تاریخ : 1400,چهارشنبه 15 ارديبهشت16:05
کد خبر : 82287 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

مدیر جدید موسسه ایثار و توقعات بحق ایثارگران


مدیر جدید موسسه ایثار و توقعات بحق ایثارگران

به هر حال، انتظار می رود که در سال های نفس‌گیری که ایثارگران و جانبازان در آن بسر می برند و با سن و سالی که دارند و از طرفی بشدت نیازمند برنامه های منسجم فرهنگی، ورزشی و توانبخشی هستند، مدیرعامل جدید بتواند با چالش های پیش رو بخوبی و مدبرانه برخورد کند و با بهره‌گیری از مشاورین و عوامل متخصص، جوان و با انگیزه...

محمدرضا عسکری

فاش نیوز - طی چند روز گذشته تغییر و تحولاتی در یکی از بخش های بنیاد شهید اتفاق افتاد و مهندس اوحدی با حکمی جانباز نخاعی"مصطفی پرکره" را به عنوان مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار منصوب کرد.

تحولی که شاید ظاهرا فقط یک جابجایی به حساب آید، ولی با توجه به ذهنیت منفی که در ایثارگران، به ویژه جانبازان در مورد موسسه ایثار وجود داشت، می توان نقطه عطفی در سطح بالای مدیریت بنیادشهید قلمداد کرد.

به اذعان کارشناسان و ایثارگرانی که به فعالیت و نوع خدماتی که باید موسسه به جامعه هدف خویش داشته باشد، مدیر عامل سابق موسسه فوق، علی رغم موارد ذکر شده، در نیل به اهداف موسسه، صرفا با نگاهی اقتصادی و کاسبکارانه به این مجموعه، آن را مدیریت می کرد. وی حتی با وجود اعتراض هایی که به نحوه مدیریتش در بین ایثارگران وجود داشت، کماکان به دنبال صرفا درآمدزایی و نه حمایت از ایثارگران، بود.

نگارنده بارها و بارها در جلسات خصوصی و عمومی شاهد اعتراض به نحوه عملکرد مدیریت جناب پورحاج رضایی در موسسه فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار و چندین مورد اعتراض در حضور شخص مهندس اوحدی به خاطر علل تعلل در برکناری وی را به عینه شاهد بوده است؛ لیکن همیشه این سئوال آزار دهنده اذهان جانبازان را به خود مشغول می کرد که به راستی علت عدم برکناری و همسویی با سیاسیت های غلط مدیرعامل سابق موسسه توسط ریاست عالی بنیاد شهید چه می تواند باشد؟

موضوعی که خیلی دیر ولی بالاخره به وقوع پیوست و پورحاج رضایی جای خود را به جانباز پرکره سپرد و از این موسسه رفت!

با نگاهی اجمالی به اهم اهداف، وضایف و اختیارات گسترده موسسه در ارائه خدمات به اقشار مختلف ایثارگران و جانبازان درمی‌یابیم که اتفاقا در این سال ها که قاطبه ایثارگران و بویژه جانبازان از دوران میانسالی نیز عبور کرده اند، وجود چنین مجموعه ای با اهداف ذکر شده برای آن، می تواند به کمتر شدن مشکلات جسمی و روحی ایثارگران، به ویژه جانبازان با درصد بالا کمک شایانی کند.

موارد مندرج در سامانه این موسسه نیز نشانگر آن است که تاکنون از امکانات وسیع آن بهره برداری درستی برای رسیدگی به وضعیت ایثارگران به عمل نیامده است. اختیاراتی مانند:

۱- توسعه، تجهیز، مدیریت و تهیه و تأمین تجهیزات پزشکی، توانبخشی، ورزشی، آموزشی و هنری و تأمیـن دارو و بهره‌برداری از مراکز فرهنگی آموزشی، ورزشی، هنری، اقامتی، مشاوره ای، درمانی، توانبخشی و تسهیلات رفاهی.
۲- ارائه خدمات فرهنگی آموزشی، ورزشی، هنری، اقامتی، مشاوره‌ای، درمانی و توانبخشی.
۳- سرمایه‌گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالابردن سطح کارایی و توانایی‌های مؤسسه.
۴- ساماندهی مراکز و مجتمع‌های تحت پوشش در سراسر کشور.
۵- راهبری امور فرهنگی آموزشی، ورزشی، هنری، اقامتی، مشاوره‌ای، درمانی و توانبخشی در مراکز تحت پوشش به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات.
۶- نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های مراکز تحت پوشش در امور مربوط به خدمات فرهنگی آموزشی،‌ ورزشی، هنری، اقامتی، مشاوره‌ای، درمانی و توانبخشی تفریحی، سیاحتی و تسهیلات رفاهی.

۷- همکاری مستمر با مراکزی که متولی امور فرهنگی آموزشی، ورزشی، هنری، اقامتی، مشاوره‌ای، درمانی و توانبخشی تفریحی، سیاحتی و تسهیلات رفاهی هستند برای بروز نمودن امور مربوطه با هدف کیفیت بخشی به خدمات قابل ارائه.
۸- انجام سایر امور مرتبط با فعالیت ها در حدود ضوابط و مقررات.

تبصره۱: مؤسسه می‌تواند در صورت وجود ظرفیت‌های مازاد بر نیاز جامعه هدف نسبت به ارائه خدمات به سایر اقشار در چهارچوب ضوابط و مقررات بنحوی که هیچگونه خدشه‌ای به ارائه خدمات به جامعه هدف وارد نشود اقدام نماید.

بنا بر این رسیدگی به وضعیت فرهنگی، ورزش، سیاحتی اقامتی، توانبخشی و حتی درمانی و دارویی که امروزه بیشتر عزیزان جانباز با کمبودهای و ناکارآمدی های مربوط به آن مواجهند نشان می دهد هیأت امنا، متصدیان، مسئولان و مدیران این مجموعه که به بهانه و به نام ایثارگران، علی‌الخصوص جانبازان ایجاد و اماکن گسترده آن احداث شده، گویا تنها تبصره ۱ از بند آخر که می گوید: «مؤسسه می‌تواند در صورت وجود ظرفیت‌های مازاد بر نیاز جامعه هدف نسبت به ارائه خدمات به سایر اقشار در چهارچوب ضوابط و مقررات بنحوی که هیچگونه خدشه‌ای به ارائه خدمات به جامعه هدف وارد نشود اقدام نماید.» مورد توجه قرار گرفته که با سوءاستفاده از آن، متن را به حاشیه و حاشیه را به متن بیاورند و به نام جانبازان و ایثارگران دردمند و به کام پولداران از ما بهتر، به کسب  رضایت و ثروت از افراد متول (چنان که در مجموعه ورزشی بقیةالله، حتی بدون رعایت شئونات و به صورت مختلط، تاکنون شاهدش بوده ایم) بپردازند؛ لابد با این نیت که پول حاصل از آن را صرف خیرات و مبرات جهت شادی روح ایثارگران درگذشته کنند!

اکنون انتصاب برادرمان پرکره که خود از جنس ایثارگران می باشد و با مشکلات، کمبودها و کاستی ها و انواع نیازهای فرهنگی، ورزشی و توانبخشی جانبازان آشنایی کامل دارد و خود در این کوره، آبدیده شده، با اینکه خود نیز تاکنون از اعضای هیأت مدیره بوده است، امید تازه ای را در ایثارگران زنده کرده است که صدالبته بار مسئولیتش را بسیار سنگین می کند.

به هر حال، انتظار می رود که در سال های نفس‌گیری که ایثارگران و جانبازان در آن بسر می برند و با سن و سالی که دارند و از طرفی بشدت نیازمند برنامه های منسجم فرهنگی، ورزشی و توانبخشی هستند، مدیرعامل جدید بتواند با چالش های پیش رو بخوبی و مدبرانه برخورد کند و با بهره‌گیری از مشاورین و عوامل متخصص، جوان و با انگیزه، در ابتدای کار برنامه ای کاربردی و اجرایی به عنوان نقشه راه تهیه و تنظیم شود و بعد با متعهد بودن به اجرای کامل و دقیق آن، از پتانسیل بزرگ موسسه ایثار به نفع سلامت و شادابی ایثارگران و جانبازان استفاده نمایند؛ با این توجه جدی که زمان آزمون و خطا گذشته است و جای هیچگونه تعلل و یا مماشات با بالا و پائین نیست!

پیشنهاد می شود برادر جانباز پرکره، با تشکیل اتاق فکری متشکل از متخصصین مجرب این مسئولیت را به عنوان امانتی که به وی سپرده شده، به بهترین وجه مدیریت نمایند و بداند توفیقی که اکنون به آن دست یافته، هم فرصتی است گران که چشم هزاران ایثارگر به نحوه مدیریت ایشان خواهد بود، و هم در آینده ای نه چندان دور مورد مقایسه و قضاوت قرار خواهد گرفت.

آقای پرکره، توقعات اندک جانبازان و ایثارگران از موسسه ایثار که به شما رسیده، فرصت مناسبی است که شما را به فکر وادارد تا بشود با کمترین هزینه بیشترین فایده را به این قشر معظم برسانید و افتخار جانبازان در بعد مدیریت انقلابی و جهادی باشید؛ ان‌شاءالله

| محمدرضا عسکری