تاریخ : 1400,سه شنبه 30 شهريور16:00
کد خبر : 85490 - سرویس خبری : اقدامات بنیاد شهید

رئیس جدید بنیاد شهید در نخستین نشست خبری خود بر لزوم شفافیت در عملکرد بنیاد تأکید کرد


رئیس جدید بنیاد شهید در نخستین نشست خبری خود بر لزوم شفافیت در عملکرد بنیاد تأکید کرد

باید بار مالی اقدامات و خدمات بنیاد، بخش اقتصادی بنیاد، میزان دارایی بخش اقتصادی کوثر، املاک و دارایی ها و املاک تصرف شده و درآمد حاصل از این املاک، میزان عواید سالانه از مجموعه های اقتصادی بنیاد و...مشخص شود...

فاش نیوز - در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، نخستین نشست خبری رئیس جدید بنیادشهید و امور ایثارگران روز گذشته با حضور خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت خبرگزاری ها و پایگاه های خبری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در این نشست که معاونین فرهنگی، بهداشت و درمان و تعاون بنیاد نیز حضور داشتند، دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن  تشکر از روابط عمومی بنیادشهید که در آغاز کار وی و به بهانه هفته دفاع مقدس، نشستی را با خبرنگاران و اصحاب رسانه ترتیب داده، خطاب به خبرنگاران و عکاسان حاضر در این نشست گفت: انتظار داریم خبرنگاران و اربابان جراید و عکاسان حوزه رسانه که از باب علاقه، به این حوزه مقدس ورود پیدا کرده اید، به عنوان راویان ایثار و شهادت کمک کنید تا  فرهنگ ایثار و شهادت به اوج برسد و توسعه پیدا کند.
وی در ادامه گفت: این حوزه متعلق به فرد خاص، مذهب خاص و یا یک جریان سیاسی خاصی نیست. ما در میان همه مذاهب و ادیان داخل کشورمان شهید داریم و این نشان می دهد که این تفکر، تفکر فراگیر و متعلق به همه است. وظیفه همه ما تلاش برای حفظ و نگهداری این فرهنگ است، لذا خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز در این مسیر نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارند و ما نیز تلاش می‌کنیم همواره مسیر را برای فعالیت مناسب این عزیزان فراهم کنیم.


رییس بنیادشهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و تلاقی آن با اربعین سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) گفت: بیشترین تبلور فرهنگ ایثار و شهادت، در هفته دفاع مقدس است و همزمانی این هفته با اربعین حسینی نویدبخش اهمیت این ایام است. به عنوان مثال شهید سلیمانی نمونه اصیلی از شخصیت تربیت یافته در مکتب امام حسین(ع) است. البته امیدواریم امسال با رویکرد قوی‌تری هفته دفاع مقدس را برگزار کنیم و درسال‌ های آینده  هم قوی تر عمل نماییم.
وی افزود: هویت بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرهنگی- اجتماعی است و وظیفه ذاتی آن، حفظ آثار شهدا، والدین و خانواده آنهاست و خدمات رسانی معیشتی به ایثارگران باید در کنار ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت ارایه شود.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به سیاست‌ها و رویکردهای مربوط به‌ ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مهمترین اصل در زمینه این برنامه ها تکیه و تاکید بر منویات حضرت امام (ره) و فرامین مقام معظم رهبری در خصوص هفته دفاع مقدس است.  استفاده حداکثری ازظرفیت ها و مردمی بودن برنامه ها، هماهنگی و همکاری با ستاد بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس و همچنین بهره گیری از ظرفیت های شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، جریان سازی و فضاسازی خلاقانه در طراحی و اجرای برنامه ها و توجه خاص به مکتب شهید سلیمانی در تولید برنامه ها، با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا از جمله رویکردهای مهم در تدوین برنامه های بزرگداشت هفته دفاع مقدس خواهد بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر حدود سه میلیون نفر تحت پوشش بنیاد هستند که طبیعتا این عدد افزایش خواهد یافت. البته اگر قانونگذار مسئولیت رزمندگان را هم برعهده بنیاد قرار دهد، این تعداد نزدیک به 12 میلیون نفر خواهد شد، که در این صورت باید منابع مالی آن هم تأمین و ردیف بودجه مشخصی برایش تعریف شود.
وی با تأکید بر لزوم شفافیت در عملکرد و هزینه و دارایی‌ها در بنیاد شهید و امور ایثارگران، عنوان کرد: باید مشخص باشد که بار مالی اقدامات و خدمات بنیاد، دارایی‌ها، عواید و درآمد بخش اقتصادی بنیاد، املاک تحت تصرف این سازمان و درآمد حاصل از آن به چه میزان است و وضعیت آن مشخص و قابل ارائه باشد.  
معاون رئیس جمهور با اشاره به عدم شفافیت‌های قانونی به عنوان یکی از معضلات پیش روی که باید اصلاح شود، اضافه کرد: وجود این عدم شفافیت به معنی فساد در بنیاد یا زیرسوال بردن زحمات دیگران و خدمات انجام شده در بنیاد نیست، اما باید سامانه‌ای در راستای شفاف‌سازی عملکرد بنیاد راه‌اندازی شود که در آن تمامی خدمات و داده‌های مالی بنیاد ارایه شود.
قاضی‌زاده هاشمی، بنیاد را یک سازمان فرهنگی و اجتماعی خواند که رسالت آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و برای تامین این هدف بودجه می‌گیرد و اضافه کرد: هدف ما تکریم جامعه ایثارگری است و برای اجرای این رسالت هم باید از تخصص‌های جامعه ایثارگری در راه خدمت به این قشر و جامعه بهره بگیریم.


در ادامه این نشست، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تشریح برنامه های هفته دفاع مقدس گفت: پویش ویلچررانی، دوچرخه‌ سواری و پیاده‌ روی جانبازان با شعار "پیروان حسینی (ع) رهروان خمینی(ره) از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا حرم امام خمینی (ره) و  تجدید میثاق مدیران بنیادشهید با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره)، برگزاری مراسم مهمانی لاله‌ ها در بیش از نوزده هزار گلزار مطهر شهدای سراسر کشور، کنگره ملی لاله‌ های سفید، با رویکرد گرامیداشت شهدای فاجعه منا، برپایی نمایشگاه مجازی موکب اربعین، اجرای تئاتر خیابانی با موضوع دفاع مقدس، نواختن زنگ ایثار، رونمایی از 12عنوان کتاب دفاع مقدس، مراسم شب های "با این ستاره‌ها" در گلزار مطهر شهدای بهشت‌ زهرا (س)، تجلیل از رزمندگان شاغل در بنیاد شهید و امور ایثارگران، برپایی نمایشگاه عکس، تولید 50 نماهنگ و 30 مستند، اجرای طرح سپاس، اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی بازی‌ های رایانه ‌ای و تولید فیلم انیمیشن "شکارچی" از جمله برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس خواهد بود.

در ادامه این نشست خبرنگاران ضمن معرفی خود و رسانه تابعه، پرسش هایشان را مطرح کردند.
معاون تعاون بنیاد شهید در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره جانبازانی که تاکنون احراز هویت نشده اند پاسخ داد: این جانبازان ابتدا با ارائه تاییدیه یگانی که فرد را اعزام کرده است، مدارکی از صورت سانحه به بنیاد ارائه نماید و ما براساس آن تصمیم‌ گیری و پرونده برای تعیین درصد به کمیسیون مربوطه ارسال می‌شود.
دکترعبدالرضا عباسپور نیزدر خصوص وضعیت جانبازان شیمیایی سردشت، عنوان کرد: تاکنون 14 کمیسیون احراز جانبازی در شهر سردشت برگزار کرده ایم و تمام افرادی که متقاضی شرکت در کمیسیون هستند و فرمانداری منطقه تأیید می‌ کند که در زمان حادثه در آن منطقه حضور داشته اند، تخصصی ویزیت و تعیین درصد می‌ شوند.
معاون بهداشت و درمان بنیادشهید همچنین درباره جانبازان شیمیایی مدافعان حرم نیز گفت:  حساسیت ما درخصوص جانبازان شیمیایی، به ‌ویژه مدافعان حرم بسیار بالا است و سعی می‌ کنیم حقی از کسی ضایع نشود، لذا آنهایی که در کمیسیون بنیاد تعیین درصد نشده اند، در کمیسیون مشترک تعیین تکلیف می‌ شوند.  
دکتر عباسپور همچنین درباره سوال خبرنگار فاش نیوز در زمینه حق پرستاری همسران جانبازان  نیز گفت: حق پرستاری در قانون تعریف شده است. معمولا پرستاران، همسران معزز جانبازان هستند که پرستاری از جانباز را برعهده دارند، اما چون ممکن است پرستار از اعضای خانواده یا فامیل درجه یک جانباز باشد یا اینکه از بیرون پرستار گرفته باشد، طبق قانون حق پرستاری به جانباز اختصاص داده می شود.
عباسپور در بحث درمان جامعه هدف بنیاد هم با اشاره به اینکه روزانه 60 هزار مراجعه به مراکز درمانی داریم، گفت: هیچ دستگاهی نمی‌ تواند ادعا کند صددرصد خدمت ارائه می‌ دهد بنابراین بنیاد هم از این قاعده مستثنی نیست و با اینکه ما سعی می‌ کنیم خدمات را بدون کم و کاست ارائه نماییم اما ممکن است مشکلاتی هم وجود داشته باشد.


گفتنی است حضور حداکثری خبرنگاران، عکاسان و رسانه های تصویری در این نشست خبری کم سابقه بود.

/ صنوبر محمدی