تاریخ : 1400,دوشنبه 27 دي13:49
کد خبر : 88047 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

چرا انتقام خون حاج قاسم برای ما اهمیت دارد؟



انتقام خون به ناحق ریخته شده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی باید قطع دست مداخله‌گر خارجی از منطقه غرب آسیا یعنی خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه و تأمین امنیت پایدار باشد و این موضوع را نمی‌توان صرفاً به حمله به یک پایگاه نظامی محدود کرد.

 

چرا انتقام خون حاج قاسم برای ما اهمیت دارد؟ بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق هدف حمله موشکی ایران قرار گرفت. این اولین بار بود که ایران به شکل مستقیم یک پایگاه آمریکایی را هدف حمله قرار می‌داد و دلیل آن هم ترور فرمانده نیروی قدس سپاه به دست آمریکا بود.

ایران در آن روز‌ها پر از غم، خشم و انگیزه «انتقام» بود؛ سؤال اصلی این نبود که چرا آمریکا، قاسم سلیمانی را هدف ترور قرار داده است، بلکه فراتر از آن این سؤال- که از گذشته هم مطرح بود- پررنگ شد که آمریکا در منطقه‌ای که هزاران کیلومتر با خاک کشورش فاصله دارد، چه می‌کند و اصلاً چرا در خاورمیانه حضور دارد و چرا پایگاه‌های نظامی متعدد در خاورمیانه دارد!

هم از این رو، حمله موشکی به یک پایگاه آمریکایی گرچه اتفاقی قابل توجه در جهان به شمار می‌رود، اما نمی‌تواند همه مختصات انتقام مدنظر ایران را تشکیل دهد؛ آنچه مدنظر ایران است، «خروج نیرو‌های آمریکایی» از منطقه ماست.

خاورمیانه بدون نیرو‌های مداخله‌گر خارجی جای امن‌تری خواهد بود و قاسم سلیمانی در طول سه دهه چه در مبارزه با اشرار قاچاقچی و چه وقتی به نیروی قدس آمد و فرمانده‌ای در محور مقاومت شد، برای امنیت جهان و برای صلح، جنگیده است.

انتقام خون او هم باید مطالبه‌ای در قامت مجاهدت‌های او باشد؛ انتقام خون به ناحق ریخته شده او باید قطع دست مداخله‌گر خارجی از منطقه غرب آسیا یعنی خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه در راستای تأمین امنیت پایدار در این سرزمین باشد.

بدان جهت، حمله به عین‌الاسد، یک انتقام نیست، آغاز یک انتقام است. در واقع انتقام خون حاج قاسم سلیمانی گرفته نشد بلکه شروع شد. فرمانده نیروی قدس سپاه به دست آمریکا بود.

انتقام‌گیری از ترور سردار سلیمانی، مطالبه مردمی

ترور سردار سلیمانی، باعث شکل‌گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع به‌صورت خودجوش، آتش به‌اختیار و مصمم برای یک انتقام‌گیری سخت می‌شود.

این انتقام‌گیری در جغرافیای وسیع، در طول زمان و با تأثیر‌های تعیین‌کننده خواهد بود. "این بخشی از واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ترور سپهبد سلیمانی بود.

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ در جریان حمله تروریستی پهپاد آمریکایی به کاروان حشد الشعبی سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق و تعدادی از همراهانشان به شهادت رسیدند. بعد از این جنایت دولت آمریکا، واکنش‌های گسترده‌ای در سطح ملی و بین‌المللی شاهد بودیم که تا همین امروز نیز به قوت خود ادامه دارد.

احزاب و گروه‌های داخل کشور به شکل هماهنگ این اقدام دولت آمریکا را محکوم کردند که نشان‌دهنده ابعاد شخصیتی این سپهبد نیرو‌های مسلح ایران بود.

در کنار محکوم کردن جنایت آمریکا، مسئله انتقام‌گیری از ترور سردار سلیمانی نیز جزو مطالبات اصلی مردم است. واکنش مقامات ایرانی درباره انتقام‌گیری متفاوت با ضربات تروریستی دفعات قبل بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود به‌مناسبت شهادت حاج قاسم، با بیان اینکه انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است، فرمودند «شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند.»

سرلشکر سلامی نیز از انتقام در "جغرافیای وسیع"، در "طول زمان" و با تاثیر‌های تعیین کننده سخن گفته است. با توجه اینکه سپهبد سلیمانی با هیچ مقام سیاسی یا نظامی و همچنین پایگاه‌ها و تجهیزات نظامی آمریکایی‌ها قابل مقایسه نیست، مسئله انتقام‌گیری وی مهم است و مختصات خاصی خواهد داشت.

انتقام خون شهید سلیمانی و همراهانش انتقام‌های دنباله‌دار خواهد بود و نه یک تک‌اقدام نقطه‌ای. این انتقام صرفاً محدود به چند نظامی و یا صدمه به تجهیزات و پایگاه‌های دشمن نخواهد شد و مانند حمله تروریستی به مجلس و یا رژه نیرو‌های مسلح اهواز نیست که با یک عملیات موشکی و ضربه به مواضع تروریست‌ها تسویه حساب کرده باشیم.

اینکه برخی تصور می‌کنند صرفاً ضربه به برخی پایگاه‌هی نظامی آمریکا می‌تواند انتقام‌گیری کاملی باشد چندان دقیق نیست و صرف زدن یک پایگاه را نمی‌توان انتقام حاج قاسم تلقی کرد.

گزارش از امیر قشقایی


منبع : دفاع پرس