تاریخ : 1400,دوشنبه 22 آذر15:15
کد خبر : 87288 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

راهکارهای اصلاح بودجه ایثارگری ۱۴۰۱


راهکارهای اصلاح بودجه ایثارگری  ۱۴۰۱

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با چهار ویژگی در خصوص جامعه ایثارگری از سوی رییس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

فاش نیوز - لایحه بودجه سال 1401 با چهار ویژگی در خصوص جامعه ایثارگری از سوی رییس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

لایحه بودحه سال 1401 با چهار ویژگی " ادامه قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران، واگذاری خودرو به جانبازان بالای 50 درصد، جانبازان معسر و افزایش سنوات خدمت ایثارگران از 35 به 37 سال" از سوی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، در روز 20 آذر ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

  1. براساس آیین نامه داخلی مجلس شوزای اسلامی روند بررسی و تصویب لایحه بودجه بر این اساس است؛

در گام اول، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‌های آن، تا مدت ۱۵ روز می‌توانند لایحه را بررسی و پیشنهادات خودرا به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند.

در گام دوم کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند. کمیسیون‌ تلفیق مجلس شامل ۹ نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ نفر از اعضای هر یک از کمیسیون‌های تخصصی دیگر است.

همچنین کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون‌های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیئت رئیسه مجلس مهلت تقدیم گزارش نهایی خود را تا ۱۵ روز تمدید کند.

در گام بعدی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب کلیات،‌ به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می‌شود و سقف آن نیز به تصویب خواهد رسید.

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، بررسی جزئیات لایحه را آغاز می‌کنند که شامل بررسی بخشهای هزینه‌ای و درآمدی این لایحه خواهد بود. پس از تصویب جزئیات لایحه بودجه در صحن علنی، این لایحه در صورتی قانونی و لازم الاجرا خواهد بود که شورای نگهبان آن را بررسی و تصویب کرده باشد. درصورت تصویب لایحه بودجه توسط شورای نگهبان، این لایحه به‌عنوان قانون بودجه سال آینده کل کشور لازم الاجرا بوده و توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ می‌شود.

  1. با بررسی صورت گرفته در قانون بودجه 1401 که در 228 صفحه نگاشته شده است  ، فقط چهار مورد مربوط به ایثارگران می باشد:

بند ن تبصره 1- مواد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و اصلاحات بعدی آن به استثنای موادی که طبق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نسخ صریح شده‌اند در سال 1401 تمدید می‌شود.

بند ی تبصره 7 - وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف اسـت از طریق شـرکتهای خودروسـازی ایران خودرو و سـایپا از محل تولید محصـولات ملی خود نسـبت به فروش خودرو به جانبازان بالای بیست و پنج در صد (25%) دارای محدودیتهای جسمی و حرکتی و جانبازان پنجاه در صد (50 %) تا هفتاد در صد (70 %) با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنجساله اقدام کند .

بند ز تبصره 12 - بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷) این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه معادل معیشت حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بند د تبصره 20 - سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی ، دو (2) سال افزایش می یابد.

در صورت تصویب قانون مذکور ایثارگران می توانند تا 37 سال خدمت نمایند. با استناد به مفاد قانون اصلاح بند«الف» ماده «۱۰۳» قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین مفاد بند «ر» ماده «۸۷» قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، ایثارگران(جانبازان،فرزندان شهدا، آزادگان) و همچنین رزمندگان موضوع قانون استفساریه جزء (۶) بند (ث) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه، که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی کارشناسی باشند، میتوانند با استفاده از یک مقطع تحصیلی بالاتر، تا (۳۵) سال به خدمت خود ادامه دهند که با توجه به بند د تبصره 20 قانون بودجه 1401، ایثارگران مشمول می توانند با دو سال افزایش تا 37 سال خدمت نمایند.

  1. بسیاری از قوانین مصوب ایثارگران به علت عدم ردیف بودجه مستقل در بودجه سنواتی در اجرا، با اشکال روبرو گردیده است. قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ، قانونی دائمی می باشد و مفاد مندرج در آن با توجه به ماده 73 قانون جامع بایستی در قانون بودجه سنواتی منظور گردد.

  2. ماده 73 اشعار می دارد: منابع مالی مورد نیاز با حفظ سهم سایر منابع بنیاد، در قالب مفاد لوایح بودجه سنواتی پیش بینی گردد که بار مالی ناشی از آن باید در لوایح بودجه سنواتی منظور گردد. ماده ٨٧ قانون برنامه ششم توسعه نیز به صراحت وظائف و تکالیف دولت را مشخص کرده است که در این ماده آمده است: دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه ی سنواتی پیش بینی نماید.

  3. از همین رو به نمایندگان مجلس شورای اسلامی موارد زیر که مربوط به اصلاحات قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 05/06/1385 و قانون برنامه ششم توسعه مصوب ١٤/١٢/١٣٩٥ مجلس شورای اسلامی می باشد، پیشنهاد می گردد؛  که در راستای ایفای حقوق ایثارگران در حوزه اداری و استخدامی ، آموزشی و رفاهی ایثارگران با اولویت در دستور کار فراکسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم قرار گیرد.

تبدیل وضعیت استخدامی (براساس بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه و ماده 21 قانون جامع ایثارگران):  

بند ذ ماده ی ٨٧ قانون برنامه ی ششم توسعه که موضوع استخدام ایثارگران و فرزندانشان است که بصورت غیررسمی در دستگاه اجرایی مشغول بکار هستند و می بایست پس از طی حداکثر ٣ ماه ازاشتغال به کار، به رسمی قطعی تبدیل وضعیت یایند، اجرای این قانون از سوی دستگاه های اجرایی بصورت کند در حال انجام می باشد که باتوجه به اینکه مفاد قانون برنامه ششم در سال 1401 نیز معتبر می باشد ؛ باید ردیف بودجه مستقل جهت تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران پیش بینی گردد تا اقدامات لازم در خصوص صدور مجوز شناسه استخدامی از سوی سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه بعمل آید.

تامین حقوق ماهیانه فرزندان شهدا و ایثارگران ( ماده 33 قانون جامع): ماده مذکور اشعار می دارد : درصورتی که در راستای دستیابی فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (25%)و بالاتر و آزادگان بیکار به مشاغل مناسب، نیاز به فراگیری دورههای آموزشی و مهارتی باشد، به منظور تأمین حداقل معاش آنان درطول دوره آموزش (حداکثر تا هجده ماه) کمک هزینه زندگی معادل هفتاد و پنج درصد (75 %)حداقل حقوق کارکنان دولت و برای یکبار توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.

حوزه آموزشی و رفاهی ایثارگران (بند ث ماده ٨٨ قانون برنامه ی ششم توسعه): که تسهیلات رفاهی و معیشتی جانبازان زیر٢۵ درصد و آزادگان کمتر از ۶ ماه اسارت و همسران و فرزندان آنان است که موضوعات مهمی همچون تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی درصد هزینه ی شهریه ی تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه ی دانشگاه های دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وفق بودجه سنواتی / بهره مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری / معافیت از پرداخت سی درصد هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی ودریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یک بار در سال که می بایست جهت بهره مندی ایثارگران از این تسهیلات در بودجه مد نظر قرار گیرد.

سازمان رزمندگان: باتوجه به فداکاری ها، رشادت ها، ازخودگذشتگی های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، مدافعان وطن، مدافعان حرم و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت؛ تشکیل این سازمان در لایحه بودجه 1400 مشخص و ردیف بودجه مستقل به نام سازمان رزمندگان- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای این امر اختصاص یافت. در بند ژ ماده ٨٧ قانون برنامه ششم توسعه ، مسؤولیت رسیدگی و ارائه ی خدمات به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با معرفی و تأیید واحد یا مرکز امور ایثارگران نیروهای مسلح با سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(ساتا) میباشد که ضروری است در راستای ارائه خدمات مطلوب به رزمندگان در بودجه سال 1401 ردیف بودجه مستقل تعریف گردد.

و در پایان بازخوانی فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی مورخ 22/12/58، ضروری به نظر می‌رسد:

باید رسیدگى کامل به خاندان شهدا و آسیب‌دیدگان و معلولین در این راه، چه در ‌انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود.

| علی صیاد قبادی (کارشناس ارشد مدیریت و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی)