تاریخ : 1400,سه شنبه 09 شهريور13:28
کد خبر : 84999 - سرویس خبری : فرهنگ و هنر

مافیای توزیع کتاب به ناشران دفاع مقدس نمی‌پردازد



مخدومی از وجود مافیای توزیع کتاب در سطح کشور اشاره کرد و گفت: مافیاهای پخش کتاب که از قبل انقلاب اسلامی و بعد از آن شکل گرفته، همواره از کتاب‌های خاصی پشتیبانی کرده است و معمولا کتب ناشران متعهد در چرخه پخش آن‌ها قرار نداشته است.

 

«رحیم مخدومی» رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره بهتصمیم‌‎گیریبرای برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: متولی اصلی برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس مجموعه سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس سپاه و بسیج است و تصمیم نهایی از سوی این مجموعه خواهد بود و همواره مجمع ناشران به‌عنوان مشاور و بازوی اجرایی عمل می‌کرده است که همچنان این نقش را ایفا خواهیم کرد.

وی درخصوص این نمایشگاه گفت: یکی از طرح‌هایی که مجمع امیدوار است بتواند مسئولان را متقاعد به برگزاری آن کند تا بتوانیم این نمایشگاه‌ها را از حالت مجازی به صورت حقیقی بکشاند؛ برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در سطح کشور به صورت متعدد است. یعنی به‌جای یک نمایشگاه متمرکز و بزرگ در یک نقطه که موجب ازدحام خواهد شد، پیشنهاد ما در این طرح برگزاری نمایشگاه به صورت خُرد در قالب هزار نمایشگاه در سراسر شهرستان‌های کشور است.

مخدومی عنوان کرد: با برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها در سراسر کشور طبیعتاً ازدحام کمی را شاهد خواهیم بود و با وجود تشنگی جامعه ایران برای حضور در یک نمایشگاه حقیقی کتاب، استقبال خوبی از این نوع نمایشگاه رخ خواهد داد. ما این پیشنهاد را به دوستان در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس خواهیم کرد که امیدواریم مورد استقبال و عنایت واقع شود.

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس به وضعیت برگزاری مجازی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به صورت مجازی برگزار خواهد شد و پیشنهادات ما برای برگزاری هزار نمایشگاه کتاب برای سال‌های بعد از کرونا خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

وضعیت نشر به سمت چاپ دانه‌ای کتاب می‌رود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم ایجاد شبکه فروش برای ناشران دفاع مقدس گفت: یکی از اولویت‌های مجمع ناشران دفاع مقدس پیگیری موضوع شبکه پخش کتاب دفاع مقدس در سراسر کشور خواهد بود چراکه از ابتدای انقلاب تاکنون همواره از این نقطه ضعفی که ناشران متعهد کشور داشته‌اند دچار آسیب بوده‌ایم.

مخدومی تاکید کرد: مافیاهای پخش کتاب که از قبل انقلاب اسلامی و بعد از آن شکل گرفته، همواره از کتاب‌های خاصی پشتیبانی کرده است و معمولا کتب ناشران متعهد در چرخه پخش آن‌ها قرار نداشته است. لذا فقدان وجود شبکه پخش همیشه احساس می‌شده است و ناشران، تولیدکنندگان و نویسندگان از این موضوع گله‌مند بوده‌اند که چرا بچه‌های انقلاب برای این مسائل فکری ندارند.

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس تاکید کرد: نیروهای فرهنگی جریان انقلاب اسلامی ظرفیت زیادی دارند و با وجود پیشرفت‌هایی که جریان انقلابی داشته است در عرصه فرهنگی نیز باید فعالیت در بخش توزیع کتاب صورت گیرد چراکه این بخش نیازمند به سرمایه‌گذاری است. البته بسیاری از دستگاه‌های ما اهمیت موضوع پخش کتاب را متوجه نمی‌شدند و سال‌هاست در این عرصه همواره پخش یکی از مشکلات ناشران جریان متعهد جریان انقلاب است که کسی به فکر آن نیست. 

وی در ادامه با بیان اینکه اگر مسائله پخش کتاب یک ناشر دچار مشکل باشد یه این معنی است که موتور محرکه ناشر دچار مشکل است، افزود: امیدواریم با حاکمیت دولت جدید، مسئولان و مجموعه‌های مرتبط به فکر باشند تا این کار بر زمین مانده جریان ادبی انقلابی کشور را حمایت کنند تا ناشران بخش خصوصی بتوانند با اطمینان خاطر فقط دغدغه تولید اثر خوب را داشته باشند.


منبع : دفاع پرس