تاریخ : 1401,دوشنبه 13 تير14:09
کد خبر : 91237 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

گزارش جروزالم‌پست نشان داد

وحشت صهیونیست‌ها از عصر جدید روابط ایران با همسایگان



رسانه صهیونیستی نوشت، ایران می‌خواهد مرکز ترانزیت آسیای مرکزی باشد و این کشور معتقد است می‌تواند به عصر جدیدی در روابط برسد.

یک روزنامه صهیونیستی روز شنبه در تحلیلی به تحرکات دیپلماتیک جدید ایران برای روابط مستحکم‌تر با کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد و نوشت، ایران معتقد است می‌تواند در تلاش برای همکاری با چین، روسیه، ترکیه و سایر کشورها پیشرفت کند.
به گزارش فارس، روزنامه «جروزالم پست» در تحلیلی به قلم «سث فرانتسمن» نوشت، ایران در دهه گذشته به دنبال گسترش و افزایش مشارکت با همسایگان شرقی خود است. این موضوع در مشارکت ایران در مجامعی مانند «سازمان همکاری شانگهای» مشخص شده است. ایران از نزدیک شاهد سازمان همکاری شانگهای و همچنین نشست سال ۲۰۱۹ در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان بوده است.
حضور ایران در کشورهای خارج از حوزه نفوذ آمریکا
این نوع مجمع‌ها باهم قدرت‌های مختلفی را گردهم می‌آورند که خارج از حوزه نفوذ ایالات متحده هستند. این بدان معناست که ایران معتقد است می‌تواند در تلاش برای همکاری با چین، روسیه، ترکیه و سایر کشورها پیشرفت کند.
بر اساس این گزارش، ایران به تازگی یک کارخانه جدید ساخت پهپاد در تاجیکستان تاسیس کرده و همچنین به دنبال مشارکت در جمهوری آذربایجان و ترکمنستان است.
دولت قبلی ایران برخی از موفقیت‌ها را به باد داد
گزارش رسانه‌های ایران نیز حاکی از آن است که ایران طی ۸ سال گذشته گام‌های جدیدی در آسیای مرکزی برداشته است. با این حال، دولت قبلی ایران زمان زیادی را صرف همکاری با غرب کرد و برخی از موفقیت‌ها را به باد داد.
ایران با درک اهمیت راهبردی همسایگان شمالی، در مسیری گام برداشته است که منافع زیادی برای این کشور به همراه خواهد داشت. این شامل توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی است.
آمادگی ایران در توسعه روابط در آسیای مرکزی
فرانتسمن نوشت، اکنون ایران در اجلاس اخیر خزر با ترکمنستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان همکاری می‌کند. دور بعدی دیدارها با این کشورها در تهران برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور ایران می‌گوید این دیدارها از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است.
ایران می‌گوید که آماده است تجارت و ترانزیت را افزایش دهد و در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند. همکاری در زمینه صادرات و سوآپ نفت و گاز، برق، مواد معدنی و محصولات کشاورزی صورت خواهد گرفت.
ایران همچنین در حال مذاکره درباره پل گازی جدید ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان است. این مهم است زیرا ایران به دنبال ایجاد شراکت در خارج از مدار ایالات متحده است تا بتواند از تحریم‌ها جلوگیری کند. با جنگ روسیه در اوکراین نیز طبیعی است که روسیه بخواهد بیشتر با ایران همکاری کند. کشورهای شوروی سابق در آسیای مرکزی کلید این امرهستند. از دیدگاه نویسنده، ایران همچنین می‌خواهد در روابط با روسیه سرمایه‌گذاری کند. اینها همچنین شامل معاملات انرژی است.
ایران اکنون خود را «رهبر کشورهای آسیای مرکزی» می‌داند
بر اساس این گزارش، ایران اکنون خود را «رهبر کشورهای آسیای مرکزی» می‌داند. این یک قدم بزرگ برای تهران است. ایران می‌گوید که از نزدیک با تاجیکستان و ترکمنستان همکاری می‌کند و اخیراً با سران آنها دیدار کرده است. تاجیک‌ها سفری بلندپایه به ایران داشتند و ایران با رئیس‌جمهور قزاقستان نیز دیدارهایی داشته و میزبان وزیر امور خارجه روسیه بوده است. ایران همچنین علاقه مند به همکاری با قرقیزستان و ازبکستان است. ایران معتقد است که این کشورها می‌توانند از پروژه «بندر چابهار» در جنوب ایران بهره ببرند و وزیر راه قرقیزستان دو بار از چابهار بازدید کرد.
در خاتمه این گزارش آمده است، ایران می‌خواهد مرکز ترانزیتی آسیای مرکزی باشد. تهران معتقد است که می‌تواند به این کشورها برای دسترسی به اقیانوس هند کمک کند. ایران معتقد است که می‌تواند به عصر جدیدی در روابط برسد.