تاریخ : 1401,دوشنبه 14 شهريور19:05
کد خبر : 92916 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

نماینده مجلس خواستار شد

تأمین خودرو مناسب جانبازان از طرق مقتضی باید تسریع گردد


تأمین خودرو مناسب جانبازان از طرق مقتضی باید تسریع گردد

دولت با ساماندهی واردات خودرو باید شرایطی را فراهم کند که جانبازان و معلولان بتوانند از خودروهای وارداتی استفاده کنند...

فاش نیوز - نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خواستار فراهم شدن امکان تأمین خودرو مناسب برای جانبازان دارای محدودیت جسمی - حرکتی واجد شرایط از طرق مقتضی، از جمله بورس و واردات خودرو شد.

گفت: مسئولان باید در بورس خودرو شرایطی را فراهم کنند که امکان اولویت برای جانبازان بالای 50درصد وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، علی اکبر کریمی نماینده ایثارگر مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی در خصوص آخرین تصمیمات دولت و مجلس در مورد واگذاری خودرو به جانبازان بالای 50 درصد اظهار داشت: ممکن است در بورس اولویت هایی را قائل شوند که جانبازان بتوانند از اولویت خرید برخوردار شوند و این امکان هست. ان شاءالله مسئولین امر در این خصوص تمهیدات لازم را داشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا نحوه و چگونگی واگذاری خودرو به جانبازان مشخص شده است خاطرنشان کرد: قبلا خودرو بر اساس قرعه‌کشی عرضه می شد که بالطبع اولویت جدایی در نظر گرفته نمی شد. الان هم واگذاری از طریق بورس میسر شده است و در کنار آن واردات خودرو هم اضافه شده است؛ اما اینکه سهمیه خاصی لحاظ شود این طور نیست.

نماینده ایثارگر دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید منتظر باشیم و آثار این موضوع را در بازار ببینیم، متذکر شد: با توجه به قانونی که ما برای تامین خودروی مورد نیاز جانبازان از قبل داشتیم، در شرایط فعلی شرکت های خودروساز به علت شرایط بازار و فضایی که در عرضه خودرو وجود دارد، تاکنون نتوانسته اند به تعهدشان عمل کنند. براین اساس ما انتظار داریم که در عرضه خودرو در بورس و همچنین در خصوص واردات، اولویت هایی را برای جانبازانی که مشمول قانون بودند لحاظ و طبق قانون عمل کنند؛ تا جانبازانی که بر اساس قانون از اولویت دریافت خودرو برخوردار هستند بتوانند از شرایط  موجود بهره برده و از امکان دریافت خودروی مناسب برخوردار شوند.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون واردات خودرو و اجرایی شدن آن از ماه جاری تصریح کرد: در بحث خودرو هم با تصویب قانون در مجلس و متعاقب آن آیین‌نامه ای که در دولت تصویب شد امکان واردات خودرو در یک چارچوب محدود و تعیین شده فراهم شده است. اما دولت با ساماندهی واردات خودرو باید شرایطی را فراهم کند که جانبازان و معلولان بتوانند از خودروهای وارداتی استفاده کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بنیاد شهید و تعاونی های ایثارگری امکان واردات خودرو را دارند متذکر شد: بنیاد شهید به عنوان دستگاه دولتی نمی تواند این کار را بکند. ولی به هر حال می شود با تمهیداتی وارد کنندگان مجاز که طبق آیین‌نامه دولت امکان واردات را دارند، به صورت سازماندهی شده به سمتی سوق داد که بتوانند خودروهای مورد نیاز جانبازان را وارد کنند و با تمهیداتی به آنها اولویت داده شود. به طور مثال خودروهای وارداتی اتوماتیک باشد و شرایطی وجود داشته باشد که جانبازان و معلولان بتوانند استفاده کنند.

*معرفی