تاریخ : 1401,چهارشنبه 06 مهر17:23
کد خبر : 93442 - سرویس خبری : فرهنگ و هنر

رونمایی از کتاب فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی



در آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره تعزیه «غریب» از کتاب فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی «اربعین حسینی» به نویسندگی مشترک علی‌اکبر خلعتبری و کیوان پهلوان رونمایی شد.

 

رونمایی از کتاب فرهنگ تعزیه در جهان ایران

در آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره تعزیه «غریب» که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و تنی چند از مسئولان شهری و استان و پیشکسوتان تعزیه و عرصه نمایشی استان از کتاب فرهنگ تعزیه در جهان ایران «اربعین حسینی» به نویسندگی مشترک علی‌اکبر خلعتبری و کیوان پهلوان رونمایی شد.

کتاب فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی «اربعین حسینی» در سال ۱۳۷۹ از سوی انتشارات ارون در ۲۰۰ صفحه مصور با موضوع‌های تعزیه، ایران، سوگواری‌ها، تعزیه‌های حسین ابن علی(ع) امام سوم و ... در قطع وزیری به  عداد ۱۱۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

گفتنی است که علی‌اکبر خلعتبری از پیشکسوتان تعزیه شهرستان نور از گروه تعزیه‌خوانی مرحوم میرزا محمدتقی نوری یالرودی از یالرود بلده شهرستان نور به سرپرستی فرامرز خلعتبری در این دوره از سوگواره تعزیه «غریب» رتبه برتر گروهی را به خود اختصاص دادند.

علی‌اکبر خلعتبری، نویسنده کتاب فرهنگ تعزیه در جهان ایران «اربعین حسینی» و معین‌البکاء گرو تعزیه‌خوانی مرحوم میرزا محمدتقی نوری و از پیشکسوتان تعزیه نور مازندران در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تقدیر و تشکر از برپایی سوگواره تعزیه غریب با بیان اینکه از طریق حفظ، احیای اصول و مبانی نمایش‌های سنتی مذهبی و بومی به هویت ملی خود دست خواهیم یافت گفت: امید است که خروجی این سوگواره به اهداف خوبی نظیر پژوهش و مطاله بر روی آثار نوشتاری، شیوه‌های اجرایی، موسیقی و نقد و بررسی و آسیب‌شناسی تاریخی و اجتماعی هنر تعزیه دست پیدا کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از ثمرات این سوگواره که باید به آن دست پیدا کرد، جمع‌آوری و آرشیو آثار اعم از ملزومات، مانند البسه و... نسخ خطی، عکس، فیلم و آلات موسیقی، نوارهای صوتی تعزیه به منظور ارج نهادن و حفظ و نگهداری آثار هنرمندان عرصه نمایش تعزیه و بهره‌برداری علمی از آثار تهیه شده توسط آیندگان انجام شود.

خلعتبری با بیان اینکه آموزش را به منظور تعلیم و تربیت هنرمندانی که بتوانند با اصول و مبانی این هنر اصیل ایرانی آشنا شوند و در حفظ و اشاعه و ارتقای کیفی آن بکار برند، تصریح کرد: نسبت به معرفی آثار فراهم آمده اعم از کتب، تعزیه‌نامه، نوارهای صوتی و مقالات علمی و هرچیزی که در رشد و ارتقای تعزیه این نمایش  ایرانی و انتقال درست آن به آیندگان کمک می‌کند، اقدام‌های لازم صورت پذیرد.

 


منبع : ایکنا