تاریخ : 1401,جمعه 03 تير14:55
کد خبر : 90723 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

فراکسیون‌های ایثارگری و ریل‌گذاری قوانین ایثارگران


فراکسیون‌های ایثارگری و ریل‌گذاری قوانین ایثارگران

تامین اعتبارات و منابع مالی از سوی دولت ضامن اجرای مصوبات ایثارگری در سالجاری است....

معرفی

فاش نیوز - جامعه ایثاگری جامعه ای نجیب و مأخوذ به حیاست و در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان سربازان جان برکف نظام در مقابل سهمگین ترین طوفان های ناشی از خباثت های امریکا، اسرائیل و ضدانقلاب ایستادگی و مقاومت کرده است.

این اقشار که گسترده ی حضور آنان را سرتا سر ایران اسلامی، از دورترین تا محروم ترین نقاط میهن اسلامی تشکیل می دهد، بر خلاف سایر اقشار و گروه های جامعه سهم خواه و مطالبه گر نظام نبوده است.

در مقابل، نظام جمهوری اسلامی و سه قوه اصلی آن تلاش کرده اند تا درحد امکان در قالب قوانین و حمایت های قانونی از این جامعه تاثیرگذار و فداکار حمایت کند. در این راستا همه ساله دولت نیز با ارائه لوایح و تامین منابع مالی درصدد ایفای وظیفه قانونی خود بر آمده است. این موضوع در ابتدای سال با اجرای مصوبات ایثارگری در قانون بودجه بیشتر از سایر ایام سال مشهود است.

 دولت سیزدهم نیز با حضور یکی از دلسوزان نظام با درک شرایط دشوار اقتصادی که ناشی از فشارهای داخلی و خارجی است، در طی یک سال گذشته مصوبات خوبی را برای جامعه ایثارگی داشته است.

این موضوع در قانون بودجه سال 1401 در قالب تصویب طرح ها و لوایح و تامین منابع مالی به وضوح قابل مشاهده است.

متاسفانه شرایط روز جامعه باعث تحمیل یک سری از هزینه ها و کمبود اعتبارات در اجرای برخی طرح های عمرانی و مصوبات بودجه ای شده است.

به طور مثال موضوع افزایش و پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران - که جمع کثیری از ایثارگران را نیز در بر می گیرد- در این راستا ارزیابی می شود. هر چند اجرایی نشدن یا نصف و نیمه اجرا شدن قوانین و طرح های عمرانی پذیرفتنی نیست و دولت و مجلس باید به وظایف محوله عمل کنند.

خوشبختانه هم‌افزایی دولت حامی محرومین با مجلس انقلابی در مقایسه با دولت و مجالس گذشته بسیار بهتر شده است و این دو نهاد موثر هر چه هماهنگ‌تر باشند گام های بلندی در جهت پیشرفت و سربلندی کشور برداشته خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی که رهبر انقلاب آن را مزین به نام مجلس انقلابی کرده اند، جمع کثیری از نمایندگان ایثارگر ملت را در خود جای داده است.

نمایندگان ایثارگر مجلس یازدهم همانند سایر ادوار گذشته در قالب فراکسیونی تلاش کرده اند طرح ها و مصوبات ایثارگری را پس از آماده شدن، به صورت متمرکز و کارشناسی شده به کمیسیون مرتبط و پس از آن برای بحث و بررسی و تصویب به صحن علنی ارجاع داده دهند.

در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز دو فراکسیون در ارتباط با مسائل ایثارگران شکل کرفته است که فراکسیون ایثارگران به ریاست نماینده ایثارگر قم و فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست آزاده دفاع مقدس و نماینده رباط کریم و بهارستان شکل گرفته است.

اگر چه این موضوع خود به خود امر مبارکی‌ست است اما با نگاهی به عملکرد این دو فراکسیون در سه ماهه ابتدای سال مشاهده می شود که تاکنون از تحرک و پویایی لازم برخوردار نبوده است.

به اعتقاد بسیاری از نمایندگان ایثارگر، علت این بی تحرکی در تامین اعتبار مصوبات ایثارگری از سوی دولت بوده است و این موضوع باعث شده که در ارائه و تصویب طرح ها دست به عصا باشند.

سخن آخر اینکه دو فراکسیون ایثارگری موجود در مجلس شورای اسلامی تمام هم و غم خود را بر اجرای یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های قانونی یعنی تبدیل وضعیت ایثارگران و فرزندان آنها در ادارات و دستکاه های دولتی متمرکز کنند و خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده آمارها نشان دهنده نتایج خوبی در سال 1401 بوده است.

| محمد معرفی