تاریخ : 1401,پنجشنبه 10 شهريور13:45
کد خبر : 92762 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

امیرآبادی مطرح کرد؛

مجلس درباره تبدیل وضعیت کوتاه نمی آید


مجلس درباره تبدیل وضعیت کوتاه نمی آید

اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند...

فاش نیوز- اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کنند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند.

  احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو نیز اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی داخلی می‌گویند دست ما را نبسته و آزاد بگذارید، در این شرایط ما از فولکس واگن هم جلو می‌زنیم، اجازه دهید ما ضرر نکنیم و از تکنولوژی‌های روز استفاده کرده و محصولمان را به قیمت روز عرضه کنیم و در این صورت ما از شرکت‌های خودروساز خارجی هم بهتر می شویم؛ چون چنین توانی داریم. ما هم می گوییم بسم الله. اما نمی گذاریم ضمن داشتن انحصار، خودروهایتان را به قیمت آزاد بفروشید. بعد هم مردم هزینه های مدیریتی شما را پرداخت کنند.

 رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس همچنین درباره تبدیل وضعیت ایثارگران با بیان این آمار که حدود ۸۷ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون ایثارگران،‌ تبدیل وضعیت شدند در عین حال گفت:‌ اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند. اگر این تبدیل وضعیت تا پایان سال جاری صورت نگیرد، تلاش می‌کنیم تا آن را مجددا در بودجه ۱۴۰۲ تکرار کنیم.

علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی، هنوز برخی از دستگاه‌ها قانون را اجرا نکرده و نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی مشمولین اقدامی انجام ندادند. مجلس از بعد نظارتی چه اقدامی انجام داده است؟

- در حال حاضر تعداد زیادی از دستگاه‌ها اقدام به تبدیل وضعیت کارمندان مشمول قانون کرده‌اند. این کار تقریبا در وزارت نفت به مرحله آخر رسیده و حدود ۳۶ هزار نفر تبدیل وضعیت می‌شوند. در وزارت بهداشت هم تعداد زیادی تبدیل وضعیت شده و تعداد زیادی هم در مرحله آخر قرار دارند که مجموعا حدود ۶۳ هزار نفر تبدیل وضعیت خواهند شد. در مجموعه دولت نیز تبدیل وضعیت حدود ۸۷ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف انجام شده است.

در زمینه تبدیل وضعیت هنوز شرکت مخابرات برای انجام این قانون کارشکنی می‌کند. طرحی تهیه کردیم که به موجب آن ۱۸ درصد سهم دولت در شرکت مخابرات به عنوان سهام ممتاز تعریف می‌شود

- با چند نفر از نمایندگان هم این موضوع را در قالب سوال از وزیر ارتباطات پیگیری می‌کنیم. سوالاتی که از تعداد دیگری از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد برای برخی از بانک‌ها پرسیده شده و باید به زودی وزرا در مجلس پاسخگو باشند. استنکاف برخی از دستگاه‌ها برای تبدیل وضعیت ایثارگران و اجرای این قانون را در قالب ماده ۲۳۴ آیین‌نامه پیگیری خواهیم کرد.

با توجه به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ موضوع اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران آمده است، آیا مهلت اجرای این قانون تا پایان سال خواهد بود؟

- موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمده است، منتها اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کنند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند. اگر این تبدیل وضعیت تا پایان سال جاری صورت نگیرد، تلاش می‌کنیم تا آن را مجددا در بودجه ۱۴۰۲ تکرار کنیم. البته که طبق مذاکرات صورت گرفته با دیوان عدالت اداری، نظر تخصصی دیوان بر این است که به دلیل آنکه این موضوع به عنوان حقوق مکتسبه محسوب می شود، حتی در صورت قید نشدن در بودجه ۱۴۰۲، در صورت شکایت ایثارگران به دیوان عدالت اداری، دیوان در سال‌های آینده رأی به نفع ایثارگران خواهد داد.

با این وجود ما از دولت انقلابی می‌خواهیم به این موضوع توجه کند. انصافا هم این اواخر با تغییرات صورت گرفته توسط آقای لطیفی رئیس سازمان امور استخدامی در برخی از بخش‌های این سازمان، همکاری‌ها با ایثارگران و فراکسیون ایثارگران خوب شده است. انصافا برخی از دستگاه‌ها هم خوب پیش‌ می روند که نمونه آن وزارت کشور و شهرداری‌هاست. مشخصا شهرداری تهران پیگیری‌های خوبی انجام داده ولی به هر حال برخی از دستگاه‌ها کوتاهی‌هایی داشتند که باید برای پیشبرد کار کمک کنند.

یکی دیگر از مشکلات ایثارگران بحث ارائه خدمات درمانی و عدم پوشش کافی بیمه دی است، در این باره چه اقدامی می توان انجام داد؟

- بر اساس اطلاعاتم، بحث بیمه درمان خانواده شهدا و ایثارگران به بیمه دی محول شده منتها بیمه دی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد. در این باره صحبتی با آقای میرکاظمی شده تا مبلغی کمک شود، شنیدم قرار است حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه دی تخصیص پیدا کند. با فرض این اتفاق وضعیت خیلی بهتر می‌شود البته که باید هر چه زودتر حق بیمه برای درمان ایثارگران به شرکت بیمه دی پرداخت شود.

اختصاص سهام برخی شرکت‌ها به خانواده‌های ایثارگران و عدم توانایی فروش سهام آن‌ها از دیگر مشکلات خانواده‌های ایثارگران است، چه اقدامی می‌توان برای آن‌ها انجام داد؟

- بخشی از مدیریت سهام خانواده‌های شهدا و ایثارگران بر عهده بنیاد شهید است و عمده سهام مربوط به خود افراد است که باید مراقبت کرده و با مشورت با افراد متخصص نسبت به خرید و فروش سهام‌شان در بورس اقدام کنند. منتها به طور کلی آقای قاضی‌زاده هاشمی برنامه مفصلی برای ایثارگران و بنیاد شهید دارد.

متاسفانه در این بین جوسازی‌های زیادی علیه آقای قاضی‌زاده شده و حتی تجمعاتی علیه او برگزار کردند. مردم هوشیار و مراقب باشند که براساس اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های امنیتی، برخی از این تجمعات پشت پرده‌هایی دارد؛ رییس بنیاد شهید سفری به عراق داشت که علیه او جو بدبینی در بین ایثارگران و مردم به وجود آمد. گفته شد سفر آقای قاضی‌زاده به عراق برای این است که به عراقی‌هایی که در جنگ ایران و عراق صدمه دیدند، خدمات دهند. موضوعی که اساسا درست نیست چون برنامه بنیاد شهید عراق برای ارائه خدمات به شهدای جنگ داعش بوده و همچنین برای کسانی است که در ایران علیه صدام جنگیدند و نخست وزیر عراق برای آن ها برنامه جداگانه‌ای دارد، پس ربطی به آقای قاضی‌زاده ندارد.

جوسازی‌های زیادی علیه رییس بنیاد شهید شد؛ سفر قاضی زاده هاشمی به عراق برای گرفتن زمین از استاندار کربلا و نجف برای ساختن هتل بود تا به جامعه هدف خود خدمات ارائه کند.

- آقای قاضی‌زاده به عراق سفر کرد تا از استاندار کربلا و نجف برای ساخت هتل زمین بگیرد که به جامعه هدف خود خدمات بدهد. همچنین بخش اقتصادی بنیاد شهید ایران قراردادی با بنیاد شهید عراق منعقد کرد تا در مسکن‌سازی با آن ها همکاری کند نه اینکه به صورت رایگان مسکن برای آنها ساخته شود. این اقدام به معنای صادرات مصالح از کشورمان به عراق وهمچنین اشتغال برای ایرانیان است که آورده‌ای برای بنیاد شهید هم خواهد داشت.

غربی‌ها به خصوص آمریکا جنگ به راه می اندازند تا اسلحه بفروشند و بعد از اتمام جنگ، علاوه بر وارد کردن شرکت‌های امنیتی‌شان، شرکت‌های عمرانی‌شان را وارد همان کشور کرده تا سود ببرند. حال ما اصلا جنگی راه نینداختیم و کشور همسایه برای مشارکت در ساخت و ساز از ما درخواست کمک کرده است. در این باره علیه بنیاد شهید و دولت جوسازی زیادی شد. باید رسانه‌ها و آگاهان سیاسی منصف اطلاع‌رسانی درستی به مردم داشته باشند چون برخی از افراد در فضای مجازی با بیان مطالبی به دنبال منافع خودشان و مستکبران هستند.

این توضیحات شما بدان معناست که بنیاد شهید برنامه مدونی برای بهبود وضعیت معیشت ایثارگران دارد؟

- بنیاد شهید برنامه‌ای برای بهبود وضعیت معیشت، حل مشکل مسکن و درمان ایثارگران دارد. البته ما چند مسئله با سازمان برنامه و بودجه داریم؛ یکی بحث حق پرستاری جانبازان است که باید طبق قانون این میزان به اندازه افزایش حقوق و دستمزد کارگران بوده و اضافه هم شود، پس تامین اعتبار بر عهده سازمان برنامه و بودجه است که از طریق آقای میرکاظمی پیگیری می کنیم.

به نقل از ایسنا