تاریخ : 1401,دوشنبه 19 ارديبهشت19:05
کد خبر : 89744 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

سلسله گزارش های انجمن جانبازان نخاعی درباره مشکلات جاری(۳)

مراکز جامع توانبخشی؛ به نام ایثارگران دردمند، به کام مرفهان بی‌درد!


مراکز جامع توانبخشی؛ به نام ایثارگران دردمند، به کام مرفهان بی‌درد!

از حدود ۲۵ مرکز در استان‌ها، تقریبا ۱۸ مرکز کاملا از حیز انتفاع خارج شده، به گونه ای که یا کلاً در اختیار بخش خصوصی است و یا بلااستفاده و بدون برنامه رها شده است...

فاش نیوز - بسم الله الرحمن الرحیم؛ در گزارشات پیشین بیان شد که به دلیل ضرورت ارائه‌ی خدمات مطلوب توانبخشی، فرهنگی و ورزشی به جامعه ایثارگری، از حدود دو دهه قبل طرح ملی احداث مراکز جامع توانبخشی با اعتبارات دولتی و سهمیه استانداری ها و با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران در کشور کلید خورد؛ که در حال حاضر عملیات عمرانی بیش از ۸۰ درصد از این مراکز به اتمام رسیده و باقی مراکز نیز به دلیل توقف تخصیص اعتبارات، بلاتکلیف مانده است.

همچنین در مصاحبه ها و گزارش های پیشین گفته شد، پیگیری تأسیس این مراکز توسط تعدادی از جانبازان قطع نخاع، بیش از دو دهه قبل آغاز و سپس با حضور انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان استمرار پیدا کرد.
در ادامه‌ کارگروهی متشکل از اعضای انجمن جانبازان نخاعی، انجمن راست‌قامتان، خانه‌ی نور ایرانیان بصیر و مشاور امور جانبازان ریاست بنیاد شهید تشکیل و کارها مورد پیگیری قرار گرفت.
 یکی از این مراکز، مرکز جامع توانبخشی بقیةالله(عج)تهران است که بحمدالله با تلاش و پیگیری انجمن و کارگروه مذکور به بهره‌‌برداری رسیده است و هم‌اکنون با نام دهکده‌ی نشاط ولی‌عصر(عج) ارائه خدمات می‌نماید.
از منویات مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه ای "مدظله‌العالی" است که می‌بایست ۱۰۰ درصد امکانات این مراکز در خدمت جامعه ایثارگری قرار بگیرد.

در بررسی میدانی که از طریق دبیران گروه‌های پیگیری استانی انجمن جانبازان نخاعی انجام شد، مشخص گردید که در نتیجه‌ی سوءمدیریت مدیر اسبق موسسه، از حدود ۲۵ مرکز در استان‌ها، تقریبا ۱۸ مرکز کاملا از حیز انتفاع خارج شده، به گونه ای که یا کلاً در اختیار بخش خصوصی است و یا بلااستفاده و بدون برنامه رها شده است؛ که نتیجه در هر صورت یکی است و آن حیف و میل شدن سرمایه‌ی عظیم بنیاد شهید و عدم امکان ارائه‌ی خدمات به جامعه هدف است.  

 وضع موجود مراکز به هیچ وجه مناسب و مطلوب نیست و آنچه که باید در این مراکز صورت پذیرد انجام نمی‌شود. در دیدار مورخ ۲۶/ ۱۱/ ۱۴۰۰در محل دهکده‌ی نشاط ولی عصر (عج) به آقای دکترقاضی‌زاده، معاون محترم رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امورایثارگران یادآور شدیم، بیش از ۸۰ درصد مراکز اوضاع مناسبی ندارد و به طور مشخص، بیشتر امکانات آنها در اختیار بخش خصوصی است؛ تا جایی‌ که به عنوان نمونه مرکز توانبخشی ایثار استان مرکزی یکجا و به شکل کاملا بی‌رحمانه و بی‌ضابطه به دانشگاه علوم پزشکی اراک واگذار شده است.
نحوه‌ی واگذاری بدین شکل بوده است که ابتدا کل مرکز به مدت ۲ سال و به بهای حدود ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان «به نوعی رایگان (زیرا استهلاک ملک پس از دو سال با این مبلغ  قابل جبران نیست.) به یک شخص حقیقی بنام هاشم نصیری، متولد قزوین، ساکن قم و طرف قرارداد در اراک، اجاره داده شده و او نیز بدون هیچ هزینه‌کردی مرکز را با درصدی از سود به دانشگاه مذکور اجاره داده است؛ که آقای دکتر قاضی‌زاده پس از شنیدن موضوع بر آشفته شدند. گویا گزارشات به اطلاع ایشان نرسیده بود.

با پیگیری‌هایی که توسط انجمن جانبازان نخاعی و برادر عزیزمان آقای دکتر رفیعی، از جانبازان قطع‌نخاع و دبیر گروه پیگیری انجمن در اراک صورت گرفت، در تهران جلسه‌ای با آقای امانی، مدیر عامل محترم موسسه‌ی ایثار برگزار گردید و ایشان قول دادند قرارداد مذکور لغو گردد.
همچنین پس از چند روز پیگیری اظهار داشتند که با رئیس دانشگاه فوق‌الذکر گفتگو شده و مقرر گردیده تا دانشگاه علوم پزشکی تا آخر سال ۱۴۰۰ ، در مهلت داده شده خواسته‌های موسسه را تامین کند و در غیر این صورت تا آخر خردادماه که سقف قرارداد با دانشگاه است، از طریق قضایی اقدامات لازم  جهت  تخلیه محل انجام شود. گفتنی است که این قرارداد در زمان مدیریت اسبق موسسه منعقد شده است.
توصیه ما به مدیر عامل موسسه‌ی ایثار این بوده و هست که فرصت را از دست ندهند و از هم اکنون از طریق قضایی موضوع تخلیه آن مرکز را پیگیری نمایند؛ زیرا قطعاً دانشگاه مذکور فضای تصرف شده را در موعد مقرر تحویل نخواهد داد و در انتهای قرارداد به استمهال متوسل خواهد شد.

همچنین انجمن جانبازان نخاعی ضمن درخواست از رییس حراست بنیاد، جهت رسیدگی به این قرارداد موهن و تحت تعقیب قانونی قرار دادن مسببان آن، همچنان با مشارکت ایثارگران استان مرکزی پیگیر موضوع تا حصول نتیجه و بازگشت این مرکز به چرخه خدمات‌رسانی مطلوب به ایثارگران استان مرکزی و سایر مراکز توسط ایثارگران هر استان خواهد بود.
   

همین جا نکاتی را به رئیس محترم بنیاد و سپس به مدیر عامل محترم موسسه‌ی ایثار یادآور می‌شویم:
۱- از ریاست محترم بنیاد درخواست می شود، در موضوع مراکز(به مانند خودرو و استمرار حق پرستاری) موضوع را به تعویق نیندازند و با حرکت رو به عقب، باعث عقیم ماندن زحمات و تلاش‌های انجمن جانبازان نخاعی و دیگر انجمن‌ها و گروهها نشوند.
۲- دستور فرمایند، دستورالعمل ابلاغی بهره‌مندی از خدمات مراکز جامع توانبخشی که برای تنظیم و ابلاغ آن سال‌ها تلاش کارشناسی شده و خون دل‌ها خورده شده، بدون کم و کاست اجرا گردد.
۳- تکلیف اقامت دائم (اقامت آسایشگاهی) را برای جانبازان ساکن در منازل در دوره سالمندی - چه در مراکز، یا آسایشگاه‌های موجود و یا با ساخت فضاهای جدید آسایشگاهی در زمین‌های مازاد مراکز جامع توانبخشی و یا در عرصه‌های دیگر - معلوم کنند.
۴- دستور فرمایند هر چه سریعتر موضوع اقامت ایثارگران برای درمان، نقاهت و توانبخشی در مراکز، تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد و درآمد حاصل از فروش خدمات مازاد برخی از بخش‌های مجموعه‌ها به بخش خصوصی، صرف سایر هزینه‌های خدمات به ایثارگران شود.

و اما نکاتی را نیز به مدیر عامل محترم موسسه‌ی ایثار یادآور می‌شویم؛
۱- لازم است ایشان برای برون‌رفت مراکز از وضع موجود در یک بازه‌ی زمانی معین برنامه‌ی جامعی ارائه نمایند و مراکز جامع توانبخشی استان‌ها را که شامل هزاران میلیارد تومان سرمایه‌ی بیت‌المال بنیاد شهید و خانواده ایثارگران است، از بلاتکلیفی خارج و به چرخه‌ی ارائه‌‌‌ی خدمات به ایثارگران وارد کنند؛ زیرا اوج نیاز به این مراکز همین یک دهه‌ی آینده است و با وضع موجود، پس از آن تقریبا ایثارگری که استفاده کننده از این مراکز باشد، وجود نخواهد داشت.


۲- از مدیر عامل و هیئت مدیره موسسه‌ی ایثار می‌خواهیم جهت به حرکت در آمدن و سرعت گرفتن مراکز جامع توانبخشی در ارائه‌ی خدمات و تحقق توصیه‌های اکید ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در جهت اصلاح اساسنامه‌ی موسسه‌ی ایثار و شرکتی کردن شعب استانی ایثار ذیل موسسه‌ی مرکزی به عنوان هلدینگ اقدامات لازم را انجام دهند.
۳- نسبت به انتخاب و تشکیل شوراهای ایثار، متشکل از نماینده‌ی گروه‌های ایثارگری در استان‌ها اقدام نمایند.
۴- نظر به اهمیت عنوان توانبخشی موسسه نسبت به بعد فرهنگی و ورزشی آن و با عنایت  به پاسخگو نبودن عنوان معاونت توسعه سلامت(با توجه به عدم تخصص لازم در معاونت کنونی) نسبت به تعیین فردی با تخصص لازم، توانمند و دارای برنامه، برای برون‌رفت از وضع موجود توانبخشی مراکز اقدام کنند.


در پایان به اطلاع می‌رسانیم در آخرین تماس با مدیر محترم موسسه‌ی ایثار، ایشان اعلام کردند که مسائل مربوط به مرکز اراک در شرف حل شدن بوده و جهت تکمیل تعدادی از مراکز و تجهیز برخی دیگر اعتبارات خوبی تخصیص یافته است.
به امید آینده‌ای روشن همراه باعزت، سربلندی، سلامتی و عاقبت‌به‌خیری برای همه‌ی ایثارگران معزز و خدمتگزاران خدوم.
ادامه دارد...