تاریخ : 1401,شنبه 10 ارديبهشت17:10
کد خبر : 89902 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

پاسخ به چند سئوال از ایثارگران

بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال


بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال

با توجه به اینکه مشمولین قانون حالت اشتغال به منزله مستخدم تلقی می شوند شرایط پرداخت طلب مرخصی آنان نیز همانند مستخدمین خواهد بود. بنابراین آنان نیز برای هر سال از ۳۰ روز حق مرخصی برخوردارند،که تا قبل از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری...

یوسف مجتهد

فاش نیوز - در خصوص بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال سوالات متعددی از سوی ایثارگران ارسال شده است که به دلیل اهمیت و اطلاع رسانی بیشتر به جامعه ایثارگری به آنها پاسخ می دهیم.

۱- آیا جانبازانی که بالای ۳۰ سال بازنشستگی دارند به ازای سنوات بیش از سی سال، افزایشی در حقوق آنان اعمال می شود؟

ج -  برابر تبصره ۲ ماده ۱۰۹ قانون مدیریت خدمات کشوری به بازنشستگانی که سابقه پرداخت کسور بازنشستگی آنها بیش از ۳۰ سال است، به ازای هر سال و تا ۱۰ سال، دو و نیم درصد به حقوق آنان اضافه می گردد. به عبارتی اگر دستگاه ذیربط  در موعد مقرر نسبت به بازنشستگی اقدام نکرده باشد به ازای هر سال تاخیر در بازنشستگی دو و نیم درصد و تا سقف ۱۰ سال، جمعا" ۲۵ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.

۲ - طلب مرخصی مشمولین قانون حالت اشتغال چگونه محاسبه می شود؟

ج - با توجه به اینکه مشمولین قانون حالت اشتغال به منزله مستخدم تلقی می شوند شرایط پرداخت طلب مرخصی آنان نیز همانند مستخدمین خواهد بود. بنابراین آنان نیز برای هر سال از 30 روز حق مرخصی برخوردارند،که تا قبل از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری سی روز مرخصی آنان ذخیره و مطالبات آن بر اساس آخرین حقوق دریافتی پرداخت می شود. لکن پس از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری و برابر ماده ۸۴ این قانون، حداکثر نیمی از مرخصی آنان در هر سال قابل ذخیره شدن خواهد بود، لذا برای بعد از قانون مدیریت خدمات کشوری به ازای هر سال ۱۵ روز از مرخصی آنان محاسبه و پرداخت می شود.

۳ - برخی مسئولین در پاسخ ایثارگران اعلام کرده اند که پرداخت سنوات با بنیاد شهید است اما طلب مرخصی ها با نیروهای مسلح،  آیا این مطلب صحیح است؟

ج - تبصره ۳ ماده ۴۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بیان  می‌دارد :  مشمولان قانون حالت اشتغال هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده برای شاغلان همتراز مانند پاداش پایان خدمت و غیره برخوردار می‌گردند. دستگاه مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تامین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود. با عنایت به اینکه این تبصره قانونی کلیه امتیازات منظور شده به هنگام بازنشستگی برای مشمولین قانون حالت اشتغال از قبیل پاداش پایان خدمت و غیره  را همانند شاغلان همتراز  دانسته است و پرداخت مرخصی جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال از این قاعده مستثنی نبوده، بنابراین بنیاد شهید و امور ایثارگران که مجری حکم حقوقی جانبازان حالت اشتغال است موظف به پرداخت مرخصی های پایان خدمت آنان نیز می باشد.

۴ - اگر سازمان ذیربط در اجرای قانون کوتاهی کرده و به قانون تمکین نکند، تکلیف چیست؟

 ج - قانون گذار کمیسیون ماده ۱۶ رسیدگی به شکایات ایثارگران را برای همین منظور در قانون پیش‌بینی کرده است. لذا دستگاه‌هایی که در  اجرای قوانین موجد حق ایثارگران به ویژه، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کوتاهی می کنند با پیگیری و طرح شکایت در کمیسیون ماده ۱۶ می توان آنان را ملزم به اجرای قانون کرد. علاوه بر آن دیوان عدالت اداری نیز می تواند در این مسیر مساعدت کافی در پیگیری اجرای قوانین ایثارگران پس از طرح شکایت داشته باشد.

| یوسف مجتهد