تاریخ : 1401,سه شنبه 08 شهريور12:30
کد خبر : 92594 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

مدیر تشکل جانبازان اعصاب و روان از مشکلات این قشر مظلوم می گوید


مدیر تشکل  جانبازان اعصاب و روان از مشکلات این قشر مظلوم می گوید

مراکز نگهداری که معمولا وقتی خانواده‌ی ایثارگران مشکل پیدا می‌کردند، آنان را در مراکز نگهداری بستری می‌کردند؛ یک هفته، دو هفته تا مدتی که هم خانواده راحت زندگی کند و هم جانباز تحت درمان باشد ولی الان بخاطر اینکه منابع مالی بنیاد تامین بشود مراکز درمانی را...

فاش نیوز - جانبازان اعصاب و روان و البته جانبازان شیمیایی از مظلوم‌ترین اقشار جانبازان به شمار می آیند. در این میان باید اذعان کرد که جانبازان اعصاب و روان به دلیل وضعیت خاص بهم ریختگی و شکنندگی روحی و روانی، شرایط بسیار بدتری دارند. علاوه بر خود این جانبازان، خانواده آنان نیز با مظلومیت و مشکلات مضاعفی مواجه هستند و متأسفانه به دلایل عدیده، مسایل و مشکلات آنان که گاه با معضلات غیرقابل تصوری دست به گریبان اند، مورد بررسی اساسی و علمی قرار نگرفته و در این زمینه اگرچه دیر شده ولی از آنجا که گفته اند «ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است»، مسئولین امر باید اقداماتی عاجل در خصوص امور این عزیزان به عمل آورند.

در این باره و به منظور بررسی مسایل و مشکلات این قشر از عزیزان جانبازف با مدیر تشکل جانبازان اعصاب و روان که خود از زمره‌ی آنان می باشد گفت و گویی انجام داده ایم که در پی می آید.

فاش نیوز: با تشکر از اینکه قبول زحمت کردید، ابتدا خودتان را معرفی کنید.

- بنده جواد فریدی اسکویی هستم. مدیر تشکل جانبازان اعصاب و روان، مدیر کانون آرامش رزمندگان، جانبازان اعصاب و روان و خانواده‌هایشان تقریباً نزدیک پانزده - شانزده‌ سال پیش ما با همسرم  شدیم معتمدین معین بنیاد  شهرری؛ چون من خودم جانباز اعصاب و روان هستم.

فاش نیوز: چند درصد؟

- من جانباز 30 درصد هستم. طی آن چند سال دیدم مشکلاتی که به‌وجودآمده خلاصه معمولاً بچه‌هایی که قطع عضو بوده‌اند یا حالا مشکلات خاص خودشان را داشتند به نوعی می‌آمدند صحبت‌هایشان را با بنیاد مطرح می‌کردند و خلاصه یک جورهایی به اهدافشان می‌رسیدند. بعدٱ من دیدم  معمولاً همان‌طوری که بنده بعضی اوقات مشکلات روحی و روانی یا آسیبی که حالا براثر موج انفجار مقداری از مغز ما دیده‌است تا درگیر نشود این قسمتی از آن مغز. یادی از خودمان می‌کنیم مثل این می‌ماند که شما یک فیوزی از یک ماشین به قول معروف چی میگویند پریده تا آن قسمت را شما باهاش برخورد نکنید ماشین راه خودش را می‌رود دیگر بعد از این‌که این قضیه به وجود می‌آید وآن قسمت که می‌خواهی روشن کنی  خلاصه آن نقص خودش را نشان می‌دهد.
معمولاً جانبازان اعصاب و روان یا موجی حالا می‌شود گفت اینجور مسائلی که برایش پیش می‌آید تا آن مقداری که آن مغز هست و درگیر نشده زندگی عادی خودش را دارد وقتی درگیر می شود، حالا می‌بینید شرایطی پیش می‌آید که ناخواسته حرکتی انجام می‌دهیم که بعضٱ پشیمانی به وجود می‌آورد یا شرایطی به وجود می‌آید که ازکاری که شده خودمان هم اذیت می‌شویم یک جورایی بعد از چند سالی که معتمدین معین بودیم من گفتم که می‌خواهم تخصی اعصاب و روان باشم چون واقعٱ چون خودم اول جانباز اعصاب و روان هستم و از این طرف هم کسی را می‌خواهیم که مدافع آنها باشد از نظر تخصصی هم رفتیم درسش را هم خوانده‌ایم الان من کار شناسی مددکاری خواندم و در حال تحصیل هم هستم که بتوانیم بهتر به بچه‌های اعصاب و روان کمک کنیم ولی بچه های اعصاب و روان با مدیریتی که بنیاد شهید دارد با وضعیتی که با خانواده‌ها به صورت پرخاشگری ایثارگر انجام می‌دهند مهمولٱ از آنها ناراحت هستم بر عکس جانباز البته فرقی نمیکند همه داریم عذاب میکشیم جانباز70 درصد جانباز قطع عضو حالا هر جوری اینها نمود دارد ولی جانباز اعصاب و روان نمود ندارد می‌بینیم که براثر یک تنش
خانواده ی را می‌بینید که بر سر یک موضوع کوچک مسئله‌ای پیش می‌آید؛ بعداً می‌بینید جانباز به هم می‌ریزد و خلاصه خانواده بهم می‌ریزد و خلاصه‌ی شرایط خاصی به وجود می‌آورد و مسئولین این مسئله را هنوز درک نکرده‌اند؛ چه بنیاد شهید چه روسای سه قوه. من واقعآ متاسفم که هرچه داد می زنیم کمتر به نتیجه می رسیم و در این چند سال که ما مدافع بچه های اعصاب و روان بودیم به قول معروف بنیاد شهید هم آمده  مراکز نگهداری را کرده بیمارستان. این مراکز نگهداری که معمولا وقتی خانواده‌ی ایثارگران مشکل پیدا می‌کردند، آنان را در مراکز نگهداری بستری می‌کردند؛ یک هفته، دو هفته تا مدتی که هم خانواده راحت زندگی کند و هم جانباز تحت درمان باشد ولی الان بخاطر اینکه منابع مالی بنیاد تامین بشود مراکز درمانی را برداشته به بیمارستان تبدیل کرده؛ چون در مراکز نگهداری از بیمه کمتر دریافت می‌کند چون بنیاد شهید آمده به اسم شرکت متد این قضیه را بوجود آورده شرکت متد خواسته یا ناخواسته شرایط خاص خودش را دارد و منافع خودش را درنظر می‌گیرد خوب آمده چیکار کرد مراکز نگهداری را کرده بیمارستان آن بیمارستانی که در حد بیمارستان نیستند الان من با بچه‌های اعصاب و روان صحبت میکنم حالا من کاری به خودم ندام دغدغه‌های خودم را مطرح نمیکنم ولی در رابطه با بچه‌ها که کاملا با این قضیه ملموس هستند و زندگی می‌کنند از ایشان میپرسند 90 درصد مشکلات خودشان را دارند و درگیر هستن با مسئولان بیمارستان‌ها
در رابطه با خانواده جانبازان اعصاب روان مشکلات خاص خودشان را دارند خواسته و ناخواسته به واسطه پرخاشگری ایثارگران خانواده به راحتی پر خواشگر می‌شوند اعصاب و روان می‌شوند. در بنیاد آقایان متخصصان در مورد اعصاب وروان از نظر علمی پیگیر این مسئله نشدند که این یک آسیب است و به دید یک روانی به ایثارگر نگاه میکنند این بدترین شرایطی است که برای ایثارگر بوجود می‌آید
بلکه جانباز اعصاب و روان روانی نیست مو ج انفجار گرفته  و مقداری از مغز آسیب دیده این را هنورز بنیاد و متخصصان امر درک نکرده‌اند و این باعث طرد جانباز از خانواده شده و معتاد خیابان نشین شما العان در میدان شوش جار بزنید جانباز یا رزمنده یا ایثارگر می‌آیند بیرون این بچه‌ها همه آنها هم سن بالا هستند
نظام نور چشم ماست ما اگر از اسلام، شیعه و انقلاب دفاع کردیم می‌خواستیم چکار کنیم؟ اصلا زندگی ما این ارزش را ندارد که بخواهیم پیش مردم عنوان کنیم ولی نیاز هست که مسئولین این را درک کنند.
‌به من یک زمانی می‌گفتند چرا می‌گویید جانبازی معتاد است. می گفتم آقاجان، وقتی فرزند شما معتاد است، باید چاره‌ای اندیشیده بشود دیگر. ولی شما متاسفانه فکری به حال جانباز اعصاب و روان نمی کنید و خانواده آنها را هم طرد کرده‌اید و بیشترین آسیب توسط مسئولین بنیاد شهید به خانواده‌ها و ایثارگران از این راه آسیب زده اند.
فرزندانشان، بخصوص خانم‌هایشان مشکلات عدیده ای دارند. فقط اعتیاد نیست. این جانبازان اعصاب و روان به واسطه اینکه خودشان را راحت کنند به شرایط خاص دیگری پناه می‌برند و خانواده در این قضیه آسیب می‌بیند.
خیلی از خانواده‌ها مشکل نگهداری را دارند
من از آقای قاضی زاده هاشمی خواستم، از آقای اوحدی خواستم، از آقای شهیدی خواستم.  از بیمارستان امام زمان و اسلامشهر کارتن‌خواب ها را جمع می کردیم آنجا؛ آنهایی که دیگر از خانه رانده شده بودند، به بیمارستان هم پناه نمی‌بردند؛ یعنی با بنیاد هم قهر کرده بودند. ما اینها راجمع کرده بودیم و طوری آشتی داده بودیم و چون به من هم به عنوان جانباز اعصاب و روان نگاه می‌کردند مشکل ارتباط با آنها را نداشتیم. این وضعیت باعث شده بود بچه ها در بیمارستان راحت زندگی می‌کردند.
با توجه به مشکل مالی، با بیمارستان امام زمان(عج) قطع رابطه کردند و بعضی از این بچه ها رفتند بیرون و فوت کردند. بعد یک سری از این مراکز آمدند این بچه ها را جذب کردند و نتوانستند نگهداری کنند؛ که پشت دوربین بچه ها را کتک هم می‌زدند.


فاش نیوز: اینها همه جانباز اعصاب وروان بودند؟

- جانباز اعصاب و روان بودند اکثراً. بچه های شیمیایی مشخص هستند. سرفه می‌کنند، چشم می بیند و دل ها را می سوزاند.  وقتی هم دعا می‌کنند می‌گویند خدا شفا بدهد جانبازان شیمیایی را ولی نمی گویند اعصاب و روان را شفا بدهد!


فاش نیوز: جناب اسکویی تشکل شما چه کارهایی برای جانبازان اعصاب روان انجام داده است؟

- از اولی که ما شروع کردیم، به واسطه همین هایی که کارتن‌خواب بودند، - من خودم جانبازی که در هر جای ایران بود می رفتم پیگیر می شدم و خودم می‌آوردم و کارهایش را انجام می‌دادم - معمولآ اینها چون اعتیاد دارند، اصل کار ما همین است که آنها را به مراکز معرفی کنیم. مثلا کسی تماس می‌گرفت و می‌گفت من جانبازی را دیده‌ام که گدایی می‌کند؛ پیگیر می شدیم. توسط بنیاد، با درج در سیستم متوجه می‌شدیم که جانباز است. مسئله بیمه و کارهای دیگرش را حل می کردیم و همین حالا هم انجام می‌دهیم و بعد به مراکز نگهداری می‌فرستیم.


فاش نیوز: از رسیدگی درمانی که بنیاد انجام می‌دهد و وظیفه اش هم هست شما راضی نیستید یا اینکه  بنیاد وظیفه خودش را کامل انجام نمی دهد؟

- من از دید خانواده‌ی جانبازان اعصاب و روان می گویم که هیچکدام از خدمات بنیاد شهید راضی نیستند. این وسط متد بدترین کار را انجام داده است. خب قبلآ بنیاد بود و تکلیف جانباز با بنیاد بود و آن مسئول بی کفایت را عوض می‌کردند. متد ‌شرکتی است که تمام کارها را گرفته دستش و منافع خودش را در نظر می‌گیرد نه منافع جانباز را.


فاش نیوز: خب این شرکت که زیر مجموعه‌ی بنیاد است مگر منافعش تامین نمی شود؟

- درست است که متد زیرمجموعه‌ی بنیاد است، ولی خودش را تافته‌ی جدا بافته می‌داند. به عنوان مجموعه ای که مطالبه‌گر حقوق خانواده‌ی ایثارگر هستیم، مشکلات خاص خودمان را با این آقایان داریم. چند مدت پیش جانباز 70 درصد اعصاب و روان با بیمارستان میلاد شهریار مشکل پیدا کرد و جانباز را بستری نمی کردند.


فاش نیوز: بله این موضوع راهم ما شنیدیم و مطلبی هم در باره آن منتشر کردیم. شما مواردی از ضرب و شتم جانبازان خبر دارید؟

- بنیاد شهید خانواده ماست. من این حرف ها را دوستانه خدمتتان می‌گویم. شرعآ مدیونید. آبروی بنیاد شهید آبروی ماست. آبروی نظام آبروی ماست. فکر نکننید که با یک مجموعه غیر انقلابی صحبت می کنید.
اولآ از آقای دکتر عباس‌پور به عنوان معاون بهداشت و درمان ممنونیم که در هر شرایطی ما تماس گرفتیم در هر موقعیتی جواب ما را داده است. ولی باید کسانی که در بنیاد شهید و متد چنبره انداختند آخر متد به ویلچر سازی چه مربوط؟ ویلچر سازی خودش کارخانه دارد، مدیر عامل دارد. آخر به شما چه ربطی دارد که ویلچر تولید کنید؟ شما خدماتتان را نسبت به ایثارگران زیاد کنید؛ نه اینکه کارگاه برای خودتان راه‌اندازی کنید. چون تعارض منافع مادی پیش می آید و از وظیفه اصلی خودشان دور می‌مانند.
چون منافع مادی جلو می‌آید، دیگر منافع مخدومان از بین می‌رود  و برای اینکه ضرر نکنند برای جایی که خدماتی به ایثارگر می‌خواهند بدهند کم می‌کنند و می‌چسبانند به آنجا که بعدآ نگویند متد ضرر کرده است. اینها باید قابل توجه آقای قاضی زاده هاشمی هم باشد.
من از دولت و حاکمیت ناراحت هستم. ما را به دید کمیته امدادی نباید نگاه کنند. به دید بهزیستی نباید نگاه کنند. من چهل و خرده‌ای سال از بهترین زمان عمرم را برای نظام گذاشتم. از 15 سالگی در جریان جنگ و انقلاب بودم. من 59 سال دارم. حالا اگر فعالیتی هم که انجام می‌دهم به خاطر حالت اشتغالی است که برای من در نظر گرفته اند که خدای ناکرده فردا برایم مشکل شرعی نداشته باشد.
می روم کار می کنم که فردا نگویند آقای اسکویی خورد و برد و حقوق گرفت. حالا چون حقوق می گیرم، می روم یک تشکل می زنم و همسو با بنیاد شهید کار انجام می‌دهم.
ما در بنیاد شهید به اندازه‌ی انگشتان دست تشکل تخصصی نداریم. فرزندان شهدا چندین تشکل زده‌اند. من نمی خواهم اینها را زیر سئوال ببرم.


فاش نیوز: منظور شما این است که بنیاد تخصص محور با شما برخورد نمی کند؟

- تشکل من همین الان که حدود 18000 عضو داریم با تشکلی که 20 عضو دارد یکی هستند!


فاش نیوز: این تعدادی که می فرمایید جانبازان اعصاب و روان هستند؟

- تشکل ما متعلق به جانبازان و رزمندگان اعصاب و روان و خانواده هایشان است. حالا جوانی که 24 یا 26 ماه رفته جبهه و قانون هم گفته در برنامه‌ی توسعه‌ی ششم اقتصادی گفته کسانی که 6 ماه جبهه دارند، باید 5 درصد جانبازی به آنان بدهند؛ چرا ارتش، چرا سپاه  این کار را نمی کنند؟ حالا سپاه یک جورهایی اگر ببیند فرد مشکل دارد هم کنار می آید.


فاش نیوز: شما ارتشی هستید یا سپاهی؟

- من زمان سربازی ارتش مجروح شده ام. قبل از آن هم بسیجی جبهه بودم و چند سالی هم جهادگر بودم؛ چون تکنسین ماشین‌افزار بودم. بعدش سپاهی هم بوده ام.


فاش نیوز: شما آنجا دچار موج گرفتگی شدید؟

- من در ارتش و  در بمباران مریوان دچار موج‌گرفتگی شدم که مقصر هم خودم بودم. نیروها داشتند در خیابان حرکت می‌کردند. نگاه می‌کردند به موشکی که دارشت به سمتشان می آمد!  رفتم به آنها بگویم چرا نگاه می‌کنید؛ که تا به خودمان بیاییم نتیجه اش شد 6 ماه تا یک سالی بستری بودن در  بیمارستان.
من همیشه خودم را به بچه ها معرفی می کردم و می گفتم من مهندسی معکوس کرده ام! می دیدم از جار و کشیدن در منزل نا راحت اند، خودم جارو می زم. می دبینم در منز اعصابم بهم می‌ریزد، کار میکنم.


فاش نیوز: آمار دسته‌بندی‌شده در مورد جانبازان اعصاب و روان و بانوان جانباز اعصاب و وران دارید؟

- خانم ها و خانواده‌ی جانبازان اعصاب و روان همه اعصاب و روان هستند! خانم هایی که جانباز اعصاب و روان هستند، به خاطر عزت‌نفسی که دارند، اصلا بروز نمی دهند. البته آقایان هم بیشتر به لحاظ مشکلات مادی اعتراضی می‌کنند. من چند مدت قبل به آقای قاضی زاده هاشمی گفتم اگر حقوقی درست و حسابی بدهید، مسکن درست و حسابی به بچه ها بدهید خیلی از مشکلات حل می شود.


فاش نیوز: مگر اینها مشکل مسکن جانبازانشان را حل نکرده اند؟

- آقاجان، هزینه ها 200درصد کشیده بالا، جانبازان 10 درصد حقوقشان بالا رفته! تماس می گیرند برای ودیعه مسکن. ودیعه اینها را دیوانه کرده. مشکل‌دار شده اند. خانواده به جان همدیگر افتاده اند. در استان تهران به آقای اصحاب کریمی گفتم، به آقای قاضی زاده گفتم الان مشکل اصلی خانواده جانبازان اعصاب و روان ودیعه مسکن و مسکن آنهاست.
بنیاد می‌گوید بر اساس درصدبندی الان، جانبازان اعصاب و روان از نظر ظاهر سلامت به نظر می‌رسند؛ در صورتی که مشکل دارند.
ما جانباز اعصاب و روان 70درصد هم داریم ولی آنها خانواده هایشان رفتند دفاع کردند، توانستند درصدشان را بگیرند.


فاش نیوز: تشخیص میزان درصد جانبازی هم سخت است.

- الان مشکل ما با بنیاد همین است؛ چرا جانباز بیمارستان بستری می‌شود من میگم آقای بنیاد شهید وقتی جانباز به حق خودش نمی رسد، تمرد می‌کند. یواش یواش این تمرد در تو خون و گوشتش رسوخ می کند. حالا 50 درصد این جانبازان جانباز اعصاب و روان و موجی هستند و 50 در صد هم کسانی که موج نگرفته اند؛ بلکه در مناطق خاصی بوده اند و کم آورده اند و اعصاب و روانشان بهم ریخته است.


فاش نیوز: شما از این درصدهایی که داده شده راضی هستید؟

- نه؛ اصلا. در دنیا ما برای جانباز درصد نداریم. اینها به خاطر اینکه بخواهند خدماتشان را نسبت به مجروحیت طرف بدهند آمده اند درصد ایجاد کرده اند. طرف وقتی شهید می‌شود می‌گویند شهید شده است. حالا ممکن است یک روز در جبهه بوده یا 8 سال بوده و بعد شهید شده باشد. ایثارگر هم همینطور است. مجروح شده است دیگر. شما حقشان را شایسته و بایسته باید بدهید. من به آقای قاضی زاده هم گفتم ظالم‌ترین دستگاه دولتی همین بنیاد شهید است. نمی‌داند چگونه پولش را خرج کند و خانواده هم نمی‌داند چگونه و از کجا  پول در بیاورد.


فاش نیوز: خدمات روانپزشکی به خانواده ها داده می‌شود؟

- بیمه‌ی دی الان می‌گوید من طلبکار هستم. روزانه جانباز به من زنگ می‌زند و می‌گوید داروخانه به من دارو نمی دهد؛ که داروهای ایرانی به ایثارگر می‌دهند نه داروهای خارجی. از دادن داروی ایرانی هم طفره می‌روند و آنها نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند.
خدا پدر و مادر آقای دکتر عباسپور را بیامرزد! ایشان می‌ گوید دولت پول به حساب ما واریز نمی کند. هزینه بنیاد شهید را چه مقدار پول باید بدهند، نمی دهند. حالا همان طور که دولت به بهزیستی کمک می‌کند نباید به بنیاد شهید نگاه بکند.

| گفت و گو از معرفی