تاریخ : 1400,چهارشنبه 27 مرداد20:55
کد خبر : 84734 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

تاریخ در یک و نیم روز وام دار عاشورا شد


تاریخ در یک و نیم روز وام دار عاشورا شد

امام حسین (ع) با قیام خود، اخلاق منفی ترس و شکست ‏پذیری که در جامعه حاکم بود را دگرگون ساخت و مردم جامعه را از شکست روحی که به آن تن داده بودند، رهایی بخشید...

داریوش احمد رضا بهمنیار

فاش نیوز - در عاشورای سال61 قمری، آقا امام حسین(علیه السلام) به مریدانش یاد داد که می توان با قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم کرد و داغ باطل بودنِ باطل را بر پیشانی ستمکاران و حکومت های شیطانی زد.

امام حسین(ع) در کربلا به بشریت در مقابل طاغوت های زمان، درس سازندگی و کوبندگی داد و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست.

امام حسین(ع) در ظهر عاشورا با شکیب در عطشی کوتاه تمام تاریخ را سیراب کرد و سطح فکر بشریت را برای فرار و برون رفت از ذلت و تحقیر شدگی یک انسان ارتقاء بخشید.

تاریخ در یک و نیم روز وام دار عاشورا شد و در همان نیم روز در امت اسلام، حماسه و غیرت ایجاد کرد، حمیت و شجاعت و سلحشوری به وجود آورد، خلق و خوی منفی ترس و یاس را کنار زد تا اخلاق منفیِ ذلت پذیرانه و شکست ‏پذیرانه را دگرگون سازد.

 یکی از مهم‌ ترین امتیازات و افتخارات جامعه شیعه برخورداری از چشمه پر فیض نورانیت و معنویت عاشوراست و اصلی ترین علت قیام و شهادت امام حسین علیه السلام مبارزه با نادانی و جهل زدایی بوده است. مبارزه ای که نه تنها هدف قیام سید الشهدا علیه السلام، بلکه هدف بعثت همه انبیاء، خصوصا بعثت خاتم الأنبیاء صلی الله علیه و آله بوده است.

امام حسین (ع) با قیام خود، اخلاق منفی ترس و شکست ‏پذیری که در جامعه حاکم بود را دگرگون ساخت و مردم جامعه را از شکست روحی که به آن تن داده بودند، رهایی بخشید. آن یگانه عالم اخلاقِ شکست و ناامیدی و خلق و خوی منفی ترس و یاس را از بین بُرد و وجدانِ امت ‏شکست ‏خورده را به آنها بازگرداند و اخلاق شکست‏ پذیرانه را از ساحت جامعه اسلامی طرد نمود.

امام حسین سردار پرشکوه و شکست ناپذیر روزگار و قهرمان یارانی که در برابر ذلت و تحقیر سر فرود نیاورده بودند به عصرها و نسلها درس جوانمردی و شرافت و مرگ پر افتخار را در زیر سایه شمشیرهای آخته داد

 امام حسین، سردار پرشکوه و شکست ناپذیر روزگار و قهرمان یارانی که در برابر ذلت و تحقیر سر فرود نیاورده بودند، به عصرها و نسل ها درس جوانمردی و شرافت و مرگ پر افتخار را در زیر سایه شمشیرهای آخته داد. او بر بیداد و فریبی که داشت اسلام را ریشه کن می کرد، قیام کرد.

 در چنین جامعه ای بود که پیام های عاشورا الگویی شد برای امت اسلام در هر زمان و مکان در برابر ظالمان، عزت و سرافرازی بود در برابر ذلت و تسلیم ‏پذیری، نوعی اخلاق بلندنظرانه که دیدگاه انسان را به دنیا و زندگی و دلبستگی‏ های آن دگرگون می ‏ساخت.

 عاشورا نشانگر این حقیقت است که حسین و یاران آزاده اش در گذر زمان در برابر استبدادی ددمنش و خونخوار و در برابر سپاهی دژخیم در بیابانی خشک و سوزان رو به رو شدند، تا به انسان های سرکش و زیاده خواه بفهمانند که ظلم و استبداد، مقام و موقعیت و شرف و بلندمرتبگی نمی آورد.

 امام حسین (ع) کسی نبود که در برابر ذلت و بیداد سر خم کند و بیم آن داشت که اگر با پذیرش امان نامه کشته هم نشود، ذلت بر او و دیگر آزاد منشان رهرو راهش و رهروان پدرش و شیعیانش تحمیل گردد. او مرگ پرعزت و افتخاری جاودانه را بر زندگی ذلیلانه برگزید. آنها بلند آوازه شدند و غیرت و مردانگی و آزادی و افتخار را برای مسلمانان به خصوص شیعیان تا ابد باقی گذاشتند.

عزاداری برای سیدالشهدا امام حسین علیه السلام یکی از بزرگترین مصادیق بزرگداشت شعائر الهی و نشانه پروامندی دل ‌هاست و ما سلام و درود می فرستیم به ساحت مقدس حضرت آقا و مولایمان  امام حسین علیه السلام که با یاران و اولاد و اصحاب با وفایش و با نثار جان خویش آیین حیات بخش الهى را زنده کردند و در نهضت مقدسش در روز عاشورا به حفظ ارزش ها و زدودن تحریف ها علیه بدعت‏ هایى که نااهلان بر دین جدش وارد ساخته بودند، به مبارزه برخاست.

اینک انقلاب اسلامی ایران، پرتویی از پیام عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است. انقلابی که کاخ ستمگری یزیدیان زمانه را با خون در هم کوبید و کاخ سلطنت شیطانی را فرو ریخت.

اینک انقلاب اسلامی ایران پرتویی از پیام عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است، انقلابی که کاخ ستمگری یزیدیان زمانه را با خون در هم کوبید و کاخ سلطنت شیطانی را فرو ریخت.

| داریوش احمدرضا بهمنیار