و بندهای اقتصادی و حتی سیاسی و حزبی، یک شبه ثروتمند می‌شوند. معمولاً اغلب اینها در دورهمی‌های خانوادگی و رفاقتی درون سازمانی خود، اطلاعات محرمانه‌ی رایگان کسب می‌کنند و یک شبه در التهابات اقتصادی موجود، از یک طبقه‌ی کم‌برخوردار، به جمع ثروتمندان اصل و نسب‌دار می‌پیوندند.

غالباً این قشر نوکیسه که از لحاظ اجتماعی هیچ سنخیتی با ثروتمندان مولّد ندارند، بعد از پولدار شدن درصدد برمی‌آیند برای خود، پرستیژ اجتماعی دست و پا کنند. اینهایی که تا دیروز با یک شغل معمولی ارتزاق می‌کرده و شاید احساس حقارت می‌کرده اند، امروز برای پیدا کردن جای پا، اقدام به «خودنمایی» و «نوچه پروری» می‌کنند تا بیشتر دیده شوند و ثابت کنند که «آدم حسابی» هستند.

 نوکیسه ها در قدم اول برای تظاهر بیشتر، با پول‌های بادآورده‌ی خود، اقدام به خریدن خانه‌های بزرگ، خودروی گران‌قیمت و لوازم خانگی لوکس می‌کنند. در همین خانه‌ها، مهمانی‌های لاکچری برگزار می‌کنند تا آدم حسابی بودن خود را به دیگران دیکته کنند. متأسفانه اغلب نوکیسه‌ها، افراد بی‌لیاقتی هستند. اغلب ثروت بادآورده‌ی خود را نه تنها در مسیر کارآفرینی و تولید به جریان نمی‌اندازند، بلکه پول خود را در کانال دلالی، سفته بازی و خرید و فروش ویلاهای آنچنانی در لواسان، شمال و امثالهم هزینه می‌کنند. فکر می‌کنید در این چند ماه گذشته چه کسانی سیب درختی را از کشاورزِ زحمتکش به ثمن بخس خریدند، و دو سه برابر قیمت فروختند؟ به نظر شما فقط ناکارآمدی دولت و تحریم‌ها سبب بالا رفتن قیمت مرغ و میوه و اقلام خوراکی شده است؟ شک نکنید قسمت عمده‌ی آتش این گرانی‌ها و نابسامانی‌ها از گور همین صاحبان ثروت‌های بادآورده بلند می‌شود.

از جنبۀ فرهنگی و اجتماعی هم وقتی به ماجرای نوکیسه ها نگاه می‌کنیم، افق روشنی نمی‌یابیم.
به این نکته‌ی ظریف توجه کنید؛ پسر یا دختری که در یک خانوادۀ مرفه اصیل متولد و بزرگ می شود، سخت‌کوش بار آمده و متناسب با تربیت خانوادگی خود کار و فعالیت می‌کند؛ در عین حال از زندگی‌اش لذت هم می‌برد. اما تجربه نشان داده معمولاً فرزندان نوکیسه ها اغلب تنبل و ناکارآمدند و حتی در انتخاب و نوع پوشش لباس و الگوهای مصرف هم با فرزندان ثروتمندان اصیل متفاوتند. اغلب اینها دارای مشکلات عدیده‌ی فرهنگی و اجتماعی اند و فعالیت اصلیشان خوش‌گذرانی در ویلاهای پدر، و ترویج ابتذال در جامعه است. ازدواج‌های مکرر، و طلاق نزد اینها کاملاً طبیعی و عادی است. حتی وقتی از هم جدا می‌شوند، جشن طلاق هم می‌‌گیرند!

 با تحقیق بیشتر درمی‌یابید، در سال‌های اخیر که مملکت ما با تحریم شدید هم مواجه بوده، تعداد زیادی خودروی پورشه توسط همین نوکیسه‌ها وارد کشور شده تا فرزندانشان سوار شوند و در بزرگراه‌ها پز بدهند و بوق بوق کنند. برای اینکه سخن به درازا نکشد، می‌توانم به همۀ کسانی که به کشور عزیزمان علاقه‌مندند، توصیه کنم انتخاب صحیح ما در انتخابات آینده می‌تواند جلوی برخی از سوءاستفاده‌های سیاسی - اقتصادی را بگیرد و تا حدودی از تولد نوکیسه‌های جدید جلوگیری کند.

جانباز رمضانعلی کاوسی