تاریخ : 1400,جمعه 08 مرداد17:35
کد خبر : 84214 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت‌وگو با رضا علامه زاده، جانباز دفاع مقدس و جهادگر(بخش دوم و پایانی))

در برخی مناطق محروم، کم کاری و خیانت شده است!


در برخی مناطق محروم، کم کاری و خیانت شده است!

به زندگی جانباز علامه زاده پس از جنگ و آغاز فعالیت های جهادی وی و گروه جهادی رزمندگان بدون مرز می پردازیم که بسیار جذاب و خواندنی می باشد...

فاش‌نیوز - در بخش ابتدایی گفت و گو با جانباز رضا علامه زاده، جانباز جهادگر و فعال با عنوان «رزمنده و جانباز دیروز و جهادگر خیر امروز» به ایام کودکی و نوجوانی و ورود به جبهه و تا پایان حضور وی در جبهه اشاره شد.

در بخش دوم این گفت و گوی خواندنی، به زندگی جانباز علامه زاده پس از جنگ و آغاز فعالیت های جهادی وی و گروه جهادی رزمندگان بدون مرز می پردازیم که بسیار جذاب و خواندنی می باشد.

گفت و گوی بخش نخست بدین صورت ادامه یافت:

فاش نیوز: آقای علامه زاده! پس از جنگ چه کردید؟

- در سال 1371 در اداره کل فرودگاه های استان هرمزگان بندرعباس مشغول کار شدم. بعد از 14 - 15 سال خدمت در بخش های مختلف مالی و رئیس کارگزینی و نماینده حقوقی، به کرمان و بوشهر رفتم و در بخش معاونت اشتغال داشتم و بعد از تغییر و تحولاتی که در دولت شد، حالت اشتغال گرفتم.

یک گروه جهادی هم قبلا داشتم ولی به خاطر درگیری های کاری کمتر فعالیت داشتم. منتهی بعد از منفک شدن از اداره، آن را به نام گروه جهادی ایثارگان بدون مرز ثبت کردم و در کنار فعالیت جهادی که در اقصی نقاط کشور داشتیم، سعی کردیم در مواقع بحرانی زلزله کرمانشاه، سیل لرستان و خوزستان و بحران کرونا نقش بیشتری ایفا کنیم.

 

فاش نیوز: شما متاهل هستید؟

- بله من بعد از جنگ سال 1373 ازدواج کردم و 2 تا بچه دارم

 

فاش نیوز: گروه های جهادی چگونه فعالیت می کنند؟

- علاوه بر فعالیت های پیرامونی که گروه های جهادی دارند، طی سال گذشته جغرافیایی محور شدند و یک روستایی را به عنوان روستای هدف انتخاب می کنند و مشکلات آن روستا اعم از عمرانی و مسائل ومشکلات مختلف روستا را پیگیری کرده و در رفع مشکلات آن می کوشند. گروه های جهادی علاوه بر نقش آفرینی مهمی که در مواقع بحرانی دارند، بیشتر در مناطق هدف در کنار کارهای عمرانی امید آفرینی می کنند. وظیفه گروه های جهادی، حضور در کانون های بحران است. البته کارهای مثبت زیادی هم انجام می دهند ولیکن ما اگر بخواهیم آنها را به عنوان یک ساختار تعریف کنیم، مثلا دولتی و اداری بودجه و... نیست.

 

فاش نیوز: آیا گروه جهادی شما ثبت شده است؟

- بله گروه جهادی ما از سال 1396ثبت شده و نفرات آن هم متناوب است البته نفرات ثابت هم داریم ولی دوستانی هم می آیند و کارهایی را انجام می دهند و می روند. روستای هدف مورد انتخاب ما روستای بشاگرد است. دو سه تا بازدید رفتیم و دیدیم علیرغم کارهای زیادی که از اول انقلاب تاکنون صورت گرفته، منتهی واقعیت این است که محرومیت گسترده است و در توان ما نیست. سعی کردیم یک جا را انتخاب کنیم. رفتیم تحقیق و سوال کردیم یکی از محروم ترین روستاهای بشاگرد را که روستای گوهران نامیده می شد، انتخاب کردیم که در واقع ورودی خاک سیستان و بلوچستان می شود.

 بشاگرد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان هرمزگان واقع شده است. از یک سمت به محرومترین نقاط کرمان و از سمت دیگر به محروم ترین نقطه سیستان و بلوچستان منتهی می شود؛ یعنی روستایی که ما می رویم 140 کیلومتر از مرکز بشاگرد فاصله دارد. 100 کیلومتر راه مال رو دارد. راه صعب العبور البته تا خود بشاگرد با هزینه شخصی می رویم ولی از آنجا به بعد کار ماشین شخصی نیست. باید حتما ماشین های شاسی بلند باشد. تازه آن هم به سختی می رود.

  گروه جهادی ما علاوه بر کار جهادی و کرونا جزء اولین گروه هایی است که وارد میدان شد و فعالیت های مختلفی اعم از جمع آوری کمک و توزیع  پک های بهداشتی بین خانواده های شهدا و جانبازان را انجام داد. به درب خانه ها مراجعه کرده و آنها را توزیع می نمودیم که حتی قبل از خود بنیاد از جایی که تولید می شد و کمی هم خودمان کمک کردیم و به جانبازان 70 درصد و مادران شهدا توزیع کردیم و جزء اولین گروه هایی بودیم که جهت تقدیر از پزشکان کرونا رفتیم و به اندازه وسع و توانایی ای که داشتیم، سعی کردیم همیشه در میدان، حداقل حضور را داشته باشیم.

از دیگر فعالیت ها، دیدار با 100 تن از خانواده های شهدا بود و در اردوهای جهادی که می‌رویم به شهدایی که در مناطق هستند، حتما سر می زنیم و لوح تقدیر و سلام علیکی می کنیم و تلاشمان بر این است که حتما دیدار خانواده شهدا را در برنامه هایمان داشته باشیم و بشاگرد هم واقعا در نقطه ای است که استان های مرکزی ما با وجود منابع فراوانی که دارند واقعا در حق آنها نیست که بعد از 42 سال از انقلاب در محرومیت باشند. روستایی داریم که فاقد حمام و دستشویی است و به صورت بدوی در بیابان و سرما و گرما با وجود بچه های کوچک زندگی می کنند.

فاش نیوز: آیا این مربوط به فرهنگ آن منطقه نیست؟

- بعضی از مسائل چرا؛ ولی جاده و خانه بهداشت و غیره هم ندارند. کارشان نیز دامداری است و در اقتصاد هم نقش دارند. در بحث سیاست های کلی جمعیت، مقوله ای است به نام پراکندگی جمعیت که نقاط شرق و غرب و جنوب نقاطی کم جمعیت است البته در این منطقه بحث ملاحظات امنیتی هم است و آنها مرزداران بی اجر و مزد هستند. این روستاها قبلا کپر بودند و الان جمع شدند و یک روستا را تشکیل دادند و در بحث دام و پشم و گوشت هم نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند ولی باید امکانات به آنها داده شود.

 وظیفه دولت، ایجاد مدرسه، خانه بهداشت و جاده می باشد که جزء حقوق عامه است؛ یعی بر اساس قانون اساسی حق هر ایرانی است که جاده و خانه بهداشت داشته باشد و یکی از دلایل مهاجرت از روستا به شهر به خاطر همین مسائل است. این مناطق نقاط صفر مرزی است و بشاگرد وسعتی به اندازه شهر قم دارد و 250- 260 روستا داشت که به علت فقر الان 170 و 180 روستا شده و کم شدند یا تجمیع شدند.

 جا دارد یادی کنیم از مرحوم والی که جزء اولین کسانی بود که آنجا قدم گذاشتند. قبل از انقلاب از میناب تا بشاگرد راهی نبود. مردم 15الی 20 روز از میناب تا بشاگرد برای رفت و آمد در راه بودند. سفره انقلاب آنجا رفته ولی آن چنان که باید و شاید نرفته. دولت ها غفلت کردند شاید بعضی از جاها می شود گفت از غفلت رد شده و کوتاهی و خیانت کردند! چون هم قانون مصوب مجلس داریم که در برنامه سوم توسعه باید تمام روستاهای بالای 20 خانوار، جاده اش باید زیر ساختش تهیه شده باشد. مجالس تصویب کردند ولی به علت عدم نظارت، رها شده. دولت ها هم کوتاهی کردند و اجرا نکردند و بشاگرد تنها یکی از این نقاط محروم است.

 ما 16 استان مرزی داریم که به تناسب، این فقر و محرومیت در آن است. ما در کشور منابع خوبی هم داریم. هفتاد درصد منابع دنیا را داریم و یک درصد جمعیت دنیا. ما 7 برابر ثروتمندیم ولی توزیع عادلانه نشده است. امکانات ما عادلانه توزیع نشده. ما پتانسیل آباد کردن اینها را داریم. 70یا 80% از تولید ناخالص کشور ما از 3 استان هرمزگان، خوزستان و بوشهر است ولی زیرساخت های آنها را با نقاط برخوردار مقایسه کنید. این پول در آنجا نشست ندارد و در جای برخوردار هزینه می شود. اینها مغایر توازن منطقه ای است و مغایر عدالت است. به هر حال در بعضی از مناطق کشور، فقر و محرومیت است و این نشان دهنده این است که غفلت و کوتاهی کردیم و دولت های ما قوانین را اجرا نکردند و مجالس  هم نظارت نکردند.

من خودم اعتقادم این است که مسئولین باید وارد میدان شوند. شاید باورش برای شما سخت باشد بعد از 42 سال از انقلاب می گذرد ولی در نقطه ای خانم باردار به خاطر اینکه وسیله نیست بچه اش می میرد. اینها را که نمی شود بگویم. بلند شوند، بیایند و امکانات بدهند.

 پس وظایف دولت و مجالس چه می شود؟ اینکه می گویم حقوق عامه است زیر ساخت به عنوان حقوق عامه و حق افراد است. الان افرادی که آنجا هستند، از چه یارانه ای برخوردار هستند؟ یک نفر اینجا چند تا ماشین لکسوس دارد و از یارانه بنزین هم استفاده می کند. در مقابل یک نفر تولیدکننده هم است ولی امکاناتی ندارد. خانوارهایی در مناطق محروم هستند که از 10 راس دام چون نتوانستند واکسن بزنند، 8 راس آن مرده است. یعنی داریی یک نفر صفر شده است! بعضی ها حتی سهام عدالت ندارند و یارانه بگیر هم نبودند. حتی چند نفر شناسنامه هم نداشتند که داریم جهت دریافت شناسنامه کمک می کنیم. به هر حال این روستای هدف ماست و توسط خیرین توانستیم 26 تا دستشویی درست کنیم و سنگ هایش را کار کنیم و قابل استفاده نماییم.

فاش نیوز: چند گروه جهادی در کشور کار می کنند؟ 

- فکر کنم 50 و خورده ای هزار. حالا بعضی ثبت شده اند و فعال هستند و بعضی هم به تناسب فعالیت هایی را می کنند. 10 هزار به سیستان و بلوجستان آمدند و هر کدام یک روستا را رفتند و دستی به سر و گوشش کشیدند. این را نمی شود گفت. همین الان باز روستایی داریم که مسیر راه ندارد و باید 5 کیلومتر پیاده روی کنید تا برسید به چند تا کپر البته در حوزه برق کم روستایی داریم که برق نداشته باشد ولی در خانه بهداشت و مدرسه کم کاری شده است.

 

فاش نیوز: آیا هزینه جاده و خانه بهداشت و مدرسه برای 10 یا 15 خانوار در منطقه صعب العبور که امنیت آن را هم باید در نظر گرفت منطقی است؟ نمی توان با روستاهای مجاور آنها را تجمیع و امکانات رسانی کرد؟

- الان صحبت ما فقط یک استان سیستان است؛ در صورتی که استان لرستان هم بروید، می بینید مشکلات و فقر و محرومیت های زیادی دارند ولی نه به شدت سیستان. بالاخره مناطق خوش آّب و هوا است و ملت می روند و امنیت اش هم بیشتر است ولی کرمانشاه هم محرومیت است. من به مرز رفتم، روستای گزنه مثلا در همین زلزله که بچه ها در کانکس درس می خوانند. اینجا که دیگر بشاگرد نیست. ما باید بپذیریم که در یک جاهایی هزینه نکردیم و اگر صد تومن بایستی هزینه می کردیم، ده تومن هزینه شده و درست هزینه نشده. خیلی از دوستان که در گروه های جهادی کار می کنند، می گویند بعضی از جاها کلی خانه ساختند که معطل افتاده و کنار آن روستایی است که مردم این سمت نمی روند و هزینه ها هرز رفته است. درسته ولی ما باید در کنار کارهای عمرانی از لحاظ فرهنگی هم باید مردم را آموزش دهیم. بایستی در ارتقاء سطح فرهنگ و بهداشت مناطق محروم تلاش شود که آن هم نیازمند تردد است و تردد هم نیازمند جاده است ولی وقتی جاده همین بستر اصلی نیست، نمی شود کارهای بزرگ انجام داد.

 مثلا بشاگرد هزار میلیارد هزینه کنند، 60 یا 70 درصد مشکلات آن حل می شود، بعد می بینید این هزینه ای نیست. باید قبل از هزینه مطالعه و بررسی شود آیا این جاده ای که ساخته می شود، می تواند مشکلات تردد چند روستا را حل کند و در کنار این 50 روستا یک کارخانه فراوری بزنیم که ساکنین روستا دامشان را آنجا ببرند. وقتی اینها بیاید سطح فرهنگ هم بالا می رود و یا صنایع دستی که به علت عدم وجود جاده، دلالان می روند و حاصل دسترنج آنها را مفت می خرند و آنها هم می فروشند. چون تردد به جایی ندارند و همین است که می گویم یک نگاه وسیع می خواهد که اینها را سامان دهی کنیم و الان تمرکز گرایی است. در دولت اول احمدی نژاد هم صبحت شد و شورش 88 واکنش به همین علت بود. شورش اشرافیت بر علیه محرومیت.

 

فاش نیوز: شما در گروه های جهادی با سازمان ها و نهادهای دیگر هم همکاری دارید؟

- بله؛ سعی ما این است که به هرحال با اقشار و نهادها و ارگان های مختلف همکاری داشته باشیم تا کمک بگیریم و به لطف خدا توانستیم در چنین وضعیتی به آن منطقه که حتی بردن یک عدد بلوک خیلی سخت است، برویم. یک بار مصالح بردند به منطقه ای که ماشین های شاسی بلند به زور می توانست برود. ماشینی بوده که برای کار آمده و خراب شده است، به علت عدم تردد ماشین، 10 روز آنجا مانده. یعنی با شرایط سخت رفتیم و با تعدادی جوان سر و سامان دادیم. همانطور که عرض کردم کار گروه جهادی در قدم اول امید آفرینی است. ما با این امکانات و ثروت نباید فقیر داشته باشیم. گروه ما وقتی به آن مناطق می رود، بایستی آنها را جمع کند و برای زیارت مشهد ببرد، نه اینکه برای آنها سرویس بهداشتی درست کند. برای اینکه آنها آرزوی زیارت مشهد یا دیدن شیراز را دارند؛ نه اینکه دنبال کفش و دارو و دستگاه قند و اوره باشند. هر چند هر از گاهی بهورز می آید اما آنها نیازمند خانه بهداشت هستند. منظور نیازهای اولیه است و ان شاء ا... با اتفاقاتی که خواهد افتاد، بایستی فقر را در میان مدت نه بلندمدت ریشه کن کنیم، چون پتانسیل این کار را داریم

فاش نیوز: کار دیگری هم انجام می دهید؟

- غیر از کارهای جهادی هم در حوزه ایثارگران در بخش قوانین و مقررات، مطالبی را می نویسم. من جانباز 30 درصد هستم ولی اقتضائات طوری رقم خورد که کنار بیاییم ولی الان کارهایی که انجام می دهیم، بیشتر از آن چیزی است که قبلا مسئولیت رسمی داشتم. الان به لطف شهدا توانستم کارهای خوبی انجام دهم.

 

فاش نیوز: اینکه اسم گروهتان را ایثارگران بدون مرز گذاشتید، ایثارگران هم هستند؟

- بله؛ بچه ها  شهید و جانباز و معمولی هم داریم. چون مناطقی که می رویم، مدیریت و گسترش اینها سخت است و اعتقادمان این است که در دهه پنجم انقلاب بچه های ایثارگران نبایستی مشکل داشته باشد ولی به علت چارچوب قوانین اداری علی رغم بسترهای خوب، کم لطفی هایی از سوی دستگاه های اجرایی وجود دارد و انتظار است در این شرایط سنی که بچه های ایثارگر در آن قرار دارند، به ویژه که سه قشر مستقیما در جنگ بودند: جانبازان، آزادگان، رزمندگان، واقعا یک فکر اساسی شود.

 به هر حال آموزه های دینی جایگاه ویژه ای دارد و خداوند در سوره والعادیات به گرد و غبار بلند شده از سم اسبان مجاهدان و نفس نفسی که میزنند، سوگند یاد کرده است. جایگاه مجاهدین جایگاه بلندی است و در قران و روایات و در بخش حوزه فرامین حضرت امام و مقام معظم رهبری و شورای انقلاب و دولت های مختلف سندهای مهمی داریم که یکی از آنها فرمان امام باشد که فکر کنم قبل از جنگ باشد. فرمان 10 ماده ای تاسیس بنیاد شهید و شاید اگر ما می آمدیم این 10 ماده را تکمیل می کردیم، دیگر نیاز به هزار قانون و پیچ و خم مجلس و تفسیر و غیره و ذالک نبود. چون امام آن زمان هم گذشته و هم حال و آینده را دیده بود و در ذیل آن هم یک خط کوتاه نوشته بود. ضمنا متذکر می شود اگر سازمان در موارد مرقومه به اشکالی برخورد یا از سوی بعضی از متصدیان اهمالی شد، اینجانب را مطلع نمایند تا در رفع آن به طور مقتضی عمل نمایم. 

و این ده ماده مسائل فرهنگی و معیشتی و حمل و نقل و درمان و حقوق هم داخلش است. ما در مرحله گذر از نسل های سوم و چهارم هستیم. حالا ما مبانی قرآنی جایگاه مجاهد را گفتیم ولی کشور بلژیک را نشان می داد افرادی که از جنگ جهانی دوم زنده بودند، 80 و 90 سالشان بود. جوان ها می آمدند و با آنها عکس می گرفتند و امضا می گرفتند و وقتی از احساس جوان ها در ارتباط با این سربازها می پرسید، می گفتند اینها قهرمانان ملی و افتخارات کشور ما هستند. این تصویری از جامعه لائیک است. منظور فرهنگ سازی برای جامعه لائیک است که اکثرا جنگ آنها هم جنبه تجاوز گرایانه است ولی جایگاه دینی و دفاع ما دفاع مشروع بوده است.

 ایثارگران ما زیاده خواه نیستند و حداقل ها را می خواهند ولی از آنجا که قوانین به نفع متهم تفسیر می شود، ما خیلی جاها می بینیم که حتی قوانین عادی هم به نفع آنها تفسیر نمی شود. ما چنین مشکلاتی هم داریم. وقتی پسر من مثلا یا فرزند جانباز می بیند که پدرش در حداقل موارد قانونی مانده، این انتقال بین نسلی خوب صورت نمی گیرد. حالا پسر را به عنوان خانواده درجه یک مثال می زنم و همین طور که گسترده می شود و می رود، جامعه و بالاخره نسل ها مشاهده می کنند که اینها نسلی هستند که از همه چیزشان گذاشتند و رفتند و الان هم زیاده خواه نیستند بلکه مطالبه حداقلی دارند و کف میدان می دوند و کار اقتصادی می کنند و کلی مشکل حل می کنند.

فاش نیوز: برخی نظر می گذارند که شما همه چیز برای خودتان می خواهید، پس برای خدا چه کردید؟ ایثارتان برای چه بود؟ برای خدا چه گذاشته اید؟

- بچه های ایثارگر، اهل خودنمایی نیستند ولی جوری شده که انگار اینها کارشان فقط سهم خواهی شده است. بعضی ها سرباز بوده و یکی و دو ماه رفتند و دلسوزی هم برای فرهنگ و ارزش ها ندارند! حالا کارهایی انجام می دهند و تابلو ایثارگران شده اند.

چندی قبل مقاله ای تحت عنوان وظایف دولت ها و ایثارگران داشتم. من اعتقادم این است ما رسالتی داریم و آن مولفه هایی که باعث شد این جایگاه را به دست آوریم، باید حفظ کنیم. فرماندهان ما در جنگ آدم های غجیب و غریبی نبودند و با سن کم چندین هزار نفر را خوب فرماندهی می کردند و اعتقاد من هم هنوز این است که اگر فرهنگ جنگ را در دوران سازندگی بکار ببریم، با حداقل امکانات بهترین خروجی را دارد و نمونه اش حاج قاسم یا مدافعین حرم که نمونه مکتب ایثارگری و روحیه ایثار بودند.

 البته حاج قاسم جزء استثنائات است و باید تعادلی وجود داشته باشد و اگر ما باید بپذیریم که ما به لحاظ زیر ساخت 600 هزار میلیارد تومان طرح نیمه ساخت داریم، حالا هزینه بیشتر رفته نقطه مقابل فساد. توی همین جامعه ای که ایثارگر به این ورطه بیفتد، وای به حال دیگران. جامعه ما جامعه ثروتمندی است و سکان باید دست افرادی بیفتد که بتوانند مهم ترین رفاه را برای مردم رقم بزنند. جامعه پزشکی دارد جانفشانی می کند و مال همین نسل است. اعتقاد من این است که وصیت نامه شهید باقری در جامعه جاری و ساری است و عده ای از مسئولین را دنیا برده و ما باید نشان بدهیم در جامعه اسلامی با حفظ چهارچوب قادر به خدمت هستیم. در مقابل ریزش و رویش هم زیاد بوده ولی می توانستیم بیشتر داشته باشیم. ان شاء ا... در مجلس و دولت پیش رو شاهد اتفاقات خوبی باشیم و از ظرفیت های موجود، بیشتر برای رفاه جامعه استفاده کنیم و آن آرمان ها و ارزش ها که باعث شد که کشور را تا این لحظه از شرایط بحرانی عبور دهد، در آینده هم کشور را مصون نگه دارد.

 

فاش نیوز: اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟

- صحبت آخر تشکر از سایت فاش نیوز است در کنار مطالبات ایثارگران که منعکس می کنند، پرچم مبانی و ارزش های فرهنگ مقاومت و پایداری را هم برافراشته نگه داشته و بر خودم هم لازم می دانم تشکر کنیم از مدافعان جبهه سلامت که جوانمردانه در میدان مبارزه با بیماری کرونا جانفشانی می کنند. خداقوت می گویم و ان شاء ا... از شر این بیماری همه مردم جهان نجات پیدا کنند و روزهای خوبی پیش روی مردم کشورمان قرار داشته باشد ان شاء ا...

 

فاش نیوز: سپاسگزازیم از شما و فرصتی که به ما دادید.

 

تنظیم گزارش و ویراست از شهید گمنام

عکس از اسماعیل پارسا