تاریخ : 1401,دوشنبه 24 مرداد12:25
کد خبر : 92334 - سرویس خبری : اقدامات بنیاد شهید

تفاهم‌نامه بنیاد شهید با سازمان انرژی اتمی



یک صد و نود و ششمین نشست شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران یکشنبه 23 مرداد ماه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن شهید شهریاری سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.
 
تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با سازمان انرژی اتمی/سازمان انرژی اتمی از شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد و ایثارگر حمایت می‌کند

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه برگزاری نشست شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران درباره همکاری‌های مشترک با سازمان انرژی اتمی، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای شرکت‌های محدودی است اما در حال راه‌اندازی خانه صنایع خلاق و برج فناوری ایثارگران هستیم. خوشبختانه اکنون تعداد زیادی از ایثارگران در حوزه‌های فناوری و علوم همراه با فنّاوری بالا، اقدامات و کارهای ویژه‌ای انجام داده‌اند و شرکت‌های فوق‌العاده‌ای در این زمینه وجود دارد که از دانش فنی برخوردار هستند اما درعین‌حال این شرکت‌ها نیاز به حمایت دارند.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: با معاونت علمی ریاست جمهوری جلساتی برگزارشده و به چارچوب کلی دست‌یافته‌ایم که مقررشده تا تفاهم‌نامه‌ای با این معاونت به امضا برسد که بر اساس آن، زیرساخت‌ها از سوی ما فراهم‌شده و شرکت‌ها تجمیع می‌شود و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان را انجام می‌دهند در اختیار شرکت‌های زیر پوشش بنیاد قرار خواهد داد.
وی ادامه داد:‌ بخشی از تکنولوژی‌های این شرکت‌ها در حوزه علوم هسته‌ای است و با توجه به اینکه سازمان انرژی اتمی اقدامات جدی در این حوزه انجام داده و می‌دهد؛ نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک اقدام شد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: البته باید در نظر داشت بخش‌های کشاورزی، آبزی‌پروری، علوم بهزیستی، توان‌بخشی، طب فیزیکی، تجهیزات پزشکی، دارو و ... حوزه‌هایی جدی محسوب می‌شوند که هم بنیاد و هم ایثارگران عزیز در این حوزه‌ها در حال فعالیت هستند و خوشبختانه در قالب تفاهم‌نامه منعقدشده میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان انرژی اتمی، مقرر شد تا این سازمان به‌صورت ویژه از شرکت‌های ما حمایت کند.
 
پیشرفت‌های علمی و فناوری باید در خدمت جامعه و اقتصاد باشد
مهندس محمد اسلامی نیز در حاشیه برگزاری این نشست درباره تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان انرژی اتمی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و نحوه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد و ایثارگر مرتبط با حوزه هسته‌ای و تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات این شرکت‌ها اظهار کرد: موضوع حائز اهمیت این است که پیشرفت‌های علمی و فناوری بتواند در خدمت جامعه، اقتصاد کشور و توسعه اجتماعی قرار گیرد. بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای تنوعی از ظرفیت‌هاست و جامعه بزرگ ایثارگران با نخبگان مشغول نقش‌آفرینی هستند.
وی توضیح داد:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان که یا تحت مالکیت بنیاد بوده و یا شبکه وابسته در حوزه ایثارگران محسوب می‌شوند، به‌طور طبیعی می‌توانند در سرفصل‌هایی که سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کند، نقش‌آفرین باشند.
معاون رئیس جمهور افزود: در پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی سازمان؛ روالی را دنبال می‌کنیم که بر اساس آن تحقیقات نتیجه گرا پیگیری شود؛ بنابراین پژوهشی که مسئله محور بوده و تحقیقاتی که نتیجه گرا باشد، حتماً به سمت تجاری‌سازی حرکت می‌کند و در این زمینه سازوکار آن را در سازمان به‌صورت عملیاتی دنبال می‌کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرصت ایجادشده در سایه تفاهم‌نامه امضاشده میان سازمان انرژی اتمی با بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعامل با مراکز وابسته این بنیاد برای ما فرصت مغتنمی است و این شرایط را برای ما تعریف کرده که منسجم‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر بتوانیم این موارد را دنبال کنیم و تأثیرات اجرایی برخی از دستاوردهای خود را زودتر مشاهده کرده و نتیجه‌گیری کنیم.
مهندس اسلامی گفت: ‌ به‌ویژه در بخش توان‌بخشی و بهداشت و درمان که دامنه وسیعی را شامل می‌شود، قرار است اقدامات کلینیکال انجام دهیم که در مقابل بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند با سرویس و امکاناتی که در اختیار دارد به روند اجرایی این امور و جریان توسعه تحقیقات ما سرعت دهد.


منبع : ایثار