تاریخ : 1401,دوشنبه 13 تير12:37
کد خبر : 91232 - سرویس خبری : اخبار

وداع مردم تهران با مادر سرزمین آفتاب



پیش از ظهر امروز مردم محله نیروی هوایی تهران، مادر سرزمین آفتاب «کونیکو یامامورا» را تا جایگاه ابدی، در کنار فرزند شهیدش بدرقه کردند.

 

 مقابل مسجد انصارالحسین (ع) واقع در خیابان پنجم نیروی هوایی مردان و زنان زیادی زیر تیغ تیز آفتاب تیرماه ایستاده‌اند. جمعیت از مسجد به سمت خیابان و ورودی سرریز شده و همه در انتظار آمدن مهمان عزیزی هستند که سال‌ها در همین محله زندگی کرد و اغلب اهالی قدیمی آن‌ها را می‌شناسند. هرچند آقای بابایی بزرگ از افراد معتمد و سرشناس این محله بود و کمتر کسی است که او را نشناسد، اما بخشی از شناخت مردم به واسطه همسر ژاپنی اوست که تنها مادر شهید ژاپنی است.

کونیکو یامامورا ۲۰ ساله و بودایی بود، در استان کیوتوی ژاپن زندگی می‌کرد که با مرد مسلمان ایرانی آشنا شد. شخصیت و رفتار مرد، کونیکو را شیفته خود کرد و او به دین اسلام گروید. پس از ازدواج به ایران مهاجرت کرد و در جریان جنگ تحمیلی فرزندش محمد را به جبهه فرستاد که در سال ۱۳۶۲ به شهادت رسید و مدال پر افتخار مادر شهید را بر سینه‌اش نصب کرد.

خداحافظی مردم با مادر سرزمین آفتاب/ سلام ما را به حضرت زهرا (ع) برسان

همه هویتم ایرانی است

بیشترین افراد حاضر در مراسم، هم‌محله‌ای‌های خانم یامامورا هستند. اکثرا او را نه فقط به واسطه یک نام و عنوان مادر شهید بودن، که از نزدیک می‌شناسند. آنقدر فعال بود که در هر جا اثری نیک از خود به یادگار گذاشته و خاطره‌اش در ذهن اهالی به روشنی مانده است. در بین فعالیت‌ها تدریس در مدرسه و دانشگاه، فعالیت در زمینه صلح و اقدامات بشر دوستانه، همراهی با کاروان پارالمپیکی، تبلیغ دین اسلام در ژاپن، ترجمه آثار سینمایی و کتاب‌های ژاپنی و بالعکس دیده می‌شود و تازه این بخشی از اقدامات زنی است که خود به تنهایی یک سفیر و رابط فرهنگی بین ایران و ژاپن بود. او اگرچه در ژاپن زاده شد و اصالتی ژاپنی داشت، اما خود را متعلق به ایران می‌دانست. در این‌باره «مجید کهتری» سرمربی تیم ملی پارا تیر و کمان ایران در المپیک توکیو می‌گوید: «در ژاپن خبرنگاری آمد و از ایشان پرسید که شما به عنوان یک ژاپنی در این کشور هستید، من داشتم گوش می‌کردم، چنان ناراحت شدند و جواب دندان‌شکنی دادند و گفتند من تمام هویتم ایرانی است، همه چیزم ایران است، پسرم در ایران است، ارادت عجیبی داشت و من گریه ام گرفته بود که در قید جغرافیای ظاهری نبود.»

خداحافظی مردم با مادر سرزمین آفتاب/ سلام ما را به حضرت زهرا (ع) برسان

ورزشکار پارالمپیکی: ما پسرهای خانم بابایی هستیم

مراسم تشییع علاوه بر مردم مهمانان دیگری هم داشت، غلامعلی حداد عادل، حجت الاسلام حسن ابوترابی فرد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و حجت الاسلام یوسفعلی شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید حاضران در مراسم بودند. ژاپنی‌های زیادی هم در مراسم حضور دارند که اغلب آنان دانشجویان جامعه المصطفی هستند. نماینده سفیر ژاپن هم در مراسم حضور یافته تا با ایرانی‌ترین مادر ژاپنی! خداحافظی کند. بچه‌های پارالمپیکی هم در گوشه و کنار نشسته بر روی ویلچر‌ها به چشم می‌خورند.

روح الله رستمی قهرمان پر افتخار تیم وزنه‌برداری پارالمپیک هم در بین آنان هست. این حضور ارادت قلبی آنان به این بانوی ژاپنی و قدردانی از زحماتی است که در المپیک توکیو برای بچه‌ها کشیده. کهتری می‌گوید: «توفیق داشتیم در سفر پارالمپیک توکیو ۱۵ روزی همراهشان باشیم که افتخار بزرگی بود. اتاق ما نزدیک هم بود و هر روز ایشان را زیارت می‌کردیم، سرمایه‌ای برای ما و وجودشان نعمت و دلگرمی بود. با وجود سن بالا در همه مراسم‌ها حضور داشت و بعضا راه رفتن برایش مشکل بود، ولی با ویلچر می‌آمد. به خودش هم گفتم ما هم پسر شما هستیم که به جبهه رفت.»

خداحافظی مردم با مادر سرزمین آفتاب/ سلام ما را به حضرت زهرا (ع) برسان

جز خیر از او ندیدیم

در ورودی مسجد بنری نصب شده که روی آن نوشته شده «مهاجری از سرزمین آفتاب، مادر قهرمان»، تعدادی از مردم پوستر‌هایی با تصویر یامامورا را به دست گرفته‌اند. ساعت ۱۰ صبح است که نماز بر پیکر با حضور جمعیت زیادی از مردم اقامه می‌شود، تکرار سه باره «انا لانعلم منها الا خیرا» چقدر برازنده اویی است که خیررسان به همگان بود. در گوشه‌ای از خیابان تعدادی از زن‌ها کنار هم گعده گرفته‌اند و از یامامورا صحبت می‌کنند، یکی از خانم‌های میانسال می‌گوید: «خانم یامامورا معلم هنر ما بود، اولین بار یکسری از هنر‌ها مثل مکرومه بافی را او به ما یاد داد. او از ژاپن و آنور دنیا آمد و خیلی بهتر از ما حجاب داشت. کار‌های تبلیغ دین را به زبان ژاپنی انجام می‌داد.» یکی دیگر از خانم‌ها می‌گوید: «آقای بابایی با اینکه مرد متمولی بود، اما قناعت داشت، هیچ وقت او را نامرتب ندیدیم. معتمد محله بود.»

خداحافظی مردم با مادر سرزمین آفتاب/ سلام ما را به حضرت زهرا (ع) برسان

خدا او را از سرزمین آفتاب انتخاب کرد

در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام حسن ابوترابی‌فرد پشت تریبون رفت و گفت: ما امروز شاهد پرواز یکی از تربیت یافتگان مدرسه قرآن و عترت و پیوستنش به خدا و فرزند شهیدش هستیم. بانویی که خدا او را از سرزمین آفتاب انتخاب کرد. خدا او را تربیت کرد تا مادر شایسته‌ای برای فرزندی باشد که در راه خدا جان خود را فدا می‌کند.

وی افزود: اگر انسان خود را به خدای متعال بسپارد اینگونه پاداش خواهد گرفت. او بیش از ۸۰ سال یک مجاهد فی سبیل‌الله بود. در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی فعالیت داشت. امیدواریم خداوند سایر زنان را همانند او تربیت کنند که هم مادر بود هم مدیر و هم فعال فرهنگی و سیاسی و در اوج حجاب بود.

ابوترابی فرد یادآور شد: امیدواریم خواهران ما در سراسر جهان اسلام با الهام از مادران ایثارگران، زنان مومن و پاکدامن باشند و در راه پیشرفت اسلام گام بردارند. همچنین من سلام مقام معظم رهبری را به خانواده بزرگوار این شهید می‌رسانم.

خداحافظی مردم با مادر سرزمین آفتاب/ سلام ما را به حضرت زهرا (ع) برسان

خانه‌اش پایگاه دین بود/ هیئت موسسه جامعه المصطفی ژاپن

متولیان، موسس نمایندگی جامعه المصطفی در ژاپن نیز به خبرگزاری دفاع مقدس گفت: خانم بابایی جزو هیئت موسس ما بود، در ترجمه قرآن به ژاپنی خیلی کمک کرد و پیام آسمانی و هدیه‌های آسمانی را به ژاپنی ترجمه کرد که در دست چاپ است. در طول ۲۰ سال گذشته خانه‌اش در ایران پایگاه کاری ما بود، خانه ماهم در ژاپن تشریف می‌آوردند. به تعدادی از جوانان برای تشرف به اسلام کمک کرد و از راه هنر آموزه‌های اسلام را منتقل می‌کرد که نمونه کار‌های ایشان به تدریج منتشر خواهد شد.

بهشت آماده میزبانی از او

پیکر بر روی دوش مردان در خیابان به حرکت می‌افتد و نوای «یا حسین» فضا را پر می‌کند. در میانه جمعیت چشمم به پلاکاردی می‌خورد که رویش نوشته «شایستگی که باشد، بودایی نیز مومن و محجبه و بهشتی می‌شود، و اگرنه، کم نیست مسلمان‌زاده‌ای که شیطان او را اول برهنه، سپس بی ایمان و عاقبت ساکن دوزخ کرد، باور نمی‌کنید؟ یامامورا و علی‌نژادها»

شک ندارم او امشب مهمان بزرگان خداست و حضرت زهرا (س) به استقبالش خواهد آمد، بی اختیار ذهنم می‌رود سمت نجمه خاتون، مادر امام رضا (ع) او هم مهاجری بود از شمال آفریقا و عزت یافته به فضل اهل بیت (ع).


منبع : دفاع پرس