تاریخ : 1400,یکشنبه 14 آذر13:09
کد خبر : 87103 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

حرکت نیروی دریایی ارتش در مسیر ارتقای اقتدار دریایی ایران



اجرای منویات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر افزایش آمادگی‌های حرفه‌ای، فنی و علمی نداجا نیازمند تعامل این نیرو با سایر نیرو‌های مسلح، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 

. شهاب شعبانی‌نیا؛ آذرماه هر سال یادآور حماسه‌آفرینی دریادلان نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.

روز هفتم آذر ۱۳۵۹ نیروی دریایی با اجرای عملیات مروارید توانست نیروی دریایی عراق را برای همیشه از صحنه جنگ خارج کند؛ عملیاتی که با پشتیبانی مؤثر نیروی هوایی ارتش همراه بود و ۷ آذر را در تقویم ملی کشورمان ماندگار کرد.

نیروی دریایی ارتش پس از پایان جنگ تحمیلی، مأموریت حراست از منافع کشورمان در دریای عمان را بر عهده داشت. این نیرو همچنین از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مأموریت یافت که ضمن تأمین امنیت سواحل مکران به توسعه و آبادی این منطقه مهم کشور بپردازد.

در اواخر دهه ۸۰ نیز فرمانده معظم کل قوا با نام‌گذاری نیروی دریایی ارتش به نام «نیروی دریایی راهبردی»، دستور حضور این نیرو در آب‌های دوردست را صادر کردند.

در پی این دستور، نیروی دریایی ارتش با ارتقاء تجهیزات خود و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان داخلی از محدوده آب‌های دریای عمان فراتر رفت و مأموریت حراست از شناورها، نفتکش‌ها و منافع جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دور را بر عهده گرفت.

طبق گفته‌ی دریادار «ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش، این نیرو از ۱۰ سال پیش تاکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ فروند شناور شامل شناور‌های داخلی و خارجی را اسکورت کرده و علاوه بر چندین نفتکش ایرانی، ۱۲ فروند شناور خارجی را نیز از چنگ دزدان دریایی نجات داده است.

در واقع، حضور ناوگروه‌های نداجا در آب‌های دوردست و امنیتی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده، موجب شده است که کشور‌های مختلف از نعمت این امنیت بهره‌مند شوند.

نیروی دریایی ارتش در یکی از مهمترین مأموریت‌های خود، ۱۲ اردیبشهت‌ماه امسال در قالب ناوگروه ۷۵ شامل ناوشکن بومی «سهند» و ناوبندر «مکران»، راهی مأموریت دریانوردی در اقیانوس‌های هند، اطلس جنوبی و شمالی شد و پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریا‌های آزاد و اقیانوس‌ها و طی ۴۴ هزار کیلومتر به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بازگشت.

این مأموریت که رکوردی بی‌سابقه را برای نیروی دریایی ارتش به همراه داشت، با هدف ارتقای اقتدار دریایی، تأمین امنیت خطوط دریانوردی و تقویت دیپلماسی دریایی انجام شد.

بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تقریظی بر گزارش عملکرد ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش نگاشتند که به این شرح است: «امیر فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ اجرای مأموریت اقیانوس‌پیمای ناوگروه ۷۵، همراه با موفقیت کامل، مایه افتخار است. این اقدام شایسته، به نداجا، به ارتش و به کشور عزت بخشید. از فرماندهان، کارکنان و همه دست‌اندرکاران این ماموریت به گونه شایسته تقدیر کنید. نداجا آمادگی‌های حرفه‌ای و فنی و علمی خود را باز هم افزایش دهد. موفق باشید».

برای اجرای منویات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر افزایش آمادگی‌های حرفه‌ای، فنی و علمی نداجا، می‌طلبد که این نیرو مسیر صحیح بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی را با شتاب بیشتری بپیماید و ضمن همکاری با سایر نیرو‌های مسلح، از اندیشه ناب نخبگان کشور در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بیش از پیش استفاده کند.


منبع : دفاع پرس