تاریخ : 1400,چهارشنبه 19 خرداد16:00
کد خبر : 83272 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

کمک معیشت جانبازان و رزمندگان در سال ۱۴۰۰


کمک معیشت جانبازان و رزمندگان در سال ۱۴۰۰

میزان کمک معیشت رزمندگان همانند کمک معیشت جانبازان و آزادگان خواهد بود و شروط فاقد درآمد و فاقد شغل بودن نیز از نکاتی است که در پرداخت کمک معیشت رزمندگان باید لحاظ شود....

فاش نیوز - چند سالیست به جانبازان و آزادگان و رزمندگان فاقد شغل و درآمد کمک معیشت پرداخت می شود. برابر بند ب تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره هفت قانون بودجه به جانبازان و آزادگان غیر حالت اشتغالِ معسرِ فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی باشند تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند ماهانه کمک‌معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

شرایطی که برای پرداخت کمک معیشت در نظر گرفته شده است به قرار زیر است:

۱- جانبازان و آزادگان بدون در نظر گرفتن درصد جانبازی و سابقه اسارت، با شرایط تعیین شده بعدی مشمول دریافت کمک معیشت می شوند.

۲- جانباز و آزاده، حالت اشتغال بگیر نباشد. کلیه جانبازان و آزادگانی که از بنیاد، دستگاه های اجرایی و یا نیروهای مسلح، حقوق حالت اشتغال می‌گیرند مشمول دریافت کمک معیشت نمی شوند.

۳-مشمول دریافت حقوق  وظیفه نیروهای مسلح نباشند.

۴- فاقد شغل و درآمد باشند. در صورتی که دارای شغل و درآمد شوند کمک معیشت آنان قطع می شود.

۵- کمک معیشت برابر است با حداقل حقوق کارکنان دولت که هر ساله توسط دولت تعیین می شود. این مبلغ برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۲ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال تعیین شده است.

۶-  در قانون مقرر شده است که آیین نامه اجرایی، به پیشنهاد سازمان برنامه بودجه و بنیاد شهید به تصویب هیئت وزیران برسد. در سنوات گذشته هیئت وزیران محدودیت‌هایی بیش از آنچه که در قانون پیش‌بینی شده بود به آیین نامه تحمیل کرده بود که به منظور تامین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت، توسط هیئت وزیران اصلاح و محدودیت‌ها رفع شد. در سال جاری بجز شروطی که در بالا ذکر شد هیچ محدودیت دیگری در آیین نامه نمی تواند اعمال شود و آیین نامه باید منطبق با شروط اعلام شده تنظیم و ابلاغ گردد.
کمک معیشت رزمندگان نیز برابر ردیف ۱۱۱۱۸۷ جدول شماره ۷ لایحه بودجه به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (سازمان رزمندگان) محول شده است که به رزمندگان معسر با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه پرداخت می گردد. میزان  کمک معیشت رزمندگان همانند کمک معیشت جانبازان و آزادگان خواهد بود و شروط فاقد درآمد و فاقد شغل بودن نیز از نکاتی است که در پرداخت کمک معیشت رزمندگان باید لحاظ شود. تا سال گذشته کمک معیشت رزمندگان منطبق با روال قانونی انجام نمی‌گرفت و مبلغی بسیار کمتر از مصوبه قانونی به آنان پرداخت می شد. در سال جاری ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  مصمم هستند، آنچه که در قانون بر آن تاکید شده است در خصوص رزمندگان اجرایی شود و کمک معیشت آنان به صورت کامل پرداخت گردد.

| یوسف مجتهد