تاریخ : 1400,یکشنبه 14 شهريور13:25
کد خبر : 85092 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

دستورالعمل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران۶

سوء استفاده از بند ۴ ماده ۲


سوء استفاده از بند ۴ ماده ۲

ارجاع به سازمان رزمندگان که هنوز شکل نگرفته، نوعی رفع تکلیف از سازمان های اصلی برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور است و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد....

فاش نیوز - ارجاع به سازمان رزمندگان که هنوز شکل نگرفته، نوعی رفع تکلیف از سازمان های اصلی برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور است و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

در ادامه موارد مطروحه توسط کارشناس حقوقی جناب مجتهد موارد ذیل آمده است:

5- از نکات مهمی که در این دستورالعمل مورد توجه قرار نگرفته و با سوء استفاده برخی دستگاه‌های اجرایی مواجه شده است، بند ۴ ماده ۲ این بخشنامه است.  در این بند آمده است :

  این نیروها باید در زمان تصویب قانون با دستگاه اجرایی یا شرکت های طرف قرارداد،  قرارداد داشته باشند و قرار داد آنها در سال جاری نیز تمدید شده باشد. با عنایت به اینکه قبل از تصویب بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنان در قالب چند استفساریه در مجلس تصویب شد و پس از مرحله سوم به تایید شورای نگهبان رسید، دستگاه‌های اجرایی آمادگی این را داشتند که این موضوع همچنان توسط مجلس در حال پیگیری است، لذا برخی از دستگاه ها از این فرصت استفاده کرده و نسبت به تمدید قرارداد ایثارگران اقدام ننمودند و این باعث شد بخشی از آنان با مشکل تبدیل وضعیت مواجه شوند. بند ۴ ماده ۲ بخشنامه فرصت سوء استفاده بیشتر دستگاه ها برای عدم اجرای قانون را به آنان داده است و طبیعی است با این حربه بخشی از ایثارگران از شمول این قانون خارج خواهند شد. لذا ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی و دیوان عدالت اداری در پیگیری‌های و یا شکایت ایثارگران به این نکته توجه و تاریخ فسخ قرارداد را در پیگیری حقوق قانونی آنان لحاظ کنند.

۶ - ماده ۴ بخشنامه ابلاغی ایجاد محدودیت دیگری در اجرای قانون است. با توجه به اینکه قانونگذار به صورت مطلق  و بدون ایجاد محدودیت در تعداد، ایثارگران و فرزندان آنان را مشمول تبدیل وضعیت استخدامی قرار داده، در ماده ۴ آمده است :
 در صورت محدودیت اعتبارات تخصیصی دستگاه در سقف اعتبار تعیین شده در قسمت اخیر بند د تبصره ۲۰ قانون، اولویت برای استخدام و یا تبدیل وضعیت مشمولین بر اساس سابقه خدمت بیشتر می باشد. در متن قانون اعمال محدودیت برای تعداد افراد پیش بینی نشده و علاوه بر آن این موضوع نوعی بی عدالتی در اجرای تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران است به دلیل آنکه در برخی از دستگاه ها ایثارگرانی هستند با سابقه طولانی خدمت که به دلیل محدودیت سقف اعتبار تخصیصی از تبدیل وضعیت محروم خواهند شد در صورتی که در سایر دستگاه‌ها ایثارگران با سابقه بسیار کمتر وجود  دارند که می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

۷ - از نکات ضعف این بخشنامه که در ماده ۷ آمده است، مسئولیت پیگیری اجرای بند د در دستگاه ها است. برای دستگاه هایی که برای کارمندان خود از سامانه کارمند ایران شماره مستخدم دریافت نمی کنند مانند وزارت نفت، بنیادمستضعفان، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه های مشابه مسئولیت پیگیری به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گذاشته شده است. این در حالی است که در متن بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه، مسئولیت حسن اجرا و نظارت بر این قانون به عهده سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گذاشته شده است.   بنابراین :
اولا  بهتر بود کمیته ای مرکب  از دستگاه های مورد اشاره در بند د عهده دار نظارت و پیگیری موضوع می شدند تا همه دستگاه ها زیر چتر نظارتی یک مجموعه واحد قرار می گرفتند.

 ثانیا سازمان رزمندگان در وزارت دفاع هنوز سر و سامان نگرفته که موضوع پیگیری تبدیل وضعیت در نیروهای مسلح و زیر مجموعه های تابعه آن را بر عهده بگیرد. قطعاً این نوعی رفع تکلیف از سازمان های اصلی برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور است و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

| یوسف مجتهد