تاریخ : 1401,شنبه 11 تير13:37
کد خبر : 91161 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

نفت گران و نیاز اورژانسی غرب به توافق با ایران



«ایران به خاطر قیمت جهانی نفت و نیاز غرب به نفت ایران، دست بالاتر را در مذاکرات برجامی دارد.»
این تحلیل را روزنامه آرمان منتشر کرد و افزود: عبور قیمت هر گالن بنزین از مرز 5 دلار در آمریکا و بحرانی که اروپا در زمینه تأمین نیازهای نفتی و گازی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند سران کشورهای گروه 7 را بر آن داشته تا به فکر منابع نفتی جایگزین بیفتند. در این راستا ابتدا تحریم‌های نفتی ونزوئلا از سوی آمریکا کمرنگ شد و حال نوبت به ایران رسیده تا تحریم‌کنندگان برای استفاده از نفت ایران فرش قرمز پهن کنند.
قیمت جهانی نفت اخیراً به حدود 120 دلار رسید. علت افزایش قیمت نفت چند دلیل اساسی دارد اول آنکه مکرون با شیخ محمد در دبی صحبت داشت و دیدگاه او این بود که امارات و عربستان ظرفیت تولید اضافی را ندارند. دلیل دوم به ذخایر نفتی آمریکا که 6 میلیون و 900 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است برمی‌گردد این در حالی است که این رقم حتی یک روز آمریکا را جواب نمی‌دهد و سابق بر این آمریکا روزانه 17 تا 18 میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد که این خود فشار مضاعفی به آمریکا وارد می‌کند و دلیل سوم به ارزش دلار جهانی برمی‌گردد و نهایتا با شروع فصل تابستان و افزایش قیمت بنزین فشار زیادی به بازار می‌آید و کشورهای اروپایی به آمریکا فشار می‌آورند که حداقل مقداری از کسری را از نفت ایران بتوانند جبران کنند و با برگرداندن ایران به بازار جهانی بخشی از این کمبود را جبران کنند.
حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: با تعمیر و بازسازی زیرساخت‌های نفتی که سال گذشته صورت گرفت تولید 2 میلیون و 500 هزار بشکه‌ای در روز به میزان 3 میلیون و 500 هزار بشکه رسید و برای رسیدن به 4 میلیون بشکه در روز که به میزان قبل از تحریم‌هاست فاصله چندانی نداریم و در این مدت می‌توانیم از ذخایر چاه‌های جدید و فعال کردن آنها استفاده کنیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان تصویر کلی بازار نفت و گاز نشان می‌دهد که ایران حالا دست بالا را در مذاکرات دارد، چرا که در حال حاضر نیاز به منابع انرژی ایران در بیشترین سطح احساس می‌شود. این در حالی است که بازار نفت جهانی مسیر صعودی در پیش گرفته و قیمت نفت به بیشترین سطح از سال 2008 رسیده و برای اولین بار قیمت بنزین در آمریکا از 5 دلار در هر گالن عبور کرده است و همین مسئله به تورم در جهان دامن زده است.
برای مقابله با بحران موجود چندی پیش دفتر ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار جهانی شد از طرفی ماکرون با بایدن در حاشیه نشست گروه 7 در این خصوص صحبت و به او اعلام کرده که به افزایش تولید امارات و عربستان دل نبندد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ کشوری به اندازه ایران توان افزایش عرضه نفت و متعادل کردن بازار در بازه زمانی 6 ماهه و تا رسیدن به فصل سرما در اروپا را ندارد.