تاریخ : 1401,پنجشنبه 27 مرداد14:42
کد خبر : 92451 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

در جلسه غیرعلنی دیروز انجام شد

گزارش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به نمایندگان مجلس



در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی، وزیر خارجه و مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها به سؤالات نمایندگان پاسخ دادند.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز چهارشنبه به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور بیش از دوسوم از نمایندگان آغاز شد.
 در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی به همراه «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها به سؤالات نمایندگان پاسخ دادند. براساس اعلام حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس، وزیر خارجه کشورمان و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات، گزارشی را از روند کاری تیم مذاکره‌کننده ارائه کردند که این گزارش از عملکرد بهتر این تیم فعلی نسبت به تیم مذاکره‌کننده دولت قبل حکایت داشت. 
عضو هیئت‌رئیسه مجلس بدون اشاره به جزئیات گزارش میهمانان جلسه غیرعلنی امروز مجلس درباره مذاکرات اظهار داشت: مسیری که تیم مذاکره‌کننده فعلی پیموده یک مسیر مین‌گذاری شده است، اما با وجود این عملکرد خوبی را در مذاکرات داشته است. 
سلیمی خاطرنشان کرد: در این جلسه نمایندگان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود را درباره برداشته شدن تحریم‌ها، تصمیم لازم برای تداوم اجرای تعهدات از سوی غربی‌ها و... مطرح کردند. 
وی افزود: ما بسته پیشنهادی خود را درباره توافق ارائه کرده‌ایم و حالا توپ در زمین آمریکا و غرب است و آنها هستند که باید تصمیم مناسب را درباره توافق بگیرند.عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: هرگونه توافق با طرف مذاکره‌کننده باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: «راستی‌آزمایی» و ارائه «تضامین» در مذاکرات پذیرفته شده است
«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس روز سه‌شنبه جلسه‌ای با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و با حضور وزیر امور خارجه، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون سازمان در موضوع مذاکرات هسته‌ای برگزار کردند. عمویی توضیح داد: در این جلسه آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روند مذاکرات اخیر را تشریح کرد. آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم به تشریح ابعاد فنی متن مذاکراتی پرداخت.
اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان در مذاکرات 
حفظ خواهد شد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: براساس گزارش ارائه‌شده، در جریان مذاکرات هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشورمان ازجمله رفع تحریم‌های غیرقانونی فروش نفت و دسترسی بانکی به منابع آن با جدیت دنبال شده و می‌شود. همچنین حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز از اصول جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات است. در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل براساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است و اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان حفظ خواهد شد. 
عمویی افزود: رفع تحریم‌هایی که ترامپ با خروج از برجام آنها را مجدداً اعمال کرد و همین‌طور فرامین اجرایی تحریمی دوره ترامپ از خواسته‌های اساسی ایران بوده که باید در متن نهایی در نظر گرفته شود. تأکید شد این مذاکرات صرفاً در چارچوب برجام است و ایران مسائل غیرهسته‌ای را قابل‌مذاکره نمی‌داند. 
حل‌وفصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است. 
وی گفت: آقای شمخانی هم با تشریح پاسخ ارسالی جمهوری اسلامی به پیشنهادهای آقای مورا برای جمع‌بندی مذاکرات، تأکید کرد قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در پیشبرد منافع ملی داشت و در ادامه روند مذاکرات و برنامه هسته‌ای کشور نظر نمایندگان ملت مهم خواهد بود.
به گفته وی، در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن طرح سؤالاتی درباره ابعاد مذاکرات هسته‌ای و متون ردوبدل شده، بر پیگیری منافع ملی و قانون اقدام راهبردی به جهت کسب انتفاع اقتصادی مردم از خروجی مذاکرات تأکید کردند.
نماینده مجلس: تیم مذاکره‌کننده منافع ملی را مدنظر قرار داده
جلسه آینده وزرای خارجه ۱+۴ منتج به توافق هسته‌ای خواهد شد
شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون گفت: تیم مذاکره‌کننده در تمام طول مذاکرات منافع ملی را مدنظر قرار داده است و خطوط قرمز جمهوری اسلامی در توافق نهایی رعایت خواهد شد.
 وی ادامه داد: متن توافق در حال ردوبدل شدن برای دستیابی به نتیجه نهایی است. لذا جلسه آینده وزرای امور خارجه ۱+۴ منتج به توافق هسته‌ای خواهد شد. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ایران هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی با آمریکا در جریان توافق نهایی نخواهد داشت.
مذاکرات تمام شده و روند توافق در حال انجام است
«عباس مقتدایی» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ضمن تشریح نشست غیرعلنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه دیدگاه‌هایی که نمایندگان داشتند منتقل شد در عین‌ حال توضیحات لازم از سوی مقامات حاضر و دست‌اندرکاران مذاکرات ارائه شد. 
وی افزود: حقیقتاً باید به یک تفاهم و همفکری در بالاترین سطح برسیم که در جلسه دیروز چهارشنبه تا حدودی حاصل شد، البته جلسه دیگری هم روز سه‌شنبه در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بود که در آن جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی به ‌اتفاق دست‌اندرکارانی که ذکر کردم حضور داشتند، در آن جلسه هم مفاد نامه‌هایی که ردوبدل شده و هم موضوعاتی که مدنظر ایران است مطرح شد. 
نایب ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: نکته مهم در جلساتی که سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد و در روزهای آینده نیز براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برگزار خواهد شد این است که ما منافع ملت ایران را در بالاترین سطح تأمین کنیم و قانون اقدام راهبردی مجلس که تصویب شده است در بالاترین سطح باید رعایت شود.
این آمریکا است که باید
 تصمیم سیاسی خود را بگیرد
مقتدایی گفت: آنچه الان توضیح داده شده این است که روند توافق در حال انجام است و مذاکرات تمام شده، تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است و این آمریکا است که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد که آیا بنا دارد منافع ملت ایران را به‌طور کامل بپذیرد یا اینکه مانند قبل می‌خواهد پیمان‌شکنی کند. 
وی اضافه کرد: اکنون پیام‌هایی که بین ما و آمریکایی‌ها به‌واسطه اروپایی‌ها ردوبدل شده در همین فضاست؛ اگر آنها این تصمیم سیاسی را بگیرند که منافع ملت ایران را در نظر بگیرند توافق در دسترس است اما اگر بخواهند در بیان یک‌چیز بگویند و در عمل به آن پایبند نباشند همه مسئولیت‌ها به‌عهده طرف مقابل است.
کمیسیون امنیت ملی در جریان امور مربوط به مذاکرات است
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: در جلسه روز سه‌شنبه با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی، مفادی که موردنظر نمایندگان بود تا به آن دسترسی داشته باشند در اختیار نمایندگان قرار گرفت و کمیسیون امنیت ملی در جریان امور است، دیروز هم در مجلس مباحثی مطرح شد که یکی از آنها انتقادات درباره دسترسی نمایندگان به متن بود که اکنون در دسترس نمایندگان قرار گرفته است، حتی مفاد متن نیز در جلسه دیروز مجلس مورد بحث و نقد قرار گرفت.
مجلس باید یقین حاصل کند که منافع ملت در بالاترین سطح تأمین می‌شود
وی عنوان کرد: واقعیت این است که مجلس در این حوزه سخت‌گیرانه عمل می‌کند تا یقین حاصل شود که منافع ملت ایران در بالاترین سطح تأمین می‌شود دلیل آن نیز این است که طرف مقابل ما قبلاً همین روند را طی کرده و بدعهدی داشته است، امروز باید جلوی تکرار این موضوع را بگیریم، هم موضوع راستی‌آزمایی و هم بحث رفع تحریم‌ها و هم موضوعات مرتبط دیگر در جلسه به شکل شفاف مطرح شد و تا زمانی که یقین نکنیم منافع ملت ایران تأمین می‌شود مجلس پافشاری لازم را خواهد داشت و کاملاً شفاف این موضوع را بیان کردیم، همکاران ما در مجلس بر این موضع هستند و دوستان ما در دولت نیز تأکیدشان بر این است که قانون مجلس برای تأمین منافع ایران و صیانت از حقوق ملت ایران به نحو شایسته اجرایی شود.
مقتدایی گفت: ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخی را که باید، به طرف‌های مقابل داده‌ایم و اکنون طرف مقابل ما باید نشان دهد که حداقل در این بخش جدیت لازم را دارد بنابراین پاسخ طرف مقابل خیلی زمان نخواهد برد و آنها باید یک موضوع اساسی و کلیدی را تعیین کنند و آن این است که آنچه مدنظر ایران است برای لحاظ منافع ملت ایران بپذیرند. موضع ما امروز این است، اروپایی‌ها نیز اگر اقدام نکنند و همچنان روند فرسایشی شدن را دنبال کنند کم‌کم ماه‌های سرد اروپا خواهد رسید و شاید آنها بیشتر از همه متضرر شوند.
شمخانی: شورای امنیت ملی مصوبه‌ای در مورد مذاکرات نخواهد داشت
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی درخصوص نشست مشترک اخیر مجلس با مقامات و مسئولان دخیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: مجلس قانون و مصوبه‌ای تحت قانون اقدام راهبردی دارد که خیلی در تقویت توان مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به پشتوانه فنی که فراهم کرد، نقش داشته است. در این قانون وظیفه‌ای برای دو کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و انرژی ترسیم کرده است که در صورت توافق، گزارش اقدامات انجام‌گرفته به مجلس داده می‌شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در طول مذاکرات رایزنی‌ها و تبادل اطلاعات به شکل برگزاری جلسات، شفاهی یا حتی مکتوب با کمیسیون‌ها و صحن مجلس صورت گرفته است، امروز هم برای اولین‌بار نشستی به‌صورت غیرعلنی برگزار شد که به نظر جلسه خیلی خوبی بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی قرار نیست مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی توافق را بررسی و آن را باید به تصویب خود برساند سپس گزارش به مجلس می‌آید.
کارشناس ایرانی: هرگونه خروج مجدد آمریکا از توافق باید با هزینه باشد
«محمد مرندی» کارشناس ایرانی نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تأکید کرد: هرگونه خروج مجدد آمریکا از توافق باید با هزینه باشد.
وی گفت: هزینه‌دار شدن هرگونه خروج آمریکا از توافق، ضرورتی است که هدف آن تقویت توافق بوده و به نفع همه است.
مرندی افزود: یکی از ابعاد بالابردن بها، وجود ضمانت‌های هسته‌ای داخلی است. دیگری اقتصادی و دیگری سیاسی و حقوقی است.
این کارشناس ایرانی ادامه داد: ضمانت اقتصادی یعنی مصون کردن شرکت‌های خارجی و حمایت از آنان در مقابل تحریم‌های آمریکاست
آمریکا: مسائل عمده مربوط به احیای برجام 
تا حد زیادی حل‌وفصل شده
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است.
وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد، گفت: «ما نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم. ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت.»
پرایس اضافه کرد: «موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل‌وفصل شده است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «روند مذاکرات برجام بیشتر از آنچه نیاز داشته، ادامه یافته است».
مسکو: همه موضوعات در مذاکرات وین حل نشده است
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه (۱۷ اوت) به خبرگزاری «تاس» گفت، کار بر روی احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران در قالب وین در خط پایان است، اما هنوز پرونده همه موضوعات بسته نشده است.
ریابکوف اظهار داشت: تماس‌های فشرده در سطوح مختلف ادامه دارد. هیئت روسیه از نزدیک و به شکلی سازنده در حال کار با همکاران خود است.
اولیانوف: ایران به بهترین شکل برای منافع خود تلاش کرد
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که دیپلمات‌های ایران به بهترین شکل تلاش خود را در راستای تضمین منافع ایران انجام می‌دهند.
وی در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرده بود درخصوص تلاش تیم ایرانی گفت: «تصمیم‌گیری با مقام‌ها و نمایندگان پارلمان ایران است، قطعاً اما به‌عنوان رئیس هیئت روس در مذاکرات وین درباره برجام، می‌توانم شهادت دهم که دیپلمات‌های ایرانی به بهترین شکل تلاش خود را برای تضمین منافع ایران انجام دادند».