تاریخ : 1400,دوشنبه 10 آبان12:40
کد خبر : 86346 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ضرورت اصلاح بند چ ماده ۸۷ برنامه ششم


ضرورت اصلاح بند چ ماده ۸۷  برنامه ششم

بند چ ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان می‌دارد: جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده‌اند، با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می‌توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت سی و پنج ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.

یوسف مجتهد

فاش نیوز - بند چ ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان می‌دارد: جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده‌اند، با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می‌توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت سی و پنج ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.

تبصره ـ در صورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور مربوط به آن سنوات، مجدداً به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

تعدادی از نمایندگان مجلس در قالب طرحی خواهان اصلاح این ماده قانونی شده‌اند. در دلایل توجیهی این نمایندگان آمده است:  از آنجا که در بند چ ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه عبارت "و بدون سنوات ارفاقی" مشکل برای بازگشت به کار جانبازان ایجاد نموده است، پیشنهادی جهت حذف این عبارت تقدیم می‌گردد. 

با پیشنهاد نمایندگان مشکل عمده این ماده قانونی که در مسیر اعاده به خدمت جانبازان مانع جدی ایجاد کرده بود برطرف می‌شود. ماده ۴ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و ماده ۶۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به اعاده به خدمت جانبازان تاکید داشته و دستگاه‌های اجرایی مکلفند با تقاضای جانبازان و در صورت نیاز، با شکایت به کمیسیون ماده ۱۶ نسبت به اعاده به  خدمت آنان اقدام نمایند.

اما با وجود بند چ در قانون برنامه ششم مانع بسیار جدی در اعاده به خدمت بخشی از  آنان به وجود آمد و آنان با مواجهه این مانع  از اعاده به خدمت منع شدند و به همین دلیل مشکلات جدی در  تامین معیشت آنان به وجود آمد.

اما مشکل این بند به حذف این عبارت خلاصه نمی شود بلکه تعیین شرط خدمت تا ۳۵ سال نیز ابهام دیگری در این قانون است که در اصلاحیه باید به آن توجه شود. 

برابر  بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری شرط ادامه خدمت تا ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر پیش‌بینی شده است، در حالیکه در بند چ هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است.

آیا مقنن قصد دارد در اعاده به خدمت بند چ این شرایط را برای جانبازان حذف کند؟ و ابهامی که تاکنون در این بند وجود داشته است را مرتفع کند یا همچنان این ابهام را برای جانبازان و دستگاه‌های اجرایی در پیگیری حقوق ایثارگران باقی بگذارد؟ حال که مجلس قصد دارد این قانون را اصلاح کند بهتر است به این ابهام هم  پاسخ دهد و نسبت به رفع آن در اصلاحیه اقدام کند.

| یوسف مجتهد