تاریخ : 1401,دوشنبه 13 تير18:30
کد خبر : 91071 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس: در واکنش به معطل مانده مصوبات ایثارگری قانون بودجه

تیغ نظارت مجلس در مقابل دستگاهای متخلف تیزتر می شود


تیغ نظارت مجلس در مقابل دستگاهای متخلف تیزتر می شود

رئیس بنیادشهید برای بیان عملکرد و توضیح درباره مباحثی چون خودرو جانبازان، بودجه ۱۴۰۱، تبدیل وضعیت، کمک معیشت و...به نشست نظارتی کمیسیون اجتماعی مجلس می رود...

فاش نیوز - رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اولویت رسیدگی به وضعیت مصوبه قانونی واگذاری خودرو به ایثارگران در نشست نظارتی کمیسیون اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی در حاشیه جلسه علنی در خصوص معطل مانده مصوبات ایثارگری قانون بودجه 1401 تاکید کرد: دستگاه هایی که در مورد اجرای مصوبات ایثارگری و تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران کوتاهی کنند از تیغ نظارتی مجلس در امان نخواهند بود.

اسماعیلی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در لایحه بودجه 1400 و 1401 پیش بینی شد بحث تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران بود چرا که این موضوع برای نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی و جامعه ایثارگری بسیار مهم است.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال گذشته برنامه نظارتی مجلس به صورت دقیق برنامه ریزی و اعمال شده است و بسیاری از دستگاه های دولتی که در این رابطه ترک فعل داشتند مشخص و به آنها تذکرات اولیه داده شده  و این موضوع  در تذکرات نمایندگان ملت در صحن مجلس کاملا شفاف و روشن بیان شده است و ما برای پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه قطعی آن را دنبال خواهیم کرد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: من در اینجا به دستگاه های دولتی پیشنهاد می کنم که مراقبت کنند؛ چون ما ترک فعل را جدی می گیریم و مستنکفین از اجرای قانون را به دست قوه قضائیه خواهیم سپرد و دستگاهایی که در این مورد کوتاهی کنند به طور حتم از تیغ نظارتی مجلس شورای اسلامی در امان نخواهند بود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا نام دستگاه های مستنکف از قانون  مشخص شده است اظهار داشت: من این موضوع را به آینده موکول اما تاکید می کنم دستگاه هایی که جواب تذکرات مجلس را ندهند در آینده ای نزدیک در مورد آنها به صورت شفاف با مردم صحبت خواهیم کرد. هر چند در حوزه انتخابیه ام گرمی در استان اردبیل نیز ایثارگران مشکلاتی داشتند که به مسئولان تذکراتی داده شد و متعهد شدند که در اسرع وقت قانون را اجرا کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سئوال که آیا مصوبات ایثارگری را از بعد نظارتی مجلس پیگیری می کنید خاطرنشان کرد: همانطور که جلسات علنی مجلس به موضوت نظارت اختصاص داده شده است، ما نیز سه شنبه های کمیسیون را به این موضوع اختصاص داده و بحث های نظارتی را دنبال می کنیم. به عنوان مثال ما مسئولان ارگان های مختلف را به مجلس دعوت کرده و از آنها می خواهیم در مورد عملکرد خود گزارش بدهند. اگر گزارش آنها شفاف و مطابق با مصوبات ایثارگری قانون بودجه بود چه بهتر و در غیر این صورت به عنوان استنکاف از قانون برخورد خواهد شد.

وی گفت همچنین قرار بود در این چارچوب آقای قاضی زاده را برای بیان عملکرد و بحث بودجه 1401 تبدیل وضعیت به کمیسیون اجتماعی دعوت کنیم اما ظاهرا برای ایشان سفر استانی پیش آمد. بنابر این موضوع را به بعد از تعطیلات مجلس موکول کرده ایم تا با دعوت از رییس بنیاد ریز مسائل ایثارگران را دریافت و جایگاه ایثارگران در بودجه 1401 و اعتبارات تخصیص داده شده را بحث و بررسی کنیم تا اگر جایی لازم شد پیگیری قانونی را انجام دهیم.

نماینده مجلس در دوره یازدهم  اضافه کرد: به طور مثال در مورد قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چون مهلت قانونی پاسخگویی و ارائه ادله به پایان رسیده است بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پرونده به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

رییس کمیسیون اجتماعی در بخش دیگری از سخان خود در خصوص مصوبه قانونی واگذاری خودرو به ایثارگران یادآور شد: در مورد اجرای مصوبات ایثارگری، از جمله واگذاری خودرو به جانبازان، ما این موضوع را در اولین فرصت دنبال خواهیم کرد؛ چرا که یکی از اولویت های کمیسیون اجتماعی، مسائل ایثارگران است. بنابر این موضوع را در اولویت قرار خواهیم داد که چرا تا کنون این مصوبه اجرایی نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در بهارستان با اشاره به نارضایتی برخی از ایثارگران و جانبازان معسر از نحوه دریافت کمک هزینه معیشتی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: در مورد دهک بندی که در بنیاد برای ایثارگران معسر اجرا می شود باید بگویم که این دهک بندی بر اساس سامانه هدفمندی یارانه ها طراحی و اجرا شده است و ایثارگران را هم در بر می گیرد و 17 سرور به آن وصل شده است.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گرمی در پایان توضیح داد: هر چند اگر بنیاد شهید به سامانه هدفمندی یارانه ها وصل شده باشد موضوع منطقی‌تر است اما در غیر این صورت باید بنیاد از آنها کمک بگیرد؛ چرا که اطلاعات مستند از جمله خودرویی، مسافرتی، مال و اموال، دارایی، درآمد و... در این سامانه وجود دارد. در هر صورت موضوع نارضایتی بخشی از ایثارگران معسر از نحوه دریافت کمک معیشتی از بنیاد شهید را در کمیسیون اجتماعی پیگیری خواهیم کرد.

*معرفی