فاش نیوز - سخنی با دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی: تحول مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران
جانباز گرانقدر جناب آقای دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی:
اکنون که فرصت خدمتگزاری به خانواده معزز شهدا و ایثارگران نصیب حضرتعالی گردیده، فرصت را مغتنم شمرده و طرحی نو برای اداره سازمان بنیاد شهید بکار گیرید.نیک می دانید بنیاد سال هاست که به بیماری روزمرگی دچار شده است و در صورت تکرار نحوه اداره بنیاد به روال سال های قبل، دورنمای امیدبخشی برای بهبودی این سازمان پیش بینی نمیشود و فقط حکم داروی مسکنی را دارد که در لحظه درد را مرهم می نهد و چه بسا بر شدت و گستردگی بیماری افزوده و درد را مزمن می کند. در این طلیعه، قطعا و مطمئنا تنها راه برون رفت از مشکلات در راستای مدیریت جهادی، بکارگیری نیروهای جوان متدین، متعهد،متخصص و با انگیزه جهت خدمات رسانی به ایثارگران در بدنه مدیریتی بنیاد می باشد. مدیرانی که طرح وبرنامه ای مدون برای بهره وری بنیاد جهت سیاستگذاری، اجرای قوانین ایثارگران و نظارت بر حسن اجرای قوانین را در صدر برنامه های خود قرار دهند.
1-باز طراحی ساختار سازمانی بنیاد:
بزرگترین ضعف بنیاد، فقدان وجود "معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی" و "معاونت بازرسی و نظارت راهبردی"در ساختار سازمانی بنیاد می باشد.به همین منظور تشکیل این دو معاونت می بایست در صدر برنامه ها قرار گیرد.
با توجه به اینکه وزارتخانه ها و سازمان ها تفاسیر متفاوت از قوانین ایثارگران دارند، می بایست معاونت طرح و برنامه ریزی راهبردی بنیاد در این مسئله بصورت قوی و مستدل جهت رفع ابهام قوانین مصوب ایثارگران که متضمن حمایت از ایثارگران باشد اقدام کند، ولیکن رویکرد بنیاد تاکنون در حمایت از ایثارگران در برابر وزارتخانه ها و سازمان ها منفعلانه و به سمت توصیه ای و مشاوره ای بوده است.
حضرت علی علیهالسلام در نامه فرمانروایی مصر به مالک اشتر می گوید: سپس با فرستادن مأموران مخفیِ راستگو و باوفا کارهای آنان (کارگزاران) را زیرنظربگیر! زیرا بازرسی مداوم پنهانی، سبب میشود که آنها به امانتداری و مدارا کردن به زیردستان ترغیب شوند. اعوان و انصار خویش را سخت زیرنظر بگیر. اگر یکی از آنها دست به خیانت زد و مأموران مخفی تو به اتفاق چنین گزارشی دادند، به همین مقدار ازشهادت قناعت کن و او را زیر تازیانه کیفر بگیر و به مقدار خیانتی که انجام داده، او را کیفر نما، سپس وی را در مقام خواری و مذلت بنشان، و نشان خیانت را بر او بگذار و گردنبند ننگ را به گردنش بیفکن.
معاونت بازرسی و نظارت راهبردی می بایست دارای 3 زیر مجموعه :1-دفتر نظارت و ارزیابی بر اجرای قوانین ایثارگران در دستگاه های اجرایی 2-دفتر رسیدگی به شکایات 3- دفتر بازرسی ویژه باشد. شرح وظائف این معاونت : انجام بازرسی های آشکار و سرزده، نظارت و پایش عملکرد مدیران و کارکنان و سنجش میزان رضایت ایثارگران از واحدهای مختلف ادارات کل بنیاد، ادرات شهرستان و سازمان های تابعه بنیاد، تجزیه و تحلیل عملکرد واحدها، مدیریت ها و کارکنان براساس بازرسی های انجام شده و ارائه گزارش به ریاست بنیاد،بازرسی،نظارت و ارزیابی بر اجرای قوانین ایثارگران در وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادها و دستگاه های اجرایی و ارائه گزارش به ریاست بنیاد، دریافت شکایات حضوری و الکترونیکی ایثارگران (مراجعین) بررسی و رسیدگی به شکایات واصله در مورد تخلفات کارکنان بنیاد به مدیران ذیربط و بررسی راهکارهای اصلاح آن می باشد.
از جمله کارآمدترین معاونین شما در بنیاد می بایست معاون بازرسی و نظارت راهبردی بنیاد باشد.فردی را در این مسئولیت به کار گیرید که با تقوا، انقلابی، ایثارگر، فسادستیز، مسلط به قوانین ایثارگران و علاقمند به خدمات رسانی به ایثارگران باشد.
سامانه شفافیت: شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در شانزدهمین جلسه مورخ 07/07/1399 باهدف تسهیل در تعاملات الکترونیکی شهروندان با دستگاههای اجرایی، ارتقای شفافیت دستگاههای اجرایی، دسترسی مردم به داده عمومی، ایجاد یکپارچگی و تسهیل فرآیندهای تجاری و تسهیل فرآیندهای خدمات شهری قانون مذکور را تصویب نموده است. ولیکن تاکنون بنیاد در زمینه شفاف سازی مربوط به مدیران، قراردادها، پروژه ها و... اقدامی نکرده است که ضروری است در صدر برنامه ها قرار گیرد.
سامانه رسیدگی به شکایات: سامانه الکترونیکی رسیدگی به شکایات بنیاد می بایست در راستای اجرای ماده 25 قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد و افزایش رضایت ایثارگران از ستاد بنیاد و زیرمجموعه های مرتبط با بنیاد و دستگاه های اجرایی مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از طریق ارتباط با ایثارگران راه اندازی گردد. کلیه ایثارگران گرامی می توانند شکایت خود را درخصوص خدمات ارائه شده بنیاد و همچنین نحوه اجرای قوانین ایثارگران در وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های ذیربط با استفاده از لینک های موجود در این سامانه ثبت و پیگیری نمایند. در این زمینه نیز تاکنون اقدامی از سوی بنیاد صورت نگرفته است.
2- انتصاب مدیران بنیاد:
تعداد شهدای دفاع مقدس، شهدای حوادث تروریستی و شهدای مدافع حرم تقریباً ۲۲۰ هزار نفر در عمر ۴۲ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده وتعداد پست های مدیریتی در ساختارسازمانی ستاد بنیاد شهید،ادارات کل بنیاد و همچنین سازمان های تابعه بنیاد را تا 100 شغل سازمانی عنوان کرده اند. اگر تعداد شهدا را بر این تعداد پست مدیریتی تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان بنیاد به طور متوسط 2200 شهید وجود دارد. وای به آن روزی که مدیران بنیاد یادشان برود که پایه های میزها و صندلی هایشان سرخ رنگ است و برای همان صندلی که رویش نشسته اند، چه شهیدانی به خونشان غلتیده اند. بنابراین به حضرتعالی توصیه می گردد در انتصاب مدیران دقت لازم را بکار گیرید تا افرادی در مشاغل مدیریتی بنیاد منصوب گردند که ضمن داشتن تعهد، تخصص و تجارب ارزنده دارای توانمندی بالا،ایدههای نو و علاقه مند به خدمات رسانی به ایثارگران باشند. قطعا پویایی بدنه مدیریتی بنیاد شهید می تواند تسریع در عملیات خدمات رسانی به ایثارگران را در پی داشته که موجب خرسندی و رضایت ایثارگران و خانواده های ایشان می گردد.
3-اجرای قوانین:
ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه به صراحت وظائف و تکالیف دولت را مشخص کرده است که در این ماده آمده است: دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید و کلیه آیین نامه های اجرائی آن را حداکثر تا شش ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ نماید و همچنین در بند ژ ماده 87 قانون، مسؤولیت رسیدگی و ارائه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء که در بنیاد دارای پرونده ایثارگری می باشند بر عهده بنیاد می باشد.
مسؤولیت اجرای احکام براساس ماده 87 و بند ژ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه به طور مستقیم برعهده دولت و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در اجرای این قوانین، مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می باشند. از نظر جایگاه سازمانی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بعنوان معاون رییس جمهور است که وظیفه ایشان در خصوص اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین را سنگین می نماید.همانطوری که سازمان اداری و استخدامی مرجع سیاستگذاری در حوزه اداری و استخدامی است انتظار می رود سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز مرجع سیاستگذای و نظارت بر حسن اجرای قوانین مرتبط با ایثارگران باشد.
جلسات کمسیون ماده 16 نیز زمان بر می باشد ؛ جنابعالی نیک می دانید برای آزاده ای که روزگاری در بند اسارت بوده و جانبازی که به درجه رفیع جانبازی نائل گشته است زمان بسیار مهم است. بنابراین می بایست با برگزاری جلسات بیشتر به نحو مطلوب به ایثارگران خدمات رسانی کرد. در انتصاب دبیر کمیسیون ماده 16 هم دقت لازم در خصوص فردی ایثارگر که مسلط بر قوانین ایثارگران و علاقمند به بهره مندی ایثارگران از مزایای قانونی باشد صورت پذیرد.دبیر کمیسیون نقش تعیین کننده ای در جلسات کمیسیون مبنی بر تشریح موضوع جلسه برای اعضا در جهت رای اعضای کمیسیون دارد.
و در پایان بازخوانی پیام امام راحل به مناسبت روز پاسدار صادر گردیده، ضروری به نظر می رسد:
و لازم است عموم دستگاه های اجرایی اموری را که مربوط به شهدا و خانوادۀ آنان و معلولین و مصدومین است با کمال سرعت عمل نموده و تسهیلات لازم را در مورد آنان معمول دارند؛ که اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند. و اگر معلوم شود که کسانی در بعضی از ادارات و وزارتخانه ها برای اجرای امور شهدای انقلاب و خانوادۀ آنها اشکال تراشی می کنند، به عنوان ضدانقلاب باید مورد تعقیب واقع شوند.
( پیام امام به مناسبت روز پاسدار، صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۸۳ - 26/3/59)
علی صیاد قبادی – فرزند جانباز و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی