تاریخ : 1400,یکشنبه 24 بهمن14:35
کد خبر : 88629 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگران در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱


ایثارگران در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱

گزارش نهایی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۴۰۰ تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد...

علی صیاد قبادی

فاش نیوز - گزارش نهایی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در تاریخ 21/11/1400 تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

 وکلای ملت نیز 10 روز فرصت دارند تا لایحه بودجه را ارزیابی و پیشنهادات خود را جهت طرح در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنند. طبق برنامه ریزی هیئت رئیسه مجلس، بررسی لایحه از روز (یکشنبه اول اسفند ماه) در جلسه علنی آغاز خواهد شد.

با بررسی صورت گرفته در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه1401، موارد مربوط به ایثارگران به شرح زیر می باشد:

بخش 2 از بند الحاقی 1 - مبلغ دویست هزار میلیارد (200.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بنیاد شهید و امور ایثارگران بابت اجرای احکام مندرج در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اجکام مندرج در بخش ایثارگران برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای قانون سال 1401 و به منظور ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی ایثارگران، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، شهریه دانشجویی برای جامعه هدف، خدمات اشتغال و پرداخت معوقات و مطالبات ایثارگران و خانواده معظم شهدا، مسکن، مددکاری، واگذاری خودرو به ایثارگران، خرید ویلچر و آمبولانس، درمان جانبازان اعصاب و روان، کمک به جانبازان و رزمندگان معسر، پرداخت مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر کمک‌ها اختصاص دهد.

در خصوص موارد مشروحه زیر تاکنون اقدامی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت نپذیرفته است که می بایست براساس بودجه تخصیصی در سال 1401 اقدام گردد:

  • تامین حقوق ماهیانه فرزندان شهدا و ایثارگران (ماده 33 قانون جامع): درصورتی که در راستای دستیابی فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (25%)و بالاتر و آزادگان بیکار به مشاغل مناسب، نیاز به فراگیری دوره های آموزشی و مهارتی باشد، به منظور تأمین حداقل معاش آنان درطول دوره آموزش (حداکثر تا هجده ماه) کمک هزینه زندگی معادل هفتاد و پنج درصد (75 %)حداقل حقوق کارکنان دولت و برای یک بار توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.

  • بند ج ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه که موضوع استخدام تمام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد می باشد که می بایست در طول برنامه ششم استخدام گردند.

  • بند ث ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه که تسهیلات رفاهی، معیشتی جانبازان زیر25 درصد و آزادگان کمتر از 6 ماه اسارت و همسران و فرزندان آنان است که موضوعات مهمی همچون تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاه های دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی / بهره مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری / معافیت از پرداخت سی درصد هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی ودریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یکباردر سال

  • بند (ی) ‌تبصره هفت لایحه - وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف است از طریق شـرکت‌های خودروسـازی ایران‌خودرو و سـایپا از محل تولید محصـولات ملی خود نسـبت به فروش خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج‌ ساله و کارمزد 4درصد اقدام کند.

  • در راستای اجرای ماده 66 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شهریه بگیر مجاز نیستند به دلیل عدم پرداخت هزینه شهریه از ثبت نام، شرکت در امتحانات و یا ارائه مدرک تحصیلی به مشمولان این ماده خودداری نماید.

  • به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی در ترویج، بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت به عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه‌ها در این امر خطیر، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه مکلند، حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را به استثنای فصل (یکم) و (ششم) برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران مطابق دستورالعمل اجرایی که توسط شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و ابلاغ می گردد، هزینه نمایند. ۳۰ درصد از منابع این بند به بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص یافته تا به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی هزینه کند.

  • بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷) این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

بند الحاقی۱ سرفصل "و" - در راستای اجرای بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند، نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که در سال ۱۴۰۱ با عناوین مختلف در دستگاه های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و رابطه شغلی آنها به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی می باشد، با طی مراحل گزینش با رعایت تبصره (۲) بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ به صورت استخدام رسمی اقدام نمایند.

اعتبار مورد نیاز این حکم از محل ردیف مربوطه به مبلغ پانزده هزار میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط قرار می‌گیرد.

مسئولیت حسن اجراء و نظارت بر این قانون بر عهده سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان رزمندگان، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و عالی ترین مقام دستگاه های ذیربط می باشد.

قانونگذار در بودجه سال 1401 برای تبدیل وضعیت استخدامی (براساس بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه و ماده 21 قانون جامع ایثارگران) ردیف بودجه مشخص نموده است. بند ذ ماده ی ٨٧ قانون برنامه ی ششم توسعه که موضوع استخدام ایثارگران و فرزندانشان است که به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی در سال 1401 مشغول بکار می باسند می بایست به رسمی قطعی تبدیل وضعیت یایند، اجرای این قانون از سوی دستگاه های اجرایی به صورت کند در حال انجام می باشد که باتوجه به اینکه مفاد قانون برنامه ششم در سال 1401 نیز معتبر می باشد؛ کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند جهت تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران اقدامات لازم در این خصوص را به عمل آورند. تبصره 2بند و ماده 44 اشعار می دارد: فرزندان شاهد و جانباز و آزاده از شرط جنسیت برای استفاده از سهمیه استخدامی معاف و دستگاه های مشمول این قانون موظفند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون و با احراز شرایط عمومی گزینش با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و از ابتداء، آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام نمایند.

در پایان بازخوانی پیام امام خمینی(ره) به مناسبت روز پاسدار 26/3/59 ضروری به نظر می رسد:

لازم است عموم دستگاه های اجرایی اموری را که‏ ‏مربوط به شهدا و خانوادۀ آنان و معلولین و مصدومین است با‏ ‏کمال سرعت عمل نموده و تسهیلات لازم را در مورد آنان معمول‏ ‏دارند؛ که اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند و اگر‏ ‏معلوم شود که کسانی در بعضی از ادارات و وزارتخانه ها برای‏ ‏اجرای امور شهدای انقلاب و خانوادۀ آنها اشکال تراشی می کنند، به عنوان ضد انقلاب باید مورد تعقیب واقع شوند.

| علی صیاد قبادی – کارشناس ارشد مدیریت و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی