تاریخ : 1400,یکشنبه 21 آذر13:25
کد خبر : 87246 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

به دلیل بالا رفتن سن و سال و هزینه های زندگی؛

حمایت مجلس از افزایش اعتبارات مورد نیاز ایثارگران در بودجه


حمایت مجلس از افزایش اعتبارات مورد نیاز ایثارگران در بودجه

با بالا رفتن سن والدین معزز شهدا، جانبازان عزیز، آزادگان و رزمندگان نیاز به دارو و درمان، نگهداری و پرستاری از آنها هزینه های سنگینی بیش از گذشته دارد و به خاطر افزایش سن با گرفتاری های پیچیده تری روبرو هستند...

فاش نیوز - عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی از حمایت مجلس ازافزایش اعتبارات مورد نیاز ایثارگران در لایحه بودجه سال 1401 خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی با اشاره به مصوبات ایثارگری در بودجه سنوانی و نقش مجلس در تصویب و نظارت بر قوانین ایثارگری اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که به این جامعه هدف باید رسیدگی ویژه شود و منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز ایثارگران مشخص و تامین گردد.

عضو هیئت رییسه مجلس با اشاره به سالخوردگی سن والدین شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان و موضوع سالخوردگی در جامعه ایثارگری متذکر شد: در حال حاضر سن والدین معزز شهدا، جانبازان عزیز، آزادگان و رزمندگان بالا رفته است و نیاز به دارو و درمان دارند. نگهداری و پرستاری از آنها هزینه های سنگینی بیش از گذشته برای خانواده های شان دارد و به خاطر افزایش سن با گرفتاری های پیچیده تری روبرو هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان مشکلات معیشتی جامعه ایثارگری خاطرنشان کرد: بنابر این باید به نحوی تقاضاهای شان تامین و پوشش داده شود که در مشکلات ناشی از زندگی روزمره گرفتار نشوند.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص نقش نظارتی و حمایتی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس برای افزایش ردیف بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران جانانه تلاش خواهیم کرد.

این در حالی است که در قانون بودجه سال جاری مصوبات خوبی برای جامعه ایثارگری به تصویب رسیده است که اگر به صورت کامل اجرایی شود گشایش مطلوبی در زندگی ایثارگران خواهد داشت.

بر اساس بند د تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 دولت ملزم به اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران شد. مشمولین ماده ۲۱قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن که در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند و به موجب بند د تبصره (۲۰) قانون، باید به استخدام رسمی دستگاه اجرایی تبدیل وضعیت یابند.

همچنین بر اساس بند ب تبصره 17 قانون بودجه، دولت مکلف به پرداخت مبلغی به عنوان کمک معیشت به جانبازان و رزمندگان معسر شد.

ب – بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷)‌ این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک‌معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت‌‌وزیران می‌رسد.

همچنین بر اساس بودجه سنواتی  تسهیلاتی به صورت وام برای ایثارگران لحاظ شده است.

ی- بنیاد شهید و امور ایثارگران می تواند تعداد پنج هزار فقره وام مسکن از محل سهمیه سال ۱۴۰۰ را مجدداً برای ایثارگرانی که در سنوات قبل از این تسهیلات استفاده نموده‌اند و در حال حاضر فاقد مسکن مناسب می‌باشند، تخصیص داده و بدون رعایت سایر شرایط برای ساخت یا خرید معرفی نماید.

پایان