تاریخ : 1401,دوشنبه 14 شهريور20:05
کد خبر : 92924 - سرویس خبری : اخبار

قانون وام مسکن ایثارگران باید به‌روزرسانی شود


قانون وام مسکن ایثارگران باید به‌روزرسانی شود

متاسفانه تاکنون قوانین بسیار دست و پاگیری وضع شده که مانع از ارائه تسهیلات به جامعه ایثارگری شده است و یا قوانینی تصویب شده که دستگاه های اجرایی تعمداً ...

فاش نیوز - جناب سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، مجلس محترم شورای اسلامی، نمایندگان محترم و ایثارگر مجلس شورای اسلامی و همه تصمیم گیرندگان کشور
اگر اشتباه نکنم 34 سال از جنگ تحمیلی و ۴۲سال از تشکیل نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران می گذرد. همانطور که همه اهل فهم می دانند بسیاری از والدین معزز  شاهد و جانبازان جنگ تحمیلی به دلیل کهولت سن و عوارض ناشی از جنگ و بیماری های عادی فوت کرده و بقیه هم در نوبت پایان عمر هستند.

 متاسفانه تاکنون قوانین بسیار دست و پاگیری وضع شده که مانع از ارائه تسهیلات به جامعه ایثارگری شده است و یا قوانینی تصویب شده که دستگاه های اجرایی تعمداً به آن عمل نمی کنند و در بایگانی ها خاک می خورد.

نمونه بارز این قوانین دست‌وپاگیر قانون پرداخت وام مسکن به جامعه هدف است که وام‌گیرنده به دلایل مختلف و شرایط تعیین شده در قانون، در مسیر کار از دریافت وام انصراف می دهد. همین قوانین موجب شده که واجدین شرایط دریافت وام مسکن همچنان مستأجر بمانند.

 آن گروهی هم که خود صاحب مسکن بوده و مسکن آنها پس از گذشت سال ها فرسوده و نیاز به بازسازی دارد، قوانین موجود این اجازه را نمی دهد که مالکان بافت های فرسوده، وام مسکن ایثارگری را با سند ملکی خود دریافت کنند.

هر چند که تعدادی از ایثارگران دهها سال قبل مبلغ ناچیزی وام مسکن دریافت کرده و یا وام خود را به فروش رسانده اند. اما اکنون فاقد مسکن هستند و در حال حاضر که مابه التفاوت وام مسکن را می خواهند دریافت کنند به ایثارگرِ خریدار می گویند شما برو یک منزل سنددار  پیدا کن تا به بانک معرفی شوید. یا اینکه می گویند برو یک منزل قولنامه ای پیدا کن تا شما را به بانک عامل معرفی کنیم.

باید گفت اولا وام مسکن بنیاد شهید کفاف خرید حتی یک آپارتمان ۵۰متری را در حاشیه شهرهای کوچک نمی دهد. دوماً با عنایت به اینکه مالکانی که منازل با بافت فرسوده دارند، اگر قوانین اصلاح شود، بر روی همین بافت فرسوده و با همین سند ثبتی و عادی وام مسکن آنان پرداخت بشود، بسیاری از جامعه هدف مشکل مسکنشان حل خواهد شد.

 گروه دیگری ملکی دارند و می خواهند آن ملک را در طبقه فوقانی برای خود و فرزندان توسعه دهند. چه اشکالی دارد با سند ثبتی و یا قولنامه ای همین ملک فرد ایثارگر، تسهیلات خود را دریافت کند!؟
  هر چند که اگر قانونگذار این قوانین کهنه و غیر کاربردی را بازنگری و با هماهنگی کارشناسان مجرب بنیاد، مشکلات پیش روی جامعه هدف را در زمینه جذب وام و سایر امور پیگیری و اصلاح و به‌روزرسانی کند، بسیاری از مشکلات برزمین مانده ایثارگران به بهترین شکل حل خواهد شد.

با این وجود 43 سال از تأسیس نهاد مقدس بنیاد شهید و امور ایثارگران و ۳۴سال از جنگ تحمیلی می گذرد و عمر کهنه سربازان جنگ با زخم های عمیق برتن سپری می شود. اما دستگاه های قانونگذار و اجرایی در اصلاح قوانین، شرایط را با وضع مقررات و تسهیل قوانین کارآمد حل نکرده و فقط به شعار بسنده می کنند.

محمد غیبی