تاریخ : 1400,دوشنبه 22 آذر15:15
کد خبر : 87061 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

نگاهی به رویکرد رسانه های خارجی در انعکاس تجمع اعتراضی مقابل بنیاد شهید


نگاهی به رویکرد رسانه های خارجی در انعکاس تجمع اعتراضی مقابل  بنیاد شهید

گردهمایی اعتراضی چند روز گذشته جمعی از جانبازان و ایثارگران در مقابل ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران هرچند بیشترین بازتاب را در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی و پیام رسان های اینترنتی غیر وطنی داشت

امضاء محفوظ

فاش نیوز - گردهمایی اعتراضی چند روز گذشته جمعی از جانبازان و ایثارگران در مقابل ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران هرچند بیشترین بازتاب را در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی و پیام رسان های اینترنتی غیر وطنی داشت، اما برخی شبکه های فارسی زیان بیگانه نظیر تلویزیون من و تو نیز به آن پرداختند:

«گزارش ویژه از تمجع و بست نشینی جانبازان و ایثارگران بیرون دفتر مرکزی بنیاد شهید در اعتراض به عدم پرداخت معوقات شان. چرا جانبازان بعد از گذشت  چند دهه از جنگ ایران و عراق باید شب را در خیابان به صبح برسانند!؟»(1)

برنامه سازان شبکه فارسی زبان من و  تو همانند برخی دیگر از رسانه های دیداری و شنیداری بیگانه، در طول چند روز تجمع اعتراضی مقابل ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در قالب انعکاس چند خبر و گزارش از این رویداد، کوشیدند ضمن نمایش تصویری بغرنج از شرایط درمانی و معیشتی جامعه ایثارگری کشورمان، جمهوری اسلامی و نهادهای مسئول رسیدگی به این قشر را متولیانی فاسد، ناکارآمد و بی توجه به ایثارگران القاء نمایند تا به این ترتیب با تحریض جامعه ایثارگری و هموطنان قدرشناس‌شان علیه نظام و دولت سیزدهم، بتوانند جمهوری اسلامی را در کوران بحران های داخلی و خارجی پیش رو، از همراهی بخشی از مهمترین منابع حیات بخش آن محروم سازند:
«جانبازان و ایثارگران و آزادگان برای سومین روز متوالی در مقابل بنیاد شهید تجمع کردند و خواستار پرداخت معوقاتی که بعضا ده ساله است شدند... حالا اما بنیادی که هدف از تأسیس آ« رسیدگی به وضعیت این جانبازان، ایثارگران و آزادگان است حاضر به شنیدن صدا و دادن حق‌شان نیست...  حتی تجمع‌شان در مقابل این بنیاد، با برخورد امنیتی رو به رو شد. مشکلات معیشتی این قشر آسیب دیده را هم تهدید می کند؛ قشری که در نبود دارو و نادیده گرفتن نیازهای‌شان به راه‌های دیگر برای کاهش دردشان رو می آوردند... بنیاد شهید سال هاست متهم به فسادهای مالی کلان است؛ اما به هیچ نهادی پاسخگو نیست... اما یک نکته واضح است با ماجراجویی های جمهوری اسلامی در منطقه هر روز به تعداد افراد تحت پوشش این بنیاد اضافه می شود؛ از شهدای مدافع حرم گرفته تا خانواده های کشته شدگان جنگجویان فلسطینی و حزب الله.»(2)!

اتاق فکر بیگانه پس از آن که در  بررسی ناآرامی های ریاست جمهوری دهم، حضور میدانی نیروهای مردمی و حمایت جامعه سنتی انقلاب از جمهوری اسلامی را از جمله عوامل عدم موفقیت تجربه انقلاب های رنگین در اغتشاش های 88 شناسایی کردند، بر مجموعه تلاش های شان برای تضعیف این نیروها و جداسازی آنان از نظام اسلامی افزودند؛ به این امید که در تکرار بحران های مشابه ریاست جمهوری 88 بتوانند یکی از دو هدف سرنگونی جمهوری اسلامی و یا تمکین نظام در برابر منویات دشمن خارجی را محقق سازند. نشانه هایی از راهبرد سیاسی و رسانه ای فوق را که پیشتر در بیانیه های دولتمردان غربی و نیز انتشار انبوه مطالب شبکه های خارجی علیه نظام و مسئولان جمهوری اسلامی در مناسبت های انقلابی نظیر دهه فجر و سالروز آغاز و پایان جنگ تحمیلی مشاهده شد، اینک با آغاز به کار دولت سیزدهم  می توان در تمرکز بنگاه های خبرپراکنی خارجی برای برجسته سازی رفتارهای غیر انقلابی مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی و نیز بی مهری شان در قبال جامعه ایثارگری و حامیان سنتی انقلاب مشاهده کرد.

اهمیت ریزش نیروهای انقلاب برای تحقق رویای براندازی نظام جمهوری اسلامی (از نگاه نظام سلطه)، در اقدام رسانه ای بیگانه برای رصد مستمر رفتار ایثارگران و جامعه سنتی حامیان انقلاب نیز پیداست. چنین رویکردی خود هدف غایی بیگانه در آتش افروزی از مطالبات جامعه ایثارگری و حامیان سنتی انقلاب را برای محروم کردن نظام جمهوری اسلامی از مهمترین منابع حیات‌بخش اش فاش می سازد. نظیر اقدام بی بی سی فارسی در القاء ریزش ادعایی نیروهای انقلاب که به بهانه بررسی تجمع های اعتراض به کم آبی در چند شهر کشورمان روی آنتن برد:
«از کشاورز و کارگر تا کارمند و هنرمند. حضور گروه های مختلف اجتماعی در اعتراضات اصفهان به چه معناست... چهار دهه پس از انقلاب، پایگاه اجتماعی حکومت کجاست؟ چه کسانی با این حاکمان مانده اند؟...قبل گفته می شد بخشی از جامعه در هر شرایطی سرسختانه پای حکومت می ایستند. مثلا گروه های مذهبی و سنتی، یا کسانی که با اشاره انگشت بنیانگذار جمهوری اسلامی روانه جبهه های جنگ با عراق شدند. ولی آیا هنوز اینطور است. آیا هنوز به آن اندازه ای که تصور می شد حامی و طرفدار دارد؟...»(3)

تلاش دشمنان جمهوری اسلامی برای تضعیف نظام از طریق سریالی سازی بحران های داخلی، هر چند پدیده جدیدی نیست و اغلب در راه‌اندازی مجموعه اعتراض های پراکنده صنفی، پس از وقوع هر رویداد بحرانی در کشورمان مشاهده می شود، اما ارزیابی نظام سلطه از توان بالای جمهوری اسلامی در مهار چنین بحران‌افروزی های محدود و پراکنده داخلی، آنان را به این باور رسانده که تحمیل شکست یا آسیب جدی به جمهوری اسلامی، تنها از طریق ایجاد زنجیره ای پیوسته، مستمر و اثربخش از اعتراض های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امکان پذیر است. بحران افروزی های مداوم داخلی و خارجی که در رویای بیگانه می تواند با فرسوده و خسته کردن دستگاه تصمیم گیری و منابع مقاومتی جمهوری اسلامی، سرانجام نظام را به قبول شکست یا پذیرش منویات دشمن خارجی ناگزیر سازد.   
بر این اساس، می توان نتیجه گرفت، آنچنان که اپوزیسیون خارج نشین نیز اذعان دارد، بهره برداری های اعتراضی از طرح مطالبات جامعه ایثارگری در رسانه های خارجی با هدف افزودن طیف ایثارگران و حامیان سنتی انقلاب به زنجیره اعتراض های سریالی در کشورمان انجام می پذیرد تا به شکل‌دهی به شرایط سیاسی و اجتماعی لازم، به منظور تمکین نظام به منویات دشمنان خارجی مدد رساند:
«مازیار مکفی، روزنامه نگار اپوزیسیون مقیم انگلیس: بزرگترین تلاش یا چالشی که اعتراضات مدنی در حال حاضر باهاش دارند متصل نشدن کانون های اعتراضات در سراسر کشور است. کانون های اعتراضات به صورت پراکنده است. همین امروز در اخبار خودتان داشتید که جانبازان هم جلوی بنیاد شهید اعتراض کرده بودند، یا مردم شهرکرد یا مردم خوزستان. این پراکندگی کانون های اعتراض، به حاکمیت کمک می کند که بتواند این را سرکوب کند یا مدیریت کند. اما این حلقه ها و این کانون های اعتراض دارد به همدیگر متصل می شود و مادران دادخواه با آن رشادتی که دارند به نظر من پرچمدار اتصال کانون های مبارزات مدنی علیه حاکمیت هستند...»(4)

نویسنده: امضاء محفوظ

پی نوشت ها:
(1) تلویزیون من و تو، 1400/09/08
(2) همان
(3) تلویزون بی بی سی فارسی، 1400/09/07
(4) تلویزیون من و تو، 1400/09/08
.............................
پایان