تاریخ : 1401,چهارشنبه 18 خرداد17:18
کد خبر : 90618 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

یک گام تا دریافت پاداش پایان خدمت جانبازان حالت اشتغال


یک گام تا دریافت پاداش پایان خدمت جانبازان حالت اشتغال

برابر ماده۴ آیین‌نامه، دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر که می‌توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند، حسب آنچه از این ماده برداشت می‌شود، می‌توانند تا ۳۵ماه پاداش پایان خدمت به ازای ۳۵سال خدمت...

  فاش نیوز - هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده ۶۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران آیین‌نامه اجرایی مواد ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۵۳ و ۵۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را تصویب و در تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۱ آن را ابلاغ کرد.

بر این اساس به جانبازان تبصره۱ اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، مصوب ۱۳۷۴ و ماده ۳۸ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱ پاداش پایان خدمت پرداخت می‌شود. مبدا محاسبه سنوات قابل‌قبول برای بازنشستگی درباره جانبازان موضوع تبصره۱ اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال، تاریخ برقراری حقوق از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام شده است. آنان با رسیدن به شرایط بازنشستگی حسب سوابق حالت اشتغال از این امتیاز برخوردار می‌شوند.

برای جانبازان موضوع ماده۳۸ قانون جامع که شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده۲ این قانون نبوده‌اند نیز حسب سوابق حالت اشتغال، از تاریخ برقراری حقوق از طریق بنیاد مشمول دریافت پاداش پایان خدمت خواهند بود. برابر تبصره۳ ماده۱ آیین‌نامه، این گروه از جانبازان، مشمول دریافت مبلغ ذخیره مرخصی استحقاقی نخواهند بود. چنانچه مشمولان این آیین‌نامه از پاداش پایان‌خدمت، از طریق هر دستگاهی برخوردار شده باشند، مشمول دریافت پاداش پایان خدمت نخواهند بود و دریافت پاداش پایان خدمت تنها برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

درهرحال پرداخت پاداش پایان‌خدمت چنانچه از دستگاه‌های مختلف باشد، به ازای هر سال، یک ماه پاداش پایان‌خدمت خواهد بود و مجموع پاداش پایان‌خدمت از 30‌سال تجاوز نخواهد کرد.

مشمولان ماده۳۸ قانون جامع ایثارگران، براساس مقررات نیروهای مسلح با آنان رفتار خواهد شد و با داشتن ۳۰ سال سابقه یا ۶۰ سال سنوات خدمت، پاداش پایان‌خدمت آنان پرداخت می‌شود.

احراز شرایط و صدور حکم بازنشستگی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و در چارچوب اعتبارات ابلاغی انجام می‌شود. برابر ماده۴ آیین‌نامه، دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر که می‌توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند، حسب آنچه از این ماده برداشت می‌شود، می‌توانند تا ۳۵ماه پاداش پایان خدمت به ازای ۳۵سال خدمت دریافت کنند؛ البته این نکته مغایر با عبارت انتهای ماده۱ قانون پرداخت پاداش پایان خدمت مصوب سال۷۵ است که بیان می‌دارد: خدمت مازاد بر ۳۰سال در پرداخت پاداش پایان خدمت قابل احتساب نخواهد بود.

پاداش پایان خدمت کلیه جانبازان حالت اشتغال مشمول قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجران و کسانی که به مناطق جنگی مراجعت کرده و به‌ علت برخورد با مواد منفجره معلول شده‌اند مصوب سال ۱۳۷۲ و اصلاحات بعدی آن و مشمولان قانون حمایت از افرادی که توسط گروهک‌های ضد‌انقلاب و منحرفین اعتقادی معلول شده‌اند مصوب ۱۳۸۹ براساس قانون مدیریت خدمات کشوری اقدام خواهد شد.

پس از پرداخت پاداش پایان‌خدمت، معیار حقوق بازنشستگی مشمولان حالت اشتغال، آخرین حقوق و مزایای دریافتی خواهد بود.

براساس ماده ۸ این آیین‌نامه به‌ منظور نظارت بر اجرای آیین‌نامه و رفع ابهامات و اختلافات مربوط به آن، کارگروهی با عضویت معاون حقوقی رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول کارگروه و روسای سازمان‌های اداری و استخدامی کشور، برنامه و بودجه کشور، بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل خواهد شد.

یوسف مجتهد