تاریخ : 1400,شنبه 27 شهريور13:30
کد خبر : 85330 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

سخنی با دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

تحول مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران


تحول مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران

تاکنون بنیاد در زمینه شفاف سازی مربوط به مدیران، قراردادها، پروژه ها و... اقدامی نکرده که ضروری است در صدر برنامه ها قرار گیرد...

علی صیاد قبادی

فاش نیوز - سخنی با دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی: تحول مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

جانباز گرانقدر جناب آقای دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

  اکنون که فرصت خدمتگزاری به خانواده معزز شهدا و ایثارگران نصیب حضرتعالی گردیده، فرصت را مغتنم شمرده و طرحی نو برای اداره سازمان بنیاد شهید بکار گیرید.نیک می دانید بنیاد سال هاست که به بیماری روزمرگی دچار شده است و در صورت تکرار نحوه اداره بنیاد به روال سال های قبل، دورنمای امیدبخشی برای بهبودی این سازمان پیش بینی نمی‌شود و فقط حکم داروی مسکنی را دارد  که در لحظه درد را مرهم می نهد و چه بسا بر شدت و گستردگی بیماری افزوده و درد را مزمن می کند. در این طلیعه، قطعا و مطمئنا تنها راه برون رفت از مشکلات در راستای مدیریت جهادی، بکارگیری نیروهای جوان متدین، متعهد،متخصص و با انگیزه جهت خدمات رسانی به ایثارگران در بدنه مدیریتی بنیاد می باشد. مدیرانی که طرح وبرنامه ای مدون برای بهره وری بنیاد جهت سیاستگذاری، اجرای قوانین ایثارگران و نظارت بر حسن اجرای قوانین را در صدر برنامه های خود قرار دهند.

1-باز طراحی ساختار سازمانی بنیاد:

 بزرگترین ضعف بنیاد، فقدان وجود "معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی"  و "معاونت بازرسی و نظارت  راهبردی"در ساختار سازمانی بنیاد می باشد.به همین منظور تشکیل این دو معاونت می بایست در صدر برنامه ها قرار گیرد.

  • معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی: این معاونت می بایست دارای سه زیر مجموعه: 1- دفتر طرح،برنامه و بودجه 2- دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی 3-دفتر مهندسی سیستم و معماری سازمانی باشد که شرح وظائف این معاونت : تهیه و تدوین سیاست ها، راهبردها، اهداف و برنامه های راهبردی در حوزه های خدمات رسانی به ایثارگران، طراحی سیستم ها و روشهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف راهبردی، طراحی و اجرای سازماندهی متناسب با راهبرد ها وسیستم های تدوین شده واعمال اصلاحات در آن متناسب با تغییرات، برنامه ریزی بودجه متناسب با راهبرد های بنیاد، نظارت و ارزیابی بر عملکرد بودجه ای بنیاد و اتخاذ اقدامات پیش گیرانه و اصلاحی مورد نیاز،پاسخگویی به سوالات وزارتخانه ها،سازمان ها و دستگاه های اجرایی در خصوص نحوه اجرا قوانین موضوعی ایثارگران می باشد.

با توجه به اینکه وزارتخانه ها و سازمان ها تفاسیر متفاوت از قوانین ایثارگران دارند، می بایست معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی بنیاد در این مسئله بصورت قوی و مستدل جهت رفع ابهام قوانین مصوب ایثارگران که متضمن حمایت از ایثارگران باشد اقدام کند، ولیکن رویکرد بنیاد تاکنون در حمایت از ایثارگران در برابر وزارتخانه ها و سازمان ها منفعلانه و به سمت توصیه ای و مشاوره ای بوده است.

 

  • معاونت بازرسی و نظارت راهبردی:

حضرت علی علیه‏السلام در نامه فرمانروایی مصر به مالک اشتر می ‏گوید: سپس با فرستادن مأموران مخفیِ راستگو و باوفا کارهای آنان (کارگزاران) را زیرنظربگیر! زیرا بازرسی مداوم پنهانی، سبب می‏شود که آنها به امانت‏داری و مدارا کردن به زیردستان ترغیب شوند. اعوان و انصار خویش را سخت زیرنظر بگیر. اگر یکی از آنها دست به خیانت زد و مأموران مخفی تو به اتفاق چنین گزارشی دادند، به همین مقدار ازشهادت قناعت کن و او را زیر تازیانه کیفر بگیر و به مقدار خیانتی که انجام داده، او را کیفر نما، سپس وی را در مقام خواری و مذلت بنشان، و نشان خیانت را بر او بگذار و گردنبند ننگ را به گردنش بیفکن.

معاونت بازرسی و نظارت راهبردی می بایست دارای 3 زیر مجموعه :1-دفتر نظارت و ارزیابی بر اجرای قوانین ایثارگران در دستگاه های اجرایی 2-دفتر رسیدگی به شکایات 3- دفتر بازرسی ویژه باشد. شرح وظائف این معاونت : انجام بازرسی های آشکار و سرزده، نظارت و پایش عملکرد مدیران و کارکنان و سنجش میزان رضایت ایثارگران از واحدهای مختلف ادارات کل بنیاد، ادرات شهرستان و سازمان های تابعه بنیاد، تجزیه و تحلیل عملکرد واحدها، مدیریت ها و کارکنان براساس بازرسی های انجام شده و ارائه گزارش به ریاست بنیاد،بازرسی،نظارت و ارزیابی بر اجرای قوانین ایثارگران در وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادها و دستگاه های اجرایی و ارائه گزارش به ریاست بنیاد، دریافت شکایات حضوری و الکترونیکی ایثارگران (مراجعین) بررسی و رسیدگی به شکایات واصله در مورد تخلفات کارکنان بنیاد به مدیران ذیربط و بررسی راهکارهای اصلاح آن می باشد.

از جمله کارآمدترین معاونین شما در بنیاد می بایست معاون بازرسی و نظارت راهبردی بنیاد باشد.فردی را در این مسئولیت به کار گیرید که با تقوا، انقلابی، ایثارگر، فسادستیز، مسلط به قوانین ایثارگران و علاقمند به خدمات رسانی به ایثارگران باشد.

سامانه شفافیت: شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در شانزدهمین جلسه مورخ 07/07/1399 باهدف تسهیل در تعاملات الکترونیکی شهروندان با دستگاه‌های اجرایی، ارتقای شفافیت دستگاه‌های اجرایی، دسترسی مردم به داده عمومی، ایجاد یکپارچگی و تسهیل فرآیندهای تجاری و تسهیل فرآیندهای خدمات شهری قانون مذکور را تصویب نموده است. ولیکن تاکنون بنیاد در زمینه شفاف سازی مربوط به مدیران، قراردادها، پروژه ها و... اقدامی نکرده است که ضروری است در صدر برنامه ها قرار گیرد.

سامانه رسیدگی به شکایات: سامانه الکترونیکی رسیدگی به شکایات بنیاد می بایست در راستای اجرای ماده 25 قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد و افزایش رضایت ایثارگران از ستاد بنیاد و زیرمجموعه های مرتبط با بنیاد و دستگاه های اجرایی مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از طریق ارتباط با ایثارگران راه اندازی گردد. کلیه ایثارگران گرامی می توانند شکایت خود را درخصوص خدمات ارائه شده بنیاد و همچنین نحوه اجرای قوانین ایثارگران در وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های ذیربط با استفاده از لینک های موجود در این سامانه ثبت و پیگیری نمایند. در این زمینه نیز تاکنون اقدامی از سوی بنیاد صورت نگرفته است.

 

2- انتصاب مدیران بنیاد:

تعداد شهدای دفاع مقدس، شهدای حوادث تروریستی و شهدای مدافع حرم تقریباً ۲۲۰ هزار نفر در عمر ۴۲ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده وتعداد پست های مدیریتی در ساختارسازمانی ستاد بنیاد شهید،ادارات کل بنیاد و همچنین سازمان های تابعه بنیاد را تا 100 شغل سازمانی عنوان کرده اند. اگر تعداد شهدا را بر این تعداد پست مدیریتی تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان بنیاد به طور متوسط 2200 شهید وجود دارد. وای به آن روزی که مدیران بنیاد یادشان برود که پایه های میزها و صندلی هایشان سرخ رنگ است و برای همان صندلی که رویش نشسته اند، چه شهیدانی به خونشان غلتیده اند. بنابراین به حضرتعالی توصیه می گردد در انتصاب مدیران دقت لازم را بکار گیرید تا  افرادی در مشاغل مدیریتی  بنیاد منصوب گردند که ضمن داشتن تعهد، تخصص و تجارب ارزنده دارای توانمندی بالا،ایده‌های نو و علاقه مند به خدمات رسانی به ایثارگران باشند. قطعا پویایی بدنه مدیریتی بنیاد شهید می تواند تسریع در عملیات خدمات رسانی به ایثارگران را در پی داشته که موجب خرسندی و رضایت ایثارگران و خانواده های ایشان می گردد.    

  • فراخوان شایسته گزینی مدیران بنیاد: در راستای راهبرد شایسته گزینی در بنیاد و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد دارای صلاحیت‌های عمومی و تخصصی خدمتگزاری، از متخصصان داوطلب واجد شرایط با اولویت ایثارگران و خانواده های ایشان برای همکاری در سمت‌های مدیریتی دعوت به همکاری نمایید. در این فراخوان از کلیه کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران دعوت نمایید تا پس از ارسال رزومه و همچنین بررسی صلاحیت های عمومی و تخصصی براساس  شایسته گزینی نسبت به انتصاب اقدام نمایید.

3-اجرای قوانین:

ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه به صراحت وظائف و تکالیف دولت را مشخص کرده است که در این ماده آمده است: دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید و کلیه آیین نامه های اجرائی آن را حداکثر تا شش ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ نماید و همچنین در بند ژ ماده 87 قانون، مسؤولیت رسیدگی و ارائه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء که در بنیاد دارای پرونده ایثارگری می باشند بر عهده بنیاد می باشد.

مسؤولیت اجرای احکام براساس ماده 87 و بند ژ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه به طور مستقیم برعهده دولت و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در اجرای این قوانین، مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می باشند. از نظر جایگاه سازمانی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بعنوان معاون رییس جمهور است که وظیفه ایشان در خصوص اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین را سنگین می نماید.همانطوری که سازمان اداری و استخدامی مرجع سیاستگذاری در حوزه اداری و استخدامی است انتظار می رود سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز مرجع سیاستگذای و نظارت بر حسن اجرای قوانین مرتبط با ایثارگران باشد.

  • موارد زیر قوانین برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه علنی روز شنبه مورخ ١٤/١٢/١٣٩٥ مجلس شورای اسلامی می باشد که با توجه به اینکه در سال پایانی برنامه قرار داریم می بایست این مهم با سرعت بیشتر در دستور کار بنیاد جهت اجرا و همچنین نظارت حسن اجرای آن در دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
  • بند ج ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه که موضوع استخدام تمام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد می باشد که می بایست در طول برنامه ششم استخدام گردند.
  •  بند چ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه و بند ز ماده 87 قانون که موضوع اعاده بخدمت جانبازان و آزادگان تا تکمیل 35 سال خدمت با رعایت شرط سنی کمتر از 65 سال می باشد که دستگاه ها تفاسیر مختلف از این ماده قانون دارند که دستگاه های اجرایی بازگشت به خدمت را منوط به حکم کمسیون ماده 16 مبنی بر الزام دستگاه اجرایی به بازگشت به کار می دانند که جای تأمل دارد که قانونگذار به صورت شفاف یک شرط سنی را فقط معیار بازگشت به کار می داند.

جلسات کمسیون ماده 16 نیز زمان بر می باشد ؛ جنابعالی نیک می دانید برای آزاده ای که روزگاری در بند اسارت بوده و جانبازی که به درجه رفیع جانبازی نائل گشته است زمان بسیار مهم است. بنابراین می بایست با برگزاری جلسات بیشتر به نحو مطلوب به ایثارگران خدمات رسانی کرد. در انتصاب دبیر کمیسیون ماده 16 هم دقت لازم در خصوص فردی ایثارگر که مسلط بر قوانین ایثارگران و علاقمند به بهره مندی ایثارگران از مزایای قانونی باشد صورت پذیرد.دبیر کمیسیون نقش تعیین کننده ای در جلسات کمیسیون مبنی بر تشریح موضوع جلسه برای اعضا در جهت رای اعضای کمیسیون دارد.

  • تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران: در راستای اجرای دستورالعمل نحوه اجرای بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور (بخشنامه شماره ۱۳۷۵۸ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور) که موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران که در جهت اجرا این قانون می بایست بنیاد بصورت قوی از طریق معاونت بازرسی و نظارت راهبردی بنیاد اقدام لازم را در خصوص اجرا این قانون در وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی به منظور تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران صورت دهد.
  • بند ث ماده 88  قانون برنامه ششم توسعه که تسهیلات رفاهی، معیشتی جانبازان زیر25 درصد و آزادگان کمتر از 6 ماه اسارت و همسران و فرزندان آنان است که موضوعات مهمی همچون تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاه های دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی /  بهره مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری / معافیت از پرداخت سی درصد هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی ودریایی در سفرهای داخلی وعتبات عالیات برای یکباردر سال/ بهره مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در یک واحد مسکونی می باشد که می بایست در دستور کار بنیاد قرار گیرد.

و در پایان بازخوانی پیام امام راحل  به مناسبت روز پاسدار صادر گردیده، ضروری به نظر می رسد:

و لازم است عموم دستگاه های اجرایی اموری را که‏ ‏مربوط به شهدا و خانوادۀ آنان و معلولین و مصدومین است با‏ ‏کمال سرعت عمل نموده و تسهیلات لازم را در مورد آنان معمول‏ ‏دارند؛ که اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند. و اگر‏ ‏معلوم شود که کسانی در بعضی از ادارات و وزارتخانه ها برای‏ ‏اجرای امور شهدای انقلاب و خانوادۀ آنها اشکال تراشی می کنند، به عنوان ضدانقلاب باید مورد تعقیب واقع شوند.

( پیام امام به مناسبت روز پاسدار، صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۸۳ - 26/3/59)

 

علی صیاد قبادی فرزند جانباز و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی