تاریخ : 1400,سه شنبه 23 شهريور13:13
کد خبر : 85321 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگرانی که می‌توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند


ایثارگرانی که می‌توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند

کارمندان مشاغل تخصصی که دارای تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر باشند با درخواست خود می‌توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند...

فاش نیوز - برابر بند (الف) ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشاغل تخصصی که دارای تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر باشند با درخواست خود می‌توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند.

در بند (ر) ماده (۸۷) قانون برنامه  پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران آمده است:

ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند می‌باشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند (الف) ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می‌توانند تا سی و پنج سال خدمت کنند.

بنابراین مستند به این بند، ایثارگران با داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و بدون در نظر گرفتن مشاغل تخصصی می توانند تا ۳۵ سال در دستگاههای اجرایی مشغول خدمت باشند.

حوزه شمول بهره مندی از این قانون ایثارگرانی هستند که به موجب مقررات، دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و با بهره مندی از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر می توانند  تا ۳۵ سال خدمت کنند.

دربند (الف) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران،  شهید، مفقودالاثر، جانباز،  اسیر،  آزاده و رزمنده  ایثارگر شناخته می شوند.

برابر بند (ز)ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه،  فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. لذا فرزندان شهدا نیز با دارا بودن مدرک کارشناسی، مشمول این مصوبه مجلس می باشند.

البته رزمندگان با حداقل شش ماه  حضور داوطلبانه در جبهه برابر جز (۶) بند (ث) ماده (۸۸) می توانند از این مزایا بهره مند شوند. بنابراین رزمندگان غیر داوطلب و یا دارای کمتر از شش ماه خدمت داوطلبانه در جبهه مشمول این قانون نخواهند بود.

در بند (چ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، جانبازانی که به خدمت اعاده می شوند را بدون قید دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی  مشروط بر آنکه سن آنان کمتر از ۶۵ سال باشد، مشمول ادامه خدمت تا ۳۵ سال دانسته است.

آیا مقنن قصد داشته، جانبازان اعاده به خدمت شده را از سایر ایثارگران در خصوص دارا بودن شرط مدرک تحصیلی کارشناسی برای خدمت تا ۳۵ سال استثنا کند؟ پاسخ به این سوال و  رفع ابهام بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

| یوسف مجتهد