تاریخ : 1400,سه شنبه 27 مهر14:01
کد خبر : 86055 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

دیپلماسی دفاعی ایران؛ هشداری به بازیگران مخرب منطقه



سفر دیپلماتیک سرلشکر باقری به پاکستان و روسیه پیام‌‌آور همگرایی جمهوری اسلامی با همسایگان برای تحقق ثبات و امنیت پایدار در منطقه و هشداری برای برهم‌زنندگان ثبات منطقه است.

 

؟.... سمانه حسن‌خانی؛ دور جدیدی از دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل دولت سیزدهم آغاز شده است.

دیپلماسی‌ای که با تاکید بر اولویت سیاست همسایگی و منطقه‌ای در ابعاد سیاسی، اقتصادی و دفاعی به دنبال ایجاد ثبات و روابطی سازنده بر مبنای گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه است.

سیاست خارجی دولت حجت‌الاسلام رئیسی با حضور حسین امیرعبداللهیان و علی باقری در وزارت امور خارجه به سمت راهبردی بودن، توازن، کنشگری و اولویت بخشی به اقتصاد حرکت می‌کند تا یک پازل کلی از روابط با همه کشورها با وزن مشخص برای تعامل با هریک از مناطق جهان ترسیم شود.

روابط ما دیگر تحت تاثیر فشارهای غرب منفعل نمی‌شود و از تمام ظرفیت‌های موجود بهره خواهیم گرفت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در نخستین سفرش راهی روسیه شد و  با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار ارتباط نزدیک دو رئیس‌جمهور و تعامل گسترده بین تهران و مسکو را ممتاز و راهبردی دانست.

این دیپلمات عالیرتبه در این دیدار با بیان اینکه روسیه در سیاست همسایگی دولت جدید ایران جزو اولویت‌های جدی است، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور مبنای همکاری‌های تهران و روسیه قرار گیرد و تأکید کرد که روسیه اولویت اصلی سیاست خارجی در دولت رئیسی است. 

همچنین عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای و سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه کشورمان بعد از روسیه به لبنان و سوریه، نمودی از این رویکرد بود که حلقه تکمیلی آن در چارچوب دیپلماسی دفاعی با سفر سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به پاکستان و روسیه همراه شد.

این سفر دیپلماتیک در واقع پیام‌‌آور همگرایی جمهوری اسلامی با همسایگان برای تحقق ثبات و امنیت پایدار در منطقه و هشداری برای برهم‌زنندگان ثبات منطقه است.

قدرت‌های جهان متوجه این موضوع مهم خواهند شد که ایران نقش مهمی در معادلات منطقه‌ای و جهانی دارد و این سفر نشان دهنده ادامه تعاملات دو کشور برای هم‌افزایی و تقویت توان دفاعی و نظامی است.

گواه این هم‌افزایی برگزاری رزمایش‌های مشترک زمینی و دریایی و مشارکت ناوگان دریایی ایران در مراسم رژه نیروی دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ بود.

در شرایط ویژه امروز منطقه و تحرکاتی که علیه امنیت منطقه می‌شود، تعامل میان کشورهای ایران و روسیه  بر برقراری ثبات و امنیت پایدار به دور از دخالت‌های بیگانگان کمک می‌کند و بر این اساس سفر سرلشکر باقری به روسیه گامی در جهت مقابله واحد همسایگان در برابر بحران‌های جاری در منطقه است که از افغانستان تا قفقاز و سوریه را دربر می‌گیرد. 

در ماه‌‌های گذشته تنش‌‌های بسیاری در منطقه به وجود آمد از سقوط دولت افغانستان و قدرت‌‌گیری طالبان، بحران‌‌های اقتصادی و سیاسی در لبنان به دلیل تحریم‌‌های غرب، ناآرامی‌‌های عراق تا تنش‌‌های اخیر در مرزهای شمال غرب کشورمان که در تمام این بحران‌‌ها تلاش شد از وضعیت پرتنش منطقه در راستای تضعیف عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران استفاده شود و ژئوپلیتیک منطقه دستخوش تغییر شود.

جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این تحرکات ضمن تذکرات دیپلماتیک، رزمایش بزرگ و مهم «فاتحان خیبر» را در نزدیکی مرزهای شمال غرب برگزار کرد و پاسخ راهبردی به دشمنان نظام داد.

بنابراین سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به پاکستان و روسیه، مکمل پازل دیپلماسی نظامی ایران شد تا به کاهش تنش‌‌ها و استقرار ثبات در مناطق فوق‌‌الذکر کمک کند و هشداری به بازیگران مخرب در این مناطق بود.


منبع : دفاع پرس