تاریخ : 1400,سه شنبه 21 دي13:11
کد خبر : 87916 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

علایی: برای بازگشت به برجام باید تمام ایرادات آن برطرف شود



یک حامی سابق برجام تصریح کرد: مردم انتظار دارند ایرادات این توافق برطرف گردد و به سرنوشت گذشته منجر نشود.
حسین علایی ضمن یادداشتی در سایت جماران نوشت: هدف ایران از رفتن به سوی برجام را می‌توان به کارگیری سیاست‌هایی دانست که منجر به پایان تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور شود. ایالات متحده هم با توافق برجام تلاش داشته است تا قابلیت‌های ایران در حوزه هسته‌ای را کنترل و محدود سازد.
مخالفین برجام معتقدند که چنین فرآیندی به این دلیل مطلوبیت لازم را برای ایران به‌وجود نیاورد که هیچ‌گونه نشانه‌ای از توازن در چگونگی اعطای امتیازات مورد نظر وجود نداشت. به این معنی که مسئله لغو کامل تحریم‌ها به‌ گونه قطعی تعیین تکلیف نشده بود و محدودسازی تحریم‌ها نیز همراه با اما و اگرهای بسیاری بود.
با توجه به این نکات لازم است تا در شرایط موجود از تجربه مذاکرات قبلی برجام بهره گرفته و از سازوکارهای زیر در راستای بهینه‌سازی موقعیت ایران در فضای مذاکرات جاری استفاده شود تا دوباره منجر به گسترش بحران نشود.
مردم انتظار دارند تا در مذاکرات در حال انجام برای بازگشت به برجام، تمام ایراداتی که به این قرارداد به دولت قبلی گرفته می‌شد برطرف گردد و آنچه به امضاء می‌رسد به سرنوشت خروج آمریکا از برجام منجر نشود.
علایی در ادامه می‌افزاید: «به هر حال در مذاکرات جاری باید به نکات زیر که بسیار برای ایران و پایداری برجام حائز اهمیت هستند، تأکید شود: 1- لغو نیاز به تأیید هر شش ماه یکبار امضاء رئیس‌جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها. 2- حذف مجوز اوفک(OFAC) برای خریدهای خارجی ایران به‌ویژه در حوزه هوایی و هوانوردی. 3- کنار گذاشتن سازوکار ماشه برای بازگشت احتمالی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل».
یادآور می‌شود ایرادهای برجام بسیار فراتر از آن چیزی است که آقای علایی برشمرده است؛ از جمله: عدم توازن و ناهمزمانی تعهدات، برگشت‌ناپذیری تعهدات ایران در مقابل برگشت‌پذیری و قابل نقض بودن تعهدات آمریکا، بازگذاشتن مسیر افزایش تحریم‌ها با بهانه‌های مختلف که خروجی آن 2 برابر شدن تحریم‌ها در پسابرجام است؛ عدم پیش‌بینی تضمین برای ممانعت از عهدشکنی، فقدان مکانیسم راستی‌آزمایی تعهدات غرب، فقدان مکانیسم شکایتی معتبر به نفع ایران و...