تاریخ : 1401,سه شنبه 12 مهر14:30
کد خبر : 93649 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

هزار بلوچ‌ اهل سنت که مدافع حرم شدند+تصاویر



شعله‌ور شدن عملیات‌‌های تروریستی داعش و تکفیری‌ها در سوریه موجب شد تا این جنگ، شیعه و سنی نداشته باشد و بلوچ‌های غیور حتی از دل روزهای سخت، عزم رزم و خاموشی شعله‌های این آتش خانمان‌سوز کنند.

هزار بلوچ‌ اهل سنت که مدافع حرم شدند+فیلم و تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: اینجا سرزمین پهناوری است که سنگ‌های سخت و دریاهای نیلگون را در دل خودش جای داده است. استانی در جنوب شرق ایران با اقوامی خونگرم و مرزدار از شیعه و اهل سنت. اقوامی با سابقه چند هزار ساله در سرزمین «خورشید». مردمانی صبور و مهربان که چشم به کرامت آسمان دارند تا دل تشنه کویر را سیراب کنند و قناعت رسم زندگی در این دیار است؛ دیاری به قدمت تاریخ «سیستان و بلوچستان».

سال‌های پیش از انقلاب به خصوص در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ موج خشم و تنفر مردم سیستان و بلوچستان از جنایات پهلوی هر لحظه رو به افزایش بود و با انتشار اعلامیه و اعتصاب در محل کار و حضور در راهپیمایی‌های گسترده، مخالفت خودشان را با اختناق حاکم بر کشور فریاد می‌زدند.

در «زاهدان» به ویژه مسجد جامع این شهر در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی مهم‌ترین مرکز تجمع مردم و محل تشکیل هسته اصلی مبارزه علیه رژیم بود و بسیاری از علما به ویژه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای که در این دیار تبعید بودند، نقش پررنگی در سازماندهی قیام های مردمی داشتند.

سیستان و بلوچستان روزهای ناآرام بسیاری به خود دیده است، اما نه دوری راه و نه فاصله مردم از خط مقدم جبهه، مانعی برای حضور رزمندگان در مرزهای جنوب غربی این سرزمین نشد. ۲۵ نفر از اولین نیروهای مردمی خودجوش در ۱۲ خردادماه سال ۱۳۶۰ به فرماندهی شهید مصطفی چمران عازم جبهه‌های نبرد شدند. بعد هم با تشکیل تیپ ۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی که از نیروهای داوطلب استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تشکیل شده بود، به اعزام و حضور رزمندگان بلوچ در دفاع مقدس سرعت بخشید. 

در سال‌های پس از جنگ، مردم خونگرم سیستان و بلوچستان ارتباط خودشان را با حاج قاسم سلیمانی حفظ کردند و در مبارزه با اشرار شانه به شانه این شهید بزرگوار به مجاهدت پرداختند.

ایام گذشت تا اینکه با شروع جنگ سوریه و حضور گروه‌های تکفیری، رزمندگان قدیمی بلوچ و جوانان امروز درخواست‌های مکرری از حاج قاسم داشتند تا با حضور در جبهه مقاومت به مقابله با جریان تکفیری بپردازند.

عملیات‌‌های تروریستی گروهک‌‌های داعش و تکفیری‌ها محدود به نقاط خاص نبود، شبیه انفجار یک بمب بود که می‌‌توانست جهان را زیر و رو کند. همین بهانه کافی بود تا این جنگ، شیعه و سنی برایش نداشته باشد و بلوچ‌های غیور حتی از دل روزهای سخت و زندگی‌های محروم عزم رزم و خاموشی شعله‌های این آتش خانمان‌سوز کنند.

این رزمندگان قدیمی هر سال در مراسم افطاری با حضور حاج قاسم شرکت می‌کردند تا دیداری تازه کنند و از حال همرزمان خبر بگیرند. اما مراسم افطاری سال ۱۳۹۴ در محل لانه جاسوسی و حضور جمعی از رزمندگان لشکر ۴۱ شکل حال و هوایی دیگر داشت. غیبت حاج قاسم به عنوان میزبان مراسم افطاری هر ساله و حضور در عملیات‌های مقابله با تروریست‌های تکفیری از شرایط بحرانی منطقه روایت داشت.

درخواست بلوچ‌ها از فرماندهان قدیمی در مراسم افطاری چند مرتبه تکرار می‌‌شود تا دستوری مبنی بر ثبت نام و سازماندهی اولیه در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان صادر می‌شود.

جمعی از رزمندگان قدیمی عازم جنوب شرق کشور می‌شوند و بعد از گذشته یک هفته با لیستی از اسامی بیش از هزار و ۶۰۰  نفر متقاضی به تهران برمی‌گردند. تصمیم بر این می‌شود که تعدادی محدود و در حدود ۳۰۰ نیرو آماده گذراندن دوره آموزشی و اعزام به سوریه در آذرماه سال ۱۳۹۴ شوند.

زمان انتخاب نام برای این گروه اعزامی فرا می‌رسد. «نبویون» از میان نام‌های مختلف برای این تیپ انتخاب می‌‌شود. در سال‌های اخیر همگان با نام تیپ‌‌ها و لشکرهای مختلف جهان اسلام از جمله زینبیون، فاطمیون و حیدریون آشنا شدند و کمتر نام تیپ نبویون شنیده شده است.

رزمنده‌های بلوچ اهل سنت هم شانه به شانه با برادران شیعه خودشان در مسیر تقویت جبهه مقاومت، خستگی‌ناپذیر در سوریه و حشدالشعبی از پای ننشستند. واقعاً چه مأموریتی بزرگ‌تر از وحدت و برادری می‌تواند دشمن را از پای دربیاورد؟

پاییز سال ۱۳۹۴، زمان راهی شدن تیپ نبویون به سوی حلب بود و همچنین حضور در عملیاتی دیگر که در سال ۱۳۹۶ و بر خاک تِدمُر رقم خورد.

حضور تیپ نبویون در عملیات محرم و نصر ۱ در آن مقطع رقم‌زننده صحنه‌‌های رشادت و ایثار رزمندگان اهل سنت و شیعه بلوچ در سوریه بود؛ چرا که به زودی آوازه شجاعت این رزمندگان بین جبهه مقاومت پیچید و تحسین همگان را در پی داشت.

دور دوم اعزام رزمندگان در سال ۱۳۹۶ و عملیات در منطقه تدمر سوریه صورت گرفت که باز هم حضور این رزمندگان موفقیت‌های پی در پی را برای جبهه مقاومت به همراه داشت.

و امروز نام شهدای والامقام اهل سنت و شیعه شهید سلمان برجسته، شهید عمر ملازهی، شهید مراد عبداللهی، شهید عبدالحمید سالاری، شهید اصغر بامری، شهید پرویز بامری‌پور، شهید محسن سجادی و  شهید نظرمحمد بامری در بین رزمندگان تیپ نبویون می‌درخشد که فارغ از مذهب و دسته‌بندی‌‌های مرسوم در سوریه حاضر شدند و از کیان اسلام دفاع کردند.

باید گفت تأسیس تیپ نبویون، جمعیتی داوطلب از اهل سنت و تشیع و از دل مردم، از برکات همدلی‌ای بود که نتیجه‌اش جز پیروزی نبود. بالاتر از همه این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها همین بس که شیعه و سنی دوشادوش هم مقابل داعش و تکفیری‌ها جنگیدند و تصویری زیبا از وحدت را ترسیم کردند.

این روایت سراسر شور و حماسه بلوچ‌های غیور دیار سیستان و بلوچستان در مستندی به نام «نبویون» با کارگردانی احسان شادمانی و تهیه‌‌کنندگی انجمن پیشکسوتان سپاس در قاب دوربین نشسته است و قرار است در اولین روز از ایام هفته وحدت (پنجشنبه ۱۴ مهرماه) حوالی ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه ۳ سیما پخش شود.

در ادامه تصاویری از بلوچ‌‌های دلاور در قامت مدافعان حرم حضرت زینب (س) را می‌بینید:

 

 

 

به نقل از فارس