تاریخ : 1401,دوشنبه 10 مرداد13:43
کد خبر : 91942 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گزارش نخستین نشست مناسب سازی تشکل های ایثارگران با مدیران صداوسیما


گزارش نخستین نشست مناسب سازی تشکل های ایثارگران با مدیران صداوسیما

جانبازان و معلولین در رابطه با مناسب سازی محیط شهری با کوله باری از مشکلات روبرو هستند و صدای و صدا و سیما می تواند در کاستن این مشکلات از طریق فرهنگ سازی و...

فاش نیوز - نخستین نشست کمیته مناسب سازی تشکل های ایثارگران در قالب «شبکه ملی ایثارگران» با دو تن از مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 بر پایه این گزارش، به دنبال مکاتبات شبکه ملی ایثارگران با مهندس جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برگزاری  جلسه ای مقدماتی، اولین جلسه رسمی کمیته مناسب سازی شبکه ملی ایثارگران در تاریخ ۹ / ۵ / ۱۴۰۱ با حضور علی عامل و احسان صادقی از صدا و سیما، خانم دکتر خلوق از جامعه معلولین، خانم طرفی نژاد از جانبازان قطع عضو و عضو کمیته مناسب سازی شبکه، مهندس میزاآقایی از گروه های ویژه معاونت بهداشت و درمان بنیاد،‌ آقایان مهندس نورانی، دکتر شکوهنده، دکتر ابوطالبی عضو کمیته مناسب سازی شبکه‌ملی ایثارگران، در سالن کنفرانس دهکده نشاط برگزار گردید.

دراین نشست حول محورهای زیر بحث و گفتگو به عمل آمد:

۱ - جانبازان و معلولین در رابطه با مناسب سازی محیط شهری با کوله باری از مشکلات روبرو هستند و صدای و صدا و سیما می تواند در کاستن این مشکلات از طریق فرهنگ سازی و تهیه کلیپ فیلم و پخش برنامه های مربوطه کمک موثری داشته باشد.
 ۲ - در عصر حاضر به دلیل پیشرفت علم و تنوع وسایل کمک حرکتی و ابداع وسایل و تجهیزات خاص، معلولین توانسته اند در صحنه جامعه حضور یابند، لکن در این مرحله جانبازان و معلولین حرکتی با مشکل عدم مناسب‌سازی محیط شهری و عدم دسترسی مواجه هستند.
 ۳ - علی رغم فعالیت های مستمر و مجدانه سازمان‌های مردم نهاد، در زمینه مناسب سازی متاسفانه به دلیل سرعت بیشتر تولید عوامل نامناسب سازی، نسبت به مناسب سازی، نتیجه این تلاش ها منفی به نظر می رسد.
 ۴- آموزش مناسب سازی به گروه های هدف، شامل(رشته های معماری، شهر سازی، طراحی، مدیریتی و...)  بر اساس بند ۱۰ صورتجلسه ستاد مناسب سازی کشور و گنجاندن واحد درسی مناسب سازی در دروس دانشگاهی تاکید شد.
۵- در خصوص ساخت برنامه تلویزیونی و پخش آن از چهار شبکه، گفتگو و تبادل نظر شد و نتیجه آن شد که با تعداد حدود ۱۰ حلقه فیلم نمایشی کار شروع شود.
۶- در مورد پیر شدن جوامع، از جمله جامعه ایران بحث و گفتگو شد و اینکه یکی از عوارض پیری، دچار شدن به معلولیت است که در نتیجه لزوم مناسب سازی محیط شهری و دسترسی به امکانات زیربنایی برای سالمندان و معلولان را گوشزد می کند.


 ۷- درباره ساختار فکری طرح های مناسب سازی گفتگو شد و همچنین تاکید گردید فرهنگ‌سازی نقش بسیار حیاتی و مهمی در زمینه مناسب سازی دارد.
۸- درباره نتایج اقتصادی مناسب سازی در اقتصاد جوامع و کاستن از هزینه ها بحث و تبادل نظر شد.
۹- آموزش عمومی از طریق صدا و سیما و توجه صدا و سیما به رسالت خود مورد تاکید قرار گرفت.
۱۰- درباره عدم تفکیک معلولین و جانبازان حرکتی از سایر افراد جامعه تاکید شد و جداسازی و تفکیک معلولین و جانبازان از سایر اقشار جامعه امری غیر منطقی قلمداد گردید؛ بدین معنا که باید شرایط حضور در جامعه برای جانبازان و معلولین حرکتی در تمام شئون اجتماعی فراهم گردد تا نیاز به مثلاً ساخت بوستان معلولین، استخر معلولین و سایر موارد نباشد.
۱۱- در خصوص کار فرهنگی صدا و سیما در رابطه با آموزش و پرورش، فرهنگ و سایر زمینه ها گفتگو به عمل آمد و مقرر گردید کارگروه مناسب سازی شبکه ملی ایثارگران که خود از جانباز ان هستند و مهمانانی از میان معلولین، ایده های مناسب سازی را به صدا و سیما ارائه و صدا و سیما نیز بر اساس محتویات، اقدام به ساخت کلیپ و فیلم کند.

۱۲- ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولین قرائت شد و بر اساس آن تاکید گردید که صدا و سیما مکلف است حداقل در هفته ۵ ساعت برنامه مربوط به معلولین را تهیه و در زمان مناسب بخش نماید.
۱۳- مقرر گردید که کمپین مناسب سازی تشکیل و موضوعات مربوط به  مناسب سازی طرح و مورد گفتگو و پرورش قرار گیرد.
۱۴- مقرر گردید هزینه های ساخت فیلم و کلیپ در زمینه مناسب سازی از محل بند (چ) قانون سنواتی تامین اعتبار شود.
۱۵- در مورد جایگاه شبکه ملی ایثارگران، توضیح داده شد که شبکه ملی ایثارگران تشکلی مردم نهاد و مستقل و متشکل از هشت انجمن ثبت شده کشوری، و تنها شبکه ملی ایثارگری در کشور است.
 ۱۶- درباره تولیدات در دو حوزه نمایشی و غیر نمایشی و ترکیبی گفتگو به عمل آمد و نظرات اعضا مطرح گردید.
۱۷- درباره انتظار معلولین و جانبازان حرکتی از سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه مناسب سازی تاکید شد که باید به این انتظار به نحو صحیح و منطقی پاسخ داده شود.
۱۸- روز ۱۲ آذر مصادف با روز معلولین به عنوان هدف اولیه عملیاتی در نظر گرفته شد و مقرر گردید تا قبل از این مناسبت، برنامه هایی تهیه و از چند روز قبل، این برنامه ها به صورت یک شیب ملایم رو به بالا تا روز ۱۲ آذر  پخش گردد. در عین حال برخی از اعضا معتقد بودند که بایستی برنامه های مربوط به معلولین به طور مستمر و نه تنها در مناسبت ها، در تمام لایه های فیلم ها و سریال ها لحاظ شود.

کمیته مناسب سازی شبکه ملی ایثارگران