تاریخ : 1401,چهارشنبه 26 مرداد16:15
کد خبر : 92425 - سرویس خبری : ایثارگران

مدیرکل بنیاد فارس: مشکلات معیشتی ایثارگران پابرجاست!



مطالبه‌گری، نظارت و اطلاع‌رسانی؛ ارکان ایفای نقش توسعه‌ای خبرنگاران!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه باشند، گفت: این مسئله مستلزم ایفای نقش مطالبه‌گری، نظارت و اطلاع‌رسانی است.

 

 

ابراهیم بیانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس، امروز، ۲۶ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه حسینی گفت: روز خبرنگار بهانه‌ای برای گرامیداشت و تقدیر و تجلیل از زحمات همه کسانی که در این عرصه و حوزه فعالیت می‌کنند است تا بتوانند افکار عمومی را جهت‌دهی کرده و در مسیر درست و صحیح هدایت کنند و در سطح جامعه روشنگری داشته باشند.

وی، رسالت خبرنگاری را بسیار سنگین و بزرگ توصیف کرد و افزود: آنچه که تا به امروز درباره مسئولیت و رسالت خطیر خبرنگاری گفته شده است یقیناً همه آن چیزی نیست که شایسته خبرنگاران است. کسانی که در شرایط گاهاً سخت و دشوار و در صحنه‌های خطرناک به ایفای رسالت سنگین خبرنگاری می‌پردازند، موضوع مهمی است که تا به امروز افراد گوناگونی راجع به رسالت خبرنگاری و وظیفه اطلاع‌رسانی مطالبی را گفته‌اند اما یقیناً همه آن چیزی که شایسته خبرنگاران است گفته نشده است و شاید امکان بیان آن طبیعتاً وجود نداشته باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس ادامه داد: امروز رسانه در دنیا قادر است افکار عمومی را جهت دهد و در آن مسیری که تمایل دارد هدایت کند و خبرنگاران که در جمهوری اسلامی در خدمت نظام و مردم شریف ایران اسلامی هستند، نقش بسیار مهم و رسالت بسیار سنگینی در این اطلاع‌رسانی و نبرد رسانه‌ای دارند.

نقش مهم خبرنگاری

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران در شفاف‌سازی و روشن کردن جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، گفت: خبرنگاران وظیفه دارند با روشن کردن تاریکی‌ها مسیر اندیشه‌ها را روشن کنند و راه درست را در جامعه تبیین، مشخص و معرفی کنند و این بیانگر نقش مهم خبرنگاری است.

بیانی تأکید کرد: اگر خبرنگاران نقش مطالبه‌گری را در جامعه از مسئولان و دستگاه‌ها به درستی ایفا کنند مردم بهتر و بیشتر لذت خدمت را خواهند چشید لذا مطالبه‌گری یک سرفصل بسیار مهم در حوزه مأموریت و مسئولیت خبرنگاری است.

وی نظارت را از دیگر رسالت‌های خبرنگاران به غیر از مطالبه‌گری دانست و گفت: این نظارت موجب می‌شود ترک فعل مدیران و مسئولان کاهش پیدا کند. اگر غیر از دستگاه‌های رسمی که در جامعه بر انجام وظایف مدیران نظارت می‌کنند خبرنگاران این وظیفه مهم نظارت را بر عهده داشته باشند، یقیناً کمتر مسئولی پیدا می‌شود که در راستای انجام درست مأموریت خود کوتاهی کند و تلاش خواهد کرد با نظارت خبرنگاران وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد.

بیانی در ادامه سخنان خود به فرا رسیدن ۲۶ مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به کشور اسلامی اشاره کرد و گفت: امام(ره) فرمودند نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در زندگی فراموش شوند لذا وظیفه داریم آنچه می‌توانیم در خدمت آنان باشیم گرچه معترفیم که نتوانستم گوشه بسیار اندکی از نیازهای این عزیزان را پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: اگر مجاهدت ایثارگران نبود معلوم نبود امروز شرایطمان چه بود. شرایط کشورهای پیرامونی را می‌بینیم که دشمن چه بلایی سر آن‌ها آورده است لذا آسایش امروز مرهون جانفشانی آن‌هاست و این کشور را از سقوط حتمی و در معرض دشمن قرار دادن نجات دادند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس اظهار کرد: متأسفانه برخی می‌گویند همه امکانات و تسهیلات برای خانواده شهدا و ایثارگران است در صورتی که این سخنان از روی جهل بیان می‌شود. هم‌اکنون بیش از ۹ هزار نفر از جامعه ایثارگری در نوبت اشتغال قرار دارند با وجودی که قانون صراحت دارد این‌ها به کارگیری شوند و بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری ما که طبق قانون مسکن و شهرسازی وظیفه دارد در تأمین زمین و مسکن آن‌ها با اولویت اقدام کند، در نوبت مسکن هستند.

مشکلات معیشتی ایثارگران همچنان پابرجاست!

بیانی ادامه داد: بسیاری از این افراد در موضوع معیشت، درمان و اشتغال با مشکل مواجه هستند اما گاهاً برخی از شبهاتی که در جامعه توسط عده‌ای مطرح می‌شود که آنچه امتیاز است در اختیار جامعه هدف بنیاد شهید است در صورتی که این افراد همانند افراد عادی جامعه از امکانات بهره‌مند هستند و خیلی تفاوت خاص و ویژه‌ای ندارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس ضمن برشمردن شرایط برخی از جانبازان، گفت: مظلوم‌ترین جانبازان ما، جانبازان اعصاب و روان هستند که به ظاهر فردی سالم هستند اما تأثیر موج انفجار بر سر آنان باعث شده است که یک لحظه آرام و لحظه دیگر قدرت تصمیم را از دست دهند. ۴۰ هزار جانباز اعصاب و روان در کشور داریم که ۴ هزارنفر از آنان در استان فارس هستند یعنی ۱۰ درصد از این جامعه.

وی با بیان اینکه ۱۰ جانباز ضایع نخاعی داریم که از بعد از دوران دفاع مقدس تا امروز حداقل ۳۲ سال است دائم روی تخت خوابیده و هیچ قدرت حرکتی ندارد، گفت: چه کسی حاضر است که تریلیاردها پول بگیرد و در این شرایط زندگی کند. اغلب همسران جانبازان ضایع نخاعی خود دچار بیماری شدند به دلیل کمک و مساعدتی که برای همسران خود داشته‌اند. اینها شرایط سختی است که جامعه مخاطب ما با آن مواجه است و هیچ چشمداشتی از جامعه ندارد چرا که با خدای خود معامله کرده و سختی‌ها و دشواری‌ها را به جان خریده‌اند.  

بیانی در ادامه سخنان خود از حماسه مردم شیراز در تشییع و خاکسپاری شهید عبدالله اسکندری قدردانی کرد و گفت: عده‌ای شیراز را با آن حرکت بسیار سخیف عده‌ای اندک که در چمران رخ داد می‌شناختند اما با حماسه حضور مردم متدین در روز عاشورا و تشییع شهید اسکندری خلق، آن ناپاکی‌ها زدوده شد.

مدیرکل بنیاد شهید فارس همچنین گفت: در ایام اخیر شاهد بودیم توسط یکی از سران فتنه به یکی از فرماندهان محور مقاومت شهید حسین همدانی توهین و جسارت شد. از این فاحشه سیاسی انتظاری جز این نداریم. تأکید و تعمد داریم کسی که برای دیده شدن هر ازچند گاهی به عرصه دین و ارزش‌ها می‌تازد، دیروز حمله‌کنندگان به خیمه امام حسین(ع) را مورد تجلیل و تقدیر قرار داد و امروز به شهید مدافع حرم می‌تازد، سر در آخور کدام بیگانه دارد و از سفره کدام بیگانه ارتزاق می‌کند که به خود اجازه می‌دهد به شهدا توهین و جسارت کند.

مقابل اهانت‌کنندگان به شهدا می‌ایستیم

وی با تأکید بر اینکه شهدا کار بزرگی در حق جامعه انجام دادند لذا مدیون آن‌ها هستیم، افزود: چپ و راست و بی‌دین و با دین وامدار شهداست و اگر شهدا نرفته بودند و جان مقدس و پاک خود را دیروز در دوران دفاع مقدس و امروز در دفاع از حریم آل‌الله در محور مقاومت فدا نمی‌کردند، امروز ناموس همین هتاکان در بازارهای برده فروشی توسط امثال داعش به فروش می‌رفت. اینها چگونه به خود اجازه می‌دهند به شهید و شهادت بتازند.

بیانی اضافه کرد: به تعبیر امام که بعد از توهین آن فرد نالایق به رسول مکرم اسلام(ص) که همین روزها در آمریکا مورد هجمه قرار گرفت، افرادی که در مقابل دین خدا می‌ایستند ما در مقابل تمام دنیای آن‌ها خواهیم ایستاد و ما انقلابی‌ها و خادمان شهدا و بسیجیان و فرزندان روح‌الله با صدای بلند اعلام می‌کنیم سران فتنه و این خبیث و فاحشه سیاسی چنانچه بخواهد در برابر شهید و شهادت بایستد، یقینا با مقاومت امثال ما روبه‌رو خواهد شد و آمادگی داریم جان ناقابل خود را برای حفظ ارزش‌ها تقدیم انقلاب کنیم و اجازه نخواهیم داد هر ناپاکی بر پاکی‌ها حمله کند لذا به شدت این بیانات و سخنان سخیف را محکوم می‌کنیم و امید داریم همانطور که مردم در صحنه‌های مختلف عشق خود را به شهادت و ارادت به شهدا نشان دادند در این صحنه و صحنه‌های دیگر همچنان ارادت و عشق خود را به مقام شهید و شهادت اعلام و ابراز کنند.


منبع : ایکنا