تاریخ : 1400,چهارشنبه 11 اسفند16:48
کد خبر : 88940 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

حقوق وظیفه جانبازان و آزادگان


حقوق وظیفه جانبازان و آزادگان

حقوق وظیفه جانبازان غیر حالت اشتغال مشمول قوانین نیروهای مسلح بر اساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط پرداخت می گردد...

فاش نیوز - برابر قوانین نیروهای مسلح جانبازان و آزادگانی که از کار افتاده کلی نبوده و مشمول قانون حالت اشتغال نباشند، می توانند از حقوق وظیفه برخوردار شوند. برای این منظور کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلح باید وضعیت آزادگان و جانبازان را به لحاظ روحی و جسمی مورد بررسی قرار داده و در صورتی که  مشمول بند ب و ج قوانین نیروهای مسلح قرار گیرند  پس  از تایید جهت دریافت حقوق وظیفه به ساتا معرفی شوند. در فصل هشتم قانون ارتش جمهوری اسلامی و فصول و مواد مشابه در قانون استخدامی سپاه و نیروی انتظامی به وضوح به موضوع حقوق وظیفه و شرایط دریافت آن اشاره شده است.
تبصره ذیل ماده ۳۸ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بیان می‌دارد: حقوق وظیفه جانبازان غیر حالت اشتغال مشمول قوانین نیروهای مسلح بر اساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط پرداخت می گردد.
برابر بند ب ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور دولت مکلف شده بود در سال اول اجرای قانون برنامه، اعتبار مورد نیاز برای اجرای تبصره ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نموده و از طریق سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت کند.
دوره پنج ساله قانون برنامه ششم توسعه به پایان رسید ولی جانبازان و آزادگان همچنان سرگردان پیگیری حقوق وظیفه خود هستند. نهادهای متولی آزادگان و جانبازان در نیروهای مسلح اطلاعات کافی برای راهنمایی آنان نداشته و یا تمایلی برای اطلاع رسانی شفاف در این خصوص  ندارند.
کلیه جانبازان و آزادگانی که در سیستم بنیاد به کمیسیون پزشکی جهت تعیین از کار افتادگی کلی مراجعه کرده و فاقد رای از کار افتادگی کلی برای تحت پوشش قرار گرفتن حقوق حالت اشتغال هستند، می بایست با مراجعه به رده های مختلف نیروهای مسلح متقاضی اجرای قانون و اجرای تبصره ذیل ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شوند. البته این موضوع بیشتر شامل سربازان وظیفه و نیروهای بسیجی سپاه می‌شود، زیرا ارتش در ابتدای معرفی جانبازان خود به بنیاد غالباً آنها را به جهت تحت پوشش قرار دادن بندهای الف، ب و ج بررسی و اظهار نظر کرده است.
جانبازان و آزادگانی که به دلیل مساعدت بنیاد و ارفاق کمیسیون پزشکی ازکارافتادگی کلی آنان صادر شده ولی به دلایل مختلف از قبیل  استخدام، بازنشستگی و سایر موارد، مشمول دریافت حقوق حالت اشتغال نشده اند، می‌توانند ضمن ابطال رای کمیسیون پزشکی حالت اشتغال خود در بنیاد، با مراجعه به رده های مختلف نیروهای مسلح تقاضای برقراری حقوق وظیفه خود را بکنند.